Jump to content

Dit herfst weer doet me denken aan: Winterbanden

KeesK

Recommended Posts

L.S

Over 2 weken wordt mijn Sportage geleverd. Ik kijk er naar uit, we gaan er een week later mee op vakantie naar Italie, maar dat geheel terzijde!

Bij de koop hebben we het even gehad over winterbanden. Gezien het tekort aan winterbanden op de gehele markt vorig jaar wil ik er op tijd bij zijn.

In de verschillende test wordt vaak verwezen naar peperdure merkbanden. Oke, als het moet moet het maar heeft iemand op zijn SP al ervaring met winterbanden?

Welke maat bijboorbeeld:

- 215 / 70 r16

- 225 / 60 r17

of wat de dealer voorstelde

- 225 / 55 r18

Dan nog het merk;

ervaringen met Yokohama's (testen zijn lovend'!

of met de b-merken van profile tyre center

Keuze in stalen velgen of lichtmetaal (zijn die niet pekel gevoeliger?

Yoko´s op lichtmetalen velgen bij de dealer zouden rond de 1100 euro zijn.....goeie deal=

Kortom keuze stress, wie wil zijn ervaring delen en tips-adviezen geven?

Brgds Kees

Welke maat is mijn inziens niet ZO belangrijk. Al zou ik persoonlijk kiezen voor de 215/70/r16. Deze zijn smaller en als er dan sneeuw ligt "snijden" deze makkelijker daar doorheen.

Wat ik je wel op het hart wil drukken is om niet te bezuinigen op het merk band. De meeste "duurdere" merken als Dunlop, Pirelli, Continental etc. hebben bewezen duurzamer te zijn dan de betere B-merken. Met winterbanden doe je ook veel langer dan 2 jaar omdat ze maar een bepaalde periode onder de wagen zitten.

Kijk eens bij te koop aangeboden. We hebben hier onze eigen bandenboer die je zeker weten kan adviseren.

Alex heeft een goed punt, probeer de smalst aanbevolen maat te pakken.

Hoe breder, hoe minder grip.

Voor de staalvelg heb je nodig Alcarnr 8756.

Aanbevolen maat 215/70R16 of alternatief 215/65R16-225/65R16 (deze is 3% kleiner, maar dat is de originele 17 inch ook tov de originele 16 inch, dus blijkbaar is dat bij Kia geen probleem.

Voor betaalbare banden nogmaals http://www.autobanden-prijsvechter.nl

Oja Kees 16 inch lm velgen 5 spaaks met 225/65R16 H 100 YOKOHAMA W.DRIVE M+S komen bij mij inclusief levering voorgemonteerd en gebalanceerd op 925 euro.

De goedkoopste set LM met 215/70R16 T 100 NEXEN WINGUARD SUV M+S euro 799.00

De Staalvelg is nu nog niet of nauwelijks leverbaar overigens.

Voor meer info" epersijn@ejbanden.nl