Jump to content

Recommended Posts

Posted

Hallo iedereen,

Ik ben me kop aant breken over de wielmaten van de Kia Venga en wat er zoal onderpast.

Het probleem is dit :

Ik zocht velgen voor mijn Kia Venga en had bij profile tyrecenter een set 17inch velgen van Dotz Hanzo

gezien, ff via de configurator daar gedaan.

Ik daarheen bellen en hij zegt me dat het niet past, dat het wiel 1.3 cm te ver naar buiten dan steekt.

Heb opgezocht op Wiki hoe dat nou zit met die ET waarden en wat ik eruit begreep is dat als de ET waarden van de velg lager zijn als van de auto zeg maar dat hij dan uitsteekt maar hoe zit dat met als de ET waarden hoger zijn dan, bedoel valt dit op te lossen met buisjes ofzo?, klopt het dat de Vengavelg een ET van minimaal 40 en maximaal 45 hebben mag?

Hoop dat iemand er meer van weet, vast bedankt!

Posted

Ik zocht velgen voor mijn Kia Venga en had bij profile tyrecenter een set 17inch velgen van Dotz Hanzo

gezien, ff via de configurator daar gedaan.

Ik daarheen bellen en hij zegt me dat het niet past, dat het wiel 1.3 cm te ver naar buiten dan steekt.

Heb opgezocht op Wiki hoe dat nou zit met die ET waarden en wat ik eruit begreep is dat als de ET waarden van de velg

lager zijn als van de auto zeg maar dat hij dan uitsteekt maar hoe zit dat met als de ET waarden hoger zijn dan, bedoel

valt dit op te lossen met buisjes ofzo?, klopt het dat de Vengavelg een ET van minimaal 40 en maximaal 45 hebben mag?

Ik weet niet welke Velgenset je hebt uitgekozen met welke ET-waarde en bandenmaat!

Ik rij zelf ook met 17 inch velgen onder mijn Venga (ET 40) en bandenmaat 225x45xR17.

De ET-waarde dient te liggen tussen 40 - 48. Het klopt dat hoe lager de ET-waarde hoe

meer het hart van de velg naar buiten komt. De velg hoeft dan niet per definitie uit te steken.

In mijn geval lijnt die goed met de spatbordrand van de auto.

Als jouw dealer aangeeft dat de door jou gekozen velg 13 mm uitsteekt heb je een behoorlijk

lage ET-waarde gekozen.....! Volgens mij kan dit bijna niet. Dan zit je op een onwaarschijnlijke

ET-27!!

Bijgevoegd mijn Venga met 17 inch velgen.

Venga11.jpg

Venga9-1.jpg

Posted

Bedankt voor je reactie , erg mooie velgen heb je ook maakt de auto gelijk mooi af.

Ik had de Dotz Hanzo velg 17 inch bij profile tyrecenter

Maat: 7.5x17

Steek: 5/114.3

ET: 48

Dan zou je toch zeggen dat het moest passen gewoon maar misschien zie ik iets over het hoofd.

De 18 inch heeft een et waarde van 35 , die zou dan zo en zo niet passen , de bandenmaat heb ik

nog niet beslist eigenlijk ivm dat ik eerst wou zien welk soort velg ik eronder doe .

Posted

Die Dotz Hanzo is zeker ook een hele mooie velgkeuze.

ET-48 zou moeten kunnen, staat nl. 3 mm meer naar binnen dan mijn velgen.

Toch is niet iedere velg hetzelfde. De bandenboer heeft het meest ervaring

hierin. Zij hebben de maatboeken per automerk/-model.

ET35 zou ik niet aan beginnen. Die steekt net iets teveel uit.

Suc6 met de eventuele aankoop!

BTW! Stel jezelf even voor in het voorsteltopic......

Posted

Die Dotz Hanzo is zeker ook een hele mooie velgkeuze.

ET-48 zou moeten kunnen, staat nl. 3 mm meer naar binnen dan mijn velgen.

Toch is niet iedere velg hetzelfde. De bandenboer heeft het meest ervaring

hierin. Zij hebben de maatboeken per automerk/-model.

ET35 zou ik niet aan beginnen. Die steekt net iets teveel uit.

Suc6 met de eventuele aankoop!

BTW! Stel jezelf even voor in het voorsteltopic......

Hou er wel rekening mee dat de ET waarde niet alles bepaald he.. als ik de juiste ET waarde neem maar toch brede velgen, steken ze alsnog uit..

Posted

Hou er wel rekening mee dat de ET waarde niet alles bepaald he.. als ik de juiste ET waarde neem maar toch brede velgen, steken ze alsnog uit..

Klopt, dat bedoelde ik ook met dat niet iedere velg hetzelfde is (bijv. 7,5/8,0/8,5J).

Posted

Bedankt voor de reacties in elk geval , ja je hebt zon man ook maar aan de telefoon wie weet in welk boek die heb zitten kijken.

Maar zoals de velgen op de venga hierboven lijkt me uitstekend passen zo , zal ook de kia dealer nog eens vragen , dat ik in elk geval een beetje voorbereid naar dat tyrecenter ga , fijne avond nog

Posted

Had vandaag even contact gehad met de dealer alleen vanwege de vakantietijd moet het antwoord nog een weekje uitblijven , voor een zeker antwoord moet ik even wachten op de hoofdmonteurs .

Tevens contact gehad met het hoofdkantoor van profile tyrecenter en die verzekeren mij dat die velg dus wel goed past , ja en dan ga je weer zitten twijfelen wie weet het nou het hoofdkantoor of toch die tyremanmonteur , ga er van het weekend wel even langs .

Posted

Nou ik heb me velgen maar koos eieren voor me geld en ben maar naar een ander gegaan .

Er zitten nu 18 inch velgen onder : 8,0X18 KOSEI MZ 5/114.3 ET45 CH73,1

Deze maat past dus voor als mensen twijfelen of dit kan

post-4744-0-55166400-1313097543_thumb.jpg

Posted

Jij durft.....maar rijdt het nog lekker?

Welke banden en bandenmaat heb je gekozen?

Posted

Jij durft.....maar rijdt het nog lekker?

Welke banden en bandenmaat heb je gekozen?

Ja het scheelde me kwa prijs niet zo veel , merk wel dat hij nog meer grip heeft met sturen en rijden , maar ja dat komt door de grotere band natuurlijk 225/40x18 , verder rijd het wel prima vind ikzelf , ja je hoort ze iets meer dan maar doordat het breder is heb je er wel meer wegligging voor terug , denk dat ze kwa uitsteek hetzelfde zitten een beetje als bij jou , net iets erbuiten maar zonder last zelfs met 4 man dan .