Jump to content

Rio 2003 - 2005 verlichting.

El-Rio-Grande

Recommended Posts

Een lampje gaat wel eens kapot, dat weten we intussen allemaal. Het zal ons allemaal ook wel eens zijn overkomen dat we een kapot lampje ontdekken en na het aanschaffen van een nieuwe, ontdekken dat we het verkeerde lampje hebben....

Ook kan het een rit naar de dealer uitsparen, die vaak een duur prijsje rekent voor een lampje die je bij diverse zaken als een benzinepomp (bemand) of automaterialen zaak, maar zelfs een Gamma kunt halen.

Om die reden probeer ik hier een overzichtje te maken van de lampen, gebruikt in de Kia Rio.

Dit is mede omdat mij is opgevallen dat in de handleidingen en instructieboekjes géén lamptypes vermeld staan, slechts de wattages.

Daarnaast is een overzichtje zo op Internet wellicht wel handig.

Let wel: Deze gegevens zijn in dit geval gebaseerd op de Rio Sedan, omdat ik daar zelf mee rijd. Nu ga ik er van uit dat de verlichting in grote delen gelijk is, hooguit de achterverlichting KAN wellicht verschillen. Als er iemand is met een Rio 2003 - 2005 HATCH die de gegevens wil aanvullen, dan gaarne een PB.

Ook voor andere generaties Rio's zijn deze gegevens welkom, ik kan ze dan op dezelfde wijze uitwerken en vastzetten in het forum.

Met onderstaand overzicht kunt U de juiste lampen kopen als vervanging voor een defecte, OF het plaatsen van LED lampjes welke duurzamer zijn.

Let wel:

• Raak het nieuwe lampje NIET met Uw vingers aan. De vetten en zuren aan Uw vingers zullen gaan inbranden en de levensduur verkorten.
  • In het geval van dim/groot licht en stadslichten is het ALTIJD raadzaam om BEIDE lampen te vervangen, ook al is er slechts 1 defect. De andere lamp krijgt namelijk méér spanning te verwerken en brand daardoor ook feller. Hierdoor is de kans aannemelijk dat korte tijd later ook de andere lamp defect raakt. Het is dan makkelijker en zinvoller om dus meteen beide lampen te vervangen.
  • Let er te aller tijde op dat U de lamp goed terug plaatst. LED lampen branden niet wanneer zij verkeerd om aangesloten worden, maar een H4 koplamp geeft hinderlijk licht wanneer deze verkeerd in de lampunit geplaatst word. Houd hiertoe de 3 nokken in de lampunit en de lippen aan de lampvoet goed in de gaten en controleer het lichtbeeld!

Koplamp unit:

Stadslicht : W5W / 5 Watt (Glassokkel)

Dim/Grootlicht: H4 / 60/55 Watt

Richtingaanwijzers: PY21W / 21 Watt (Let op: nokjes van de fitting zijn niet gelijk!)

Breedstralers:

Breedstralers (indien aanwezig): H27W/1 (Philips G3, 12V 27W)

Zijscherm:

Richtingaanwijzers zijscherm: ?

Achterzijde:

Kentekenplaat verlichting: W5W / 5 Watt (Glassokkel)

Mistachterlicht: ?

3e remlicht: ?

Richtingaanwijzer: ?

Achterlicht/remlicht: ?

Achteruit verlichting: ?

Interieur:

Portier open: KD12V10W (12 Volt, 10 Watt) (buis lampje, 30 mm.)

Leeslampjes: KD12V10W (12 Volt, 10 Watt) (buis lampje; 30 mm.) 2 stuks

Asbak verlichting: ?

Helaas is dit overzicht nog niet volledig, hier word aan gewerkt.

Voorkom hinder voor medeweggebruikers! Vervang defecte verlichting daarom zo snel mogelijk en plaats de lamp altijd correct terug in de lampunit!

Guest
This topic is now closed to further replies.
  • Create New...