Jump to content

Recommended Posts

Posted

Moest ik laatst keren op een klein weggetje, waarbij ik een stukje door het gras moest rijden.

Op het moment dat ik (nog) stil stond schakelde ik de 4WD in :cool:

Wat er toen bij het weg rijden gebeurde: nou niet veel!

Het leek wel of de handrem er op zat. :evil:

De auto gaf het gevoel dat het systeem om de achterwielen aan te drijven geheel vast zat.

Bij het toch "doorzetten" komt er soms een rubberlucht de auto in.

Ik heb de 4WD vervolgens uit gezet, en toen ging het wel weer.

Betrouwbaar komt het mij niet over.

Heeft iemand soortgelijke ervaring, ook met betrekking tot de dealer hoe deze hier mee om gaat :?:

Ludo :cry:

Posted

Hey Ludo,

dat is geen leuke ervaring :cry:

Het lijkt wel of de achterwielen niet aangedreven worden door de aandrijflijn van de auto.

Daardoor "slipt" de koppeling en dat is juist de rubberlucht die je ruikt.

Ik denk dat het misschien te verhelpen is door dit opnieuw te proberen op een verharde weg, en dat misschien dan wel alles aangedreven wordt.

Maar kijk uit: doe het rustig aan, en mocht het niet helpen: toch maar de dealer raadplegen.

( deze ervaring had ik nl ook in mijn diensttijd met diverse 4wd auto's, en dan moest je alles even inschakelen op verharde weg en rustig alles even proberen, daarom weet ik er "iets" van.)

Philip

Posted

Inderdaad gewoon even uitproberen op een verhardde weg. Ruik je weer die rubberlucht, meteen stoppen en terugschakelen naar de normale aandrijfstand en even langs de dealer rijden. Ruik je die rubberlucht weer en je blijft doorrijden, dan heb je de kans dat je alsnog naar de dealer moet, maar dan voor nieuwe koppelingsplaten.

Posted

De Sportage heeft geen sper differentieel. Oftewel de vier wielen worden niet onafhankelijk van elkaar aangedreven. Daarom kan en mag je de 4 WD alleen op rechte stukken gebruiken. Als je 4WD in een bocht of tijdens keren gebruikt worden de achterwielen toch met dezelfde snelheid aangedreven waardoor je het remmende effect ervaart.

Posted
De Sportage heeft geen sper differentieel. Oftewel de vier wielen worden niet onafhankelijk van elkaar aangedreven. Daarom kan en mag je de 4 WD alleen op rechte stukken gebruiken. Als je 4WD in een bocht of tijdens keren gebruikt worden de achterwielen toch met dezelfde snelheid aangedreven waardoor je het remmende effect ervaart.

Ik ben bang dat je nu iets door elkaar haalt.

Je verhaal gaat juist over SPER stand.

Dan kan je hele moeilijke bochten maken en ervaar je het als remmend.

Maar de normale 4wd auto's hebben juist GEEN sperstand, omdat dan het normale autorijden gewaarborgd blijft.

Het achterdifferentieel is een normale uitvoering met de mogelijkheid deze in te schakelen en onder normale omstandigehden te rijden, bv met gladheid, zware lasten enz enz.

Een SPER stand vindt je vaak bij echte terreinbeulen van auto's, de SUVs met 4wd hebben deze stand VAAK NIET.

Philip