Jump to content

Recommended Posts

Posted

Nadat de KIA dealer mij een prijsopgave deed van 488 Euro! voor een nieuwe ventilator ben ikzelf maar weer eens gaan kijen.

De interieur ventilator zit vast met drie kruiskopschroeven en is voor niet al te dikke mensen redelijk eenvoudig te verwijderen.

Door de vertikale positie van de ventilator verzamelt zich water in het lager, oxideert en loopt vast.

Na het vastlopen fikt de voorschakelweerstand eruit en doet dan helemaal niets meer.

De oplossing is het demonteren van de ventilator waarna de as en het lager kunnen worden gereinigd.

Hierna beiden voorzien van nieuw vet en opnieuw assembleren.

De voorschakelweerstand (duur!) kan op eenvoudige wijze weer worden hersteld door de contacten met een soldeerbout weer aan elkaar te solderen.

Na deze reparatie loopt de ventilator weer als een zonnetje en heeft u weer een mooi bedrag uitgespaard.

RobB

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...