Ga naar inhoud
Onderdelenshop24.com

Sorento 2007 LPG

Aanbevolen Berichten

Geplaatst

Hallo all,

Ik ben voornemens en Sorento 2007 3.3 op LPG te kopen.

Ik heb de verhalen gelezen over de klepzetels en de hogere kosten.

Nu is het wel zo dat de installatie bij Kia zelf is ingebouwd, ik zal nog uitzoeken of de zetels ook aangepast zijn.

Nu ben ik op zoek naar andere tips en aandachtspunten bij dit model.

Wie kan me hierin helpen?

Alle tips zijn meer dan welkom...

Geplaatst

Mijn Kia-dealer heeft het me ten zeerste afgeraden, toen ik LPG-ombouw ter sprake bracht.

Zeker alles precies navragen en goed de garantie-voorwaarden bespreken.

Geplaatst

Mijn Kia-dealer heeft het me ten zeerste afgeraden, toen ik LPG-ombouw ter sprake bracht.

Zeker alles precies navragen en goed de garantie-voorwaarden bespreken.

Dit had ik al begrepen.

Zover ik nu weet, is de installatie door Kia zelf ingebouwd met behoud van garantie.

Echter is dat in 2008 geweest.

Volgens mij hadden die modellen nog niet de 7 jaar garantie.

Hoelang eigenlijk wel?

Wat zijn verder nog aandachtspunten bij dit model?

Geplaatst

Veel aandacht besteden aan de aandrijving. Trillingsvrij. Eerst nagaan of de balancering ok is, en dan rijden.

Verder de onderhoudshistorie goed nakijken en checken of de olieverversing van differentielen, smering van kardanassen regelmatig gebeurd is.

Automaat moet soepel schakelen en niet met voelbare rukken opschakelen en terugschakelen als je bij een stoplicht komt.

Soms voel je hem wel eens iets maar "boterzacht" is het devies.

Ook goed op bandenslijtage letten: Is er niet te veel omtrekverschil tussen voor en achter en zijn de banden niet aan de binnenkant meer versleten. Vaak is de sporing niet helemaal in orde.

Verder ook navragen of alle software-updates uitgevoerd zijn. Voor de 3.3V6 zijn er een stuk of wat geweest. De software updates maken het echt een nog prettigere auto.

Niet schrikken van wat roest aan de onderkant. Roestbescherming had Kia beter mogen doen maar is op zich makkelijk zelf bij te houden.

Mijn mening over LPG ken je. Modellen uit 2007 hebben geen 7-jaars garantie.

Voor de rest is het alleen maar genieten. Dikke auto met plenty vermogen en lekker cruisen.

Geplaatst

Masimo,

Bedankt voor je reactie.

Wat bedoel je met: eerst nagaan of de balancering goed is? Dat merk je toch alleen tijdens het rijden... Of bedoel je het motorgedrag tijdens stationair?

Welke plekken staan er om bekend om te roesten bij de auto? En is dat gewoon een kwestie van tectyleren?

Ik ben goed bekend met BMW automaten, gevoelsmatig is tot nu toe elke automaat al iets minder dan die van BMW. Ik ben benieuwd hoe die van de Sorento voelt.

Ik heb ook gelezen over updates, echter zag ik ze alleen voor de automaat. Heeft de ECU zelf ook updates? Of bedoeldje je ook de automaat?

Is dat nog te zien als de verkoper het zelf eigenlijk niet weet? Wat kost het om de updates uit te laten voeren?

Morgenavond kijken! Ik heb er zin in...

Geplaatst

Balancering is puur van de banden. Goede balancering is een voorwaarde om dit als oorzaak voor trillingen uit te sluiten.

Je zult uiteraard moeten gaan rijden.

Roesten is wellicht een groot woord, maar op zich is de bescherming van de onderkant niet "je van het". Tectyleren is dan inderdaad het devies, maar je kunt het ook zelf wel in de gaten houden en af en toe wat bijwerken.

Ik heb geen ervaring met BMW automaten, maar ik kan me voorstellen dat het minder zal zijn als je met BMW gaat vergelijken. Desalniettemin schakelt de Sorento prima.

Als ik het me goed herinner heeft mijn auto twee sofware updates gekregen.

Beide waren voor de TCM (Transmission Control Module), voor de automaat dus. Eentje had volgens mij te maken met gedrag van de koppelingsomvormer. Uit het Kia service bericht: "Some 2008-2009 Sorento (BL) vehicles with a 3.3L engine may experience a "bumping" symptom during engagement of the damper clutch (torque converter lock-up clutch), and a "bucking" symptom when the damper clutch is fully engaged."

Ondanks dat mijn auto uit 2007 is heeft ie toch deze update gehad. Wat ik ervan gemerkt heb is dat de koppelingsomvormer sneller ingeschakeld word bij constante snelheden al vanaf 70. Een ander doel van de update was het oplossen van de schokjes bij konstante snelheid (en extra brandstofbesparing.

De tweede update had te maken met het terugