Jump to content

Eerste vakantie SP3


sportage2011

Recommended Posts

Hallo allemaal,

Wij hebben sinds februari een Kia Sportage 1.6 GDI met Plus Pack.

Nu zijn mij een aantal dingen opgemerkt:

1. De 5de en 6de versnelling zijn identiek. Heeft Kia dit express gedaan en waarom is er niet gekozen voor een grote vertanding voor de 6de versnelling om hem zo lager in zijn toeren te houden?

2. Vinden jullie ook dat de 1.6 super traag is als je probeert in te halen? Aangezien het terug schakelen naar de 5de versnelling geen zin heeft en de kloof tussen de 4de en de 6de versnelling te groot is.

3. Het tanken blijft dramatisch aangezien een ritje van 1100km gewoon 3x getanked moet worden.

4. Zou het zin hebben om de 1.6 GDI te chiptunen? Aangezien ik de auto eigenlijk veel te langzaam vind.

5. Is er ook nog iets mogelijk zoals een turbo of een grote luchtfilter? (zonder het downgraden van mijn garantie uiteraard)

Zou iemand deze vragen kunnen beantwoorden.

Alvast hartstikke bedankt.

Groetjes,

Jan

Link to comment
Share on other sites


Hoi, Sportage2011

Punt1: er is wel een verschil in 5 en 6 maar te weinig idd.

Punt2: ja, en zeker als het nog enigzins heuvel op gaat.(volgende week ritje duitsland maar ik neem auto van zwager mee, maar mede debet hieraan is ook mijn andere euvel).

Punt3: geen last van (aan beide zijden van de pomp) ,tip, probeer net als je denkt dat de tank vol raakt even een moment te stoppen en het even te laten bezinken en dan gaat hij soepel helemaal vol.

Punt4: dat is even afwachten of dat mogelijk is (staat momenteel wel wat op het forum indeze)Dealers zouden misschien hier ook wat in moeten gaan doen.

punt5: lijkt mij ook een vraag voor de dealer, maar ja mijn ervaring tot nu toe, rij nu zo'n 3 mnd met kia en ik moet zeggen de dealer(s) weten wel heel erg weinig en hele vage antwoorden , nog niet eerder zo meegemaakt.

grtz.

Link to comment
Share on other sites


Mmmmmh, het zijn niet echt vakantie-ervaringen waar hij het over heeft, maar meer SP3 1.6GDI ervaringen.

De 1.6GDI is nooit bedoeld voor hoge vermogens maar ontworpen voor 1 ding: zo zuinig mogelijk rijden met een dergelijke bak van een auto. Daarom ook een zesbak, directe inspuiting en ISG. De 2 liter heeft dat allemaal niet.

135pk i.c.m. 1280 kilo heeft nu eenmaal zijn beperkingen. De 6 heeft een wel degelijk hogere overbrenging als de 5 en ik vind dat je het zeker merkt in o.a. motorgeluid. In de 5 en de 6 is de auto tamelijk traag en je moet ook gewoon terug standaard naar zijn 4 bij inhaalacties, sla die 5 dan over. Dat kan makkelijk, toptoeren in zijn 4 zit de auto rond de 150 km/u dus bij 120 terug in zijn 4 kan makkelijk. Ik vind zelf die kloof helemaal niet groot, het went vanzelf. Je moet regelmatig je blok in hogere toerentallen jagen (5-6000 toeren) om hem daar soepel te krijgen, zodat hij makkelijker en vlotter doortrekt.

Als je 3x tankt met 1100 kilometer dan rij je ontzettend hard of je tankt niet voldoende. De auto slaat af bij rond de 45 liter maar als je daarna kalm voltankt kan er nog bijna 15 liter bij en heb je een grotere actieradius (wat ook als tip wordt genoemd is de auto aan de andere kant van de pomp voltanken, dan werkt de ontluchting beter).

