Het is uiteraard moeilijk te bewijzen.
Ik ben tot mijn conclusie (verdenking) gekomen doordat ik bij het tanken steeds vooraf nagenoeg exact kan aangeven wat er in de tank zal gaan (ik tank tot de pomp 2 x afslaat).
Ik baseer dat op verschillende gegevens (stand van de brandstofmeter, gereden km's sinds vorige tankbeurt, de omstandigheden van de ritten, geschat verbruik o.a. o.b.v. de verbruiksindicator, eventueel het moment waarop waarschuwingslampje ging branden, etc.). Die schatting klopt nagenoeg altijd. Kan er wel eens een litertje naast zitten, maar zelden meer. Iedere keer als ik echter bij de Makro (lekker goedkoop) diesel tankte zat ik er vele liters naast met mijn schatting. (Laatste keer is inmiddels meer dan een jaar geleden, met mijn vorige auto, dus ik heb de exacte gegevens niet meer voorhanden.) Dat zou dan ofwel een onverklaard hoog (tot zeer hoog) verbruik indiceren of dat ik niet de liters gekregen heb die de pomp aangeeft. Ik ben uitgegaan van het laatste en ben daarom gestopt met tanken bij de Makro.
De enige keren dat ik soortgelijke ervaringen elders heb gehad, waren in het buitenland. 1 keer in België en enkele keren in Italië (ook bij tankstations met veel korting).
Ik begreep, naar uit je laatste post nu blijkt kennelijk ten onrechte, uit jouw opmerking ("zou dat komen omdat ik de laatste tijd bij Makro in Nuth (NL) tank?) dat jij dezelfde ervaring had.
Zonder dit misverstand zou ik mijn opmerking over de Makro uberhaupt niet hebben gemaakt.
Dus is het misschien beter om het maar als niet geschreven te beschouwen.
Nog even terzijde: Ik ben een zuinigheidsfreak (wat je wellicht al dacht n.a.v. het voorgaande). Ik heb over de 15.498 km die ik zonder de caravan met mijn SP3 heb gereden, gemiddeld 6.3 liter per 100 km gebruikt, met als laagste verbruik per tankbeurt 5.5 liter en als hoogste 6.9 liter per 100 km.
Het verbruik was tot het najaar gemiddeld 6.0 liter, maar is door de invloed van de winter (en wat meer korte en koude ritten) wat opgelopen.