Guest Multiplatje Posted November 6, 2006 Posted November 6, 2006 Mensen, (misschien ten overvloede) Kort geleden ervoer ik met mijn 2.5 CRDI dat bij lage toeren in bijvoorbeeld de derde versnelling dat de sorento wat hikte. Heel weinig, maar toch....Ik ben er mee terug geweest en mijn dealer wist gelijk dat dit waarschijlijk de tussenbak (TOD) zou zijn. In de bak aan de achterkant zit een ketting, die electronisch steeds op spanning geregeld word. E.e.a. heeft te maken in de aansturing (2wiel/4wiel drive).Het probleem zit hem hier in de spanrol,....deze gaat stuk of slijt extreem. De ketting moet ten alle tijde strak staan. Staat ie te slap, dan wordt er te veel geregeld in de TOD wat kan resulteren dat je bijvoorbeeld de rotonde niet meer door komt. Fouten verschijnen in de computer na uitlezing. Je kan de ketting bereiken, door het balansgewicht er af te halen en de inspectieplug daarachter los te draaien. Met een schroevedraaier is snel te checken of de ketting op spanning staat. Bij mij niet dus,....spanrol kapot. De dealer moet dan nog een test doen. (stekker van de ABS los die onder de mat passagiersstoel zit en dan checken of de TOD stekker met een bepaalde pin niet aan massa ligt). Voor mij wordt momenteel (garantie) een nieuwe TOD besteld (waarde 3600 euries) met een gemodificeerde spanrol.... E.e.a. wordt niet als terugroepactie uitgevaardigd, daar je ook gewoon probleemloos kan blijven rijden. De klacht HOEFT zich dus niet te manifesteren..... In het geval dat de spanrol de controle verliest over de ketting en je staat dus aan de kant, dan kan je eenvoudig zekering 13 trekken (TOD) die zich in de zekeringenkast in de A-stijl bevind aan de bestuurderskant. Bij je linkervoet dus....Hiermee schakel je de TOD uit en rijd je dus ff permanent 2 wheel drive ... Quote
Guest Multiplatje Posted November 6, 2006 Posted November 6, 2006 Het is goed om af en toe op een stil stukje even de 4 wheel low in te schakelen en ca 100 meter (lage snelheid rechtuit) even de TOD om te laten schakelen..... Quote
Recommended Posts