AJ Mol Posted December 14, 2004 Posted December 14, 2004 Lexus wint Tevredenheids Trofee (1 oktober 2004) - Meer dan 24.000 automobilisten gaven ongezouten hun mening! - Lexus neemt toppositie over van Subaru - Peugeot en Renault maken fikse duikeling De autowereld hield weer even de adem in. Want tijdens een drukbezochte bijeenkomst in de Ocean Diva te Amsterdam werden de uitkomsten bekend gemaakt van ??n van de belangrijkste consumentenonderzoeken voor de automobielbranche: de AutoWeek Tevredenheids Trofee 2004. Meer dan 24.000 lezers (een record) gaven in het onderzoek van AutoWeek en Trendbox ongezouten hun mening over hun auto, ?hun? merk en hun dealer. Lexus, Subaru en Toyota Na een drie jaar durende hegemonie van het Japanse merk Subaru, is de overall-koppositie overgenomen door het eveneens Japanse Lexus. En niet zomaar: Lexus behaalde met 108 punten de hoogste score in de vierjarige TT-geschiedenis. Subaru werd dit jaar 2e, terwijl Toyota (het moederbedrijf van Lexus) in de ranglijst opschoof naar de 3e plek. Inderdaad, Japan verslaat Europa. Opvallend is dat de AutoWeek-rijder gemiddeld genomen meer tevreden over zijn merk is dan in 2003. Lexus schrijft TT-geschiedenis Wat goed is, komt snel. Lexus, vorig jaar als nieuwkomer in de Tevredenheids Trofee al zeer goed scorend, is door de lezers van AutoWeek gekroond tot overall-winnaar 2004. Van rijden tot remmen, van interieur tot carrosserielijnen? de Lexus-rijder is laaiend enthousiast over zijn auto. Met als resultaat een nog niet eerder vertoonde score van maar liefst 108 punten. Stil, veilig, betrouwbaar, dat is het beeld dat de Lexus-rijder van zijn rijmachine heeft. Met als enig minpuntje: de bruikbaarheid van de kofferruimte in de IS. En net als vorig jaar blijken ook Lexus-dealers hun vak met veel liefde en professionaliteit te beoefenen. Ze staan met een score van 95 punten een straatlengte voor op de nummer 2 in het dealerklassement. Service, service en nog eens service is het devies. Kortom, een klasse apart. De lezer spreekt via tijdschrift en internet De 24.000 deelnemers aan het onderzoek konden zowel via het tijdschrift als het internet hun mening geven. Aan de hand van onder andere e-mail- en ip-adressen is gecontroleerd of er geen merkverliefde respondenten waren die m??r dan 1 reactie hadden ingestuurd. De AutoWeek Tevredenheids Trofee is zonder twijfel ??n van de grootste ? zo niet het grootste ? consumentenonderzoek in Nederland. Ter vergelijking: tijdens verkiezingen wordt de uitslag voorspeld door het ondervragen van 1000 ? 2000 mensen; de kijkdichtheid van tv-programma?s wordt gemeten onder circa 2400 personen. Om de betrouwbaarheid van het onderzoek nog groter te maken, worden alleen d?e merken en modellen meegenomen waarvan minimaal 50 bestuurders aan de enqu?te hebben deelgenomen. Trendbox, dat het onderzoek samen met AutoWeek heeft opgezet en uitgevoerd, behoort tot de grootste 10 marktonderzoeksbureaus van Nederland. Het bureau is tevens een vooraanstaand leverancier van informatie voor de autobranche. De voor de Tevredenheids Trofee gebruikte onderzoeksmethode is dezelfde die in de autobranche wordt gebruikt om de tevredenheid van klanten te meten. Alle uitslagen leest u in AutoWeek nr. 42 (6 oktober). Tevens zijn dan alle resultaten hier op de website terug te vinden. Hieronder treft u de belangrijkste klasseringen. Merk (Product) 1. Lexus 2. Subaru 3. Toyota 4. Honda 5. Skoda 6. Mini 7. BMW 8. Volvo ?? 12. Kia ..... 30. Volkswagen 31. Opel 32. Peugeot 33. Renault 34. Daewoo 35. Jeep Dealerorganisatie 1. Lexus 2. Daihatsu 3. Toyota 4. Skoda 5. Honda 6. Jaguar, Mazda 8. Subaru ?. 11. Kia .... 31. Lancia 32. Volkswagen 33. Renault 34. Peugeot 35. Jeep Compacte klasse 1. Skoda Fabia 2. Toyota Yaris 3. Mini Compacte middenklasse 1. Subaru Impreza 2. Skoda Octavia, Toyota Corolla Middenklasse 1. Lexus IS 2. Honda Accord 3. Toyota Avensis Executive klasse 1. BMW 5-serie 2. Volvo V70/XC70 3. Audi A6 MPV 1. Toyota Corolla Verso 2. Toyota Avensis Verso 3. Ford Focus C-MAX SUV 1. Subaru Forester 2. Toyota RAV4 3. Kia Sorento Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.