Jump to content

Installeren van bestand met flitspalen op fabrieksnavi

smetjesmee

Recommended Posts

Even een vraagje aan de techneuten op dit forum (Timo0103, Digital8, e.a.)

Zou het mogelijk zijn om een bestand met flitspalen op de fabrieksnavi te plaatsen?

Gezien het systeem toch op een Windows-versie draait kan dat misschien lukken.

Op mijn draagbaar GPS-toestel (Garmin Nüvi 660) ben ik er een jaar of 2 geleden eens in geslaagd om een bestand met alle flitspalen in Europa op te plaatsen.

Het bestandje had ik van Google Earth gedownload. Ik moest het gewoon converteren (andere extensie) zodat de Garmin het kon lezen, en dit werkte perfect.

Zou dit nu ook zo simpel lukken?

grtz, Kurt

Guest Timo0103

Even een vraagje aan de techneuten op dit forum (Timo0103, Digital8, e.a.)

Zou het mogelijk zijn om een bestand met flitspalen op de fabrieksnavi te plaatsen?

Gezien het systeem toch op een Windows-versie draait kan dat misschien lukken.

Op mijn draagbaar GPS-toestel (Garmin Nüvi 660) ben ik er een jaar of 2 geleden eens in geslaagd om een bestand met alle flitspalen in Europa op te plaatsen.

Het bestandje had ik van Google Earth gedownload. Ik moest het gewoon converteren (andere extensie) zodat de Garmin het kon lezen, en dit werkte perfect.

Zou dit nu ook zo simpel lukken?

grtz, Kurt

Wie weet welke navigatiesoftware werkelijk gebruikt wordt, kan mij niet voorstellen dat kia zelf iets ontwikkelt.

Meestal profiteren ze van andere fabrikanten en gelijk hebben ze.

Heeft de originele navi een apparte geheugenkaart waar de software op staat?

Zo ja dan is het toevoegen niet zo moeilik.

Laat even weten als je iets weet over het systeem.

Heeft de originele navi een apparte geheugenkaart waar de software op staat?

Da's de enige vraag waar ik duidelijk kan op antwoorden: neen ! het systeem werkt zonder geheugenkaart.

Er is ook geen plaats voor voorzien.

Het werkt ook niet via CD-rom of zo... Alles staat op de HD (of EPROM ?) van het systeem.

Bedankt trouwens voor het vlugge oppikken van mijn vraag wink.gif

Guest Timo0103

Da's de enige vraag waar ik duidelijk kan op antwoorden: neen ! het systeem werkt zonder geheugenkaart.

Het werkt ook niet via CD-rom of zo... Alles staat op de HD (of EPROM ?) van het systeem.

Er moet toch iets van een opslag medium in zitten en waarschijnlijk gewoon intern.

Erg jammer dat ze die standaard systemen zo dichtspijkeren.

De chinese varianten zijn zeker zo goed en bieden veel meer mogelijkheden.

Maar goed, daar gaat het niet over. Ik ga me er in verdiepen om eventueel met een oplossing te komen.

Wordt vervolgd.............

Op dit moment is het helaas niet mogelijk om een bestand met bijvoorbeeld flitsers aan het Kia\LG navigatie systeem toe te voegen ondanks dat het wel mogelijk is om bestanden aan het apparaat toe te voegen via een USB stick.

Het probleem zit hem in de navigatie software, het is voor zover ik weet nog onbekend hoe de navigatie software zijn Poi's opslaat dan wel hoe eigen Poi's aan de standaard Poi's toegevoegd kunnen worden.

Dat het wel werkt met jou Garmin of met mijn vroegere Tom Tom komt omdat deze apparaten voorbereid zijn op externe Poi's en dat is het Kia\LG navigatie systeem niet (zover wij tot nu toe weten).

Ik denk dat we met het Kia Navigatie Systeem twee kanten uit kunnen...