Chiptunen schijnt te kunnen maar de vermogenswinst is miniem door het ontbreken van een turbo. Denk aan ongeveer 10-15 pk, icm een ander luchtfilter.

Aftermarket turbo op een 1.6 heb ik nog niet van gehoord, maar het gaat je gegarandeerd je garantie kosten.

Link to comment
Share on other sites


Guest Angelique

'sportage2011'

en er is al een vakantie-ervaringen-hoe deed de SP3 het - topic :offtopic: als ik het wel heb sportage2011

dus we zijn in overtreding als het ware :offtopic: .

:oops:

Valt mee met dat overtreden hoor :) Aangezien Jan een aantal specifieke vragen heeft over zijn auto, heeft hij wat mij betreft recht op een eigen topic.

Link to comment
Share on other sites


Guest Timo0103

Mmmmmh, het zijn niet echt vakantie-ervaringen waar hij het over heeft, maar meer SP3 1.6GDI ervaringen.

De 1.6GDI is nooit bedoeld voor hoge vermogens maar ontworpen voor 1 ding: zo zuinig mogelijk rijden met een dergelijke bak van een auto. Daarom ook een zesbak, directe inspuiting en ISG. De 2 liter heeft dat allemaal niet.

135pk i.c.m. 1280 kilo heeft nu eenmaal zijn beperkingen. De 6 heeft een wel degelijk hogere overbrenging als de 5 en ik vind dat je het zeker merkt in o.a. motorgeluid. In de 5 en de 6 is de auto tamelijk traag en je moet ook gewoon terug standaard naar zijn 4 bij inhaalacties, sla die 5 dan over. Dat kan makkelijk, toptoeren in zijn 4 zit de auto rond de 150 km/u dus bij 120 terug in zijn 4 kan makkelijk. Ik vind zelf die kloof helemaal niet groot, het went vanzelf. Je moet regelmatig je blok in hogere toerentallen jagen (5-6000 toeren) om hem daar soepel te krijgen, zodat hij makkelijker en vlotter doortrekt.

Als je 3x tankt met 1100 kilometer dan rij je ontzettend hard of je tankt niet voldoende. De auto slaat af bij rond de 45 liter maar als je daarna kalm voltankt kan er nog bijna 15 liter bij en heb je een grotere actieradius (wat ook als tip wordt genoemd is de auto aan de andere kant van de pomp voltanken, dan werkt de ontluchting beter).

Chiptunen schijnt te kunnen maar de vermogenswinst is miniem door het ontbreken van een turbo. Denk aan ongeveer 10-15 pk, icm een ander luchtfilter.

Aftermarket turbo op een 1.6 heb ik nog niet van gehoord, maar het gaat je gegarandeerd je garantie kosten.

"" (wat ook als tip wordt genoemd is de auto aan de andere kant van de pomp voltanken, dan werkt de ontluchting beter) "".

Dit zinnetje moet je eens even duidelijk uitleggen, hoezo andere kant van de pomp??????

Link to comment
Share on other sites


name='Timo0103'

Als ik ook mag, onze vulopening zit aan de bestuurderskant, dus de auto andersom aan de pomp zetten, en dus zodoende meer

uitrol van de tankslang nodig biedt meer/betere ontluchting en loopt het soepeler vol.

Of het zoveel duidelijker is met wat ik nu schrijf weet ik ook niet?? maar werkt wel.

Link to comment
Share on other sites


Guest Timo0103

name='Timo0103'

Als ik ook mag, onze vulopening zit aan de bestuurderskant, dus de auto andersom aan de pomp zetten, en dus zodoende meer

uitrol van de tankslang nodig biedt meer/betere ontluchting en loopt het soepeler vol.

Of het zoveel duidelijker is met wat ik nu schrijf weet ik ook niet?? maar werkt wel.

Blijf het een vreemde theorie vinden maar als het maar werkt.

Voor de diesel gaat dit toch niet op want dat schuimt iets meer als benzine.

Link to comment
Share on other sites


Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...