Spindrifter Posted June 25, 2011 Posted June 25, 2011 Motormanagement lampje blijft branden. Hiervoor ben ik bij mijn KIA dealer geweest om de foutcode uit te lezen. Het bleek om een te rijk mengsel te gaan wat werd veroorzaakt door een "defecte" EGR klep. Helaas was de EGR klep volgens mijn KIA dealer niet meer leverbaar uit Zuid Korea en was er volgens mijn dealer ook geen vervanger voor. Einde verhaal zou je denken en ik besloot om zelf maar weer eens te kijken. De EGR klep regelt de verhouding van het uitlaatgas naar het inlaat spruitstuk en heeft een gunstig effect op het verbruik. Wanneer hij vastzit loopt de motor slecht en de auto schokt en houdt in. De oplossing is de EGR klep te demonteren en te reiniging met bijvoorbeeld WD40. Hierna de EGR klep testen met een externe voeding op 12V en controleren of hij op en neer gaat. Nu kan de EGR klep weer worden gemonteerd en heeft u weer een leuk bedrag uitgespaard. RobB Quote
Recommended Posts