1.) Sinds er Windows CE 6.0 (niet 5.0 zoals ik eerder aangaf) op staat kan binnen dit Windows systeem uiteraard alternatieve software gedraaid worden zoals bijvoorbeeld Tom Tom of iGo (let op, dit moet dan wel de PNA versie zijn), het probleem waar je dan wel mee blijft zitten is de Hardware interface op dit moment is het nog niet gelukt om alle hardware knoppen op zowel het apparaat als op het stuur werkend te krijgen ook is de werking van de open-source GPS-software nog niet probleem vrij, het toutch-screen werkt wel goed en het installeren van software werkt verder gewoon goed, het is dus eigenlijk afwachten tot dit opgelost is.

2.) Een software hack van de Kia\LG navigatie software zoals bekend van bijvoorbeeld VW\Skoda en BMW ook op deze systemen kunnen geen grote hoeveelheid eigen Poi's ingevoerd worden (Oke, als je de allernieuwste gelekte VW beta firmware en versie 7.1 van de kaarten hebt kan het sinds kort wel), hierbij is het sinds lange tijd al mogelijk om een kopie van de kaarten software te bewerken op een PC zodat bijvoorbeeld Poi's van flitspalen of Poi's van je klantenbestand toegevoegd kunnen worden, ik heb dit meerder keren gedaan maar het is geen makkelijk proces, je ben zeker een avond bezig om die nieuwe DVD te maken en dan nog een uur om hem in je navigatie systeem te laden, maargoed dan staan ze ook bij de standaard Poi's en zijn ze gewoon op die manier te gebruiken.

Punt 2 heeft zeker mijn voorkeur ondanks dat dit veel moeilijker is dan punt 1 simpelweg omdat bij punt 2 je geen gezeur krijgt met je garantie als er iets met je systeem fout gaat en dat probleem krijg je natuurlijk wel bij punt 1.

Hieronder staat een foto van hoe ik het in mijn vorige auto (Skoda Octavia) gemaakt had...

allv.jpg

De Poi's die ik toegevoegd had waren onder andere de Skoda Dealers, Shell Stations, mijn klantenbestand en uiteraard de Flitsers (zowel roodlicht, snelheid als traject)

Het liefst zou ik dit dus ook terug zien op het Kia\LG systeem.

• Like 1

En toch zit je fout er zit wel degelijk een Micro-SD kaart in het navigatie systeem.

Alleen ze hebben hem vastgezet op het moederbord.

Locatie punt van de pen.

image_url-2348-1311498895.jpg

Het SD kaartje heeft 4 partities.

Guest Timo0103

En toch zit je fout er zit wel degelijk een Micro-SD kaart in het navigatie systeem.

Locatie punt van de pen.

image_url-2348-1311498895.jpg

Het SD kaartje heeft 4 partities.

Dat lijkt me duidelijk, zo werkt tomtom ook, gewoon een geheugenkaartje vast solderen op het moederboard.

Zonder geheugen werkt een apparaat niet. Jammer dat het zo veel geld moet kosten terwijl je er niks mee kan.

Is het kaartje wel uit het houdertje te trekken?

Ik bedoelde eigenlijk dat er geen SD-kaartje kon ingeplugd worden zoals dat bij andere toestellen vaak het geval is.

Maar goed, er zit er dus eentje op het moederbord... We zijn weeral een stapje verder smile.gif.

Bedankt voor het denkwerk trouwens Timo0103, digital8 en bowie97! wink.gif

Guest Timo0103

Ik bedoelde eigenlijk dat er geen SD-kaartje kon ingeplugd worden zoals dat bij andere toestellen vaak het geval is.

Maar goed, er zit er dus eentje op het moederbord... We zijn weeral een stapje verder smile.gif.

Bedankt voor het denkwerk trouwens Timo0103, digital8 en bowie97! wink.gif

We zijn nog niet uitgedacht hoor :D :D