Opa Posted February 17, 2011 Share Posted February 17, 2011 De Kia Sportage AWD is uitgerust met een innovatief en geavanceerd automatisch systeem van Dynamax. Dit systeem schakelt automatisch over van 2 naar 4 wielaandrijving als dat nodig is. Daarbij probeert het via elektronisch contact met de aandrijf en onderstel systemen op de veranderende omstandigheden vooruit te lopen. De voordelen van dit geavanceerde systeem zouden tweeledig zijn: - Enerzijds ondervangt het systeem het nadeel van het hoge brandstofgebruik bij permanente vierwielaandrijving. - Anderzijds verbetert het rij- en bochtgedrag door het anticiperen op de rijomstandigheden. Tot mijn verbazing besteed Kia Nederland aan dit geavanceerde systeem weinig aandacht in haar voorlichting over de Sportage (2 keer een regel in haar folder), terwijl de naam Dynamax op de website (kia.nl) niet te vinden is. Op het web is wel op allerlei plaatsen informatie over Dynamax AWD te vinden. (voor geïnteresseerden zie o.a.: www.amt.nl en zoek naar: AWD Dynamax). Ik weet niet of er al leden met de Sportage AWD rondrijden? Wellicht kunnen die wat over hun ervaring vertellen ? Ik vraag me ook af of bij de AWD een cardantunnel over de achtervloer loopt ? En wat is het verbruik ? Een vraag voor de meer technische leden (kijken mensen van Kia mee op ons forum?): Komt het systeem niet met de ESP in botsing of haalt het daaruit juist de benodigde informatie ? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
frankd Posted February 17, 2011 Share Posted February 17, 2011 wij hebben een 2.0 benzine 4wd met handbak. Ik heb er nog geen winterbanden onder zitten, maar met de sneeuw ook niet gemist. altijd voldoende grip en veel stabiliteit. toen er veel sneeuw lag ook even aan het spelen geweest, esp uit/ 4wd in lock ed. Dan merk je echt het verschil. Het verbruik is aan de hoge kant, maar dat komt ook doordat we veel korte stukje rijden ( tot 8 km ) en er nog maar 2000km op de klok staat. Tijdens de lange stukken geeft de boord computer een gunstiger verbruik aan, maar dat wordt weer teniet gedaan door de korte stukjes. Gemiddeld zitten we nu op 1 op9. Ik verwacht dat dit nog beter word. Onze vorige sportage begonpas na +/- 7000km zuiniger te worden en de buiten temperatuur heeft ook invloed. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Opa Posted February 17, 2011 Author Share Posted February 17, 2011 Beste Frank, Blij met je positieve ervaringen in de sneeuw. Het effect van AWD in de sneeuw is, naar mijn ervaring, zeker even groot als van winterbanden (behalve bij het remmen dan). Voor mijn huidige Cee'd (2007) heb ik 11 jaar Subaru gereden (ook wintersport). Met alle winterse omstandigheden van december miste ik de AWD echt. Dat heeft ook een rol gespeeld bij het kiezen voor AWD bij mijn nieuw bestelde Sportage. Overigens komt ook bij het rijden met de caravan de AWD tot zijn recht. Ik heb ergens gehoord/gelezen dat de handmatige lock slechts tot 40km/u gebruikt mag worden. Klopt dat ? Sterkte met je verbruik ! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
frankd Posted February 18, 2011 Share Posted February 18, 2011 als je de 4wd in lock zet en je komt boven de 40km/h schakelt deze vanzelf uit. Wij hebben ook voor 4wd gekozen ivm het trekken van een caravan en een autoambulance ( als ik naar een 4x4 evenement ga ) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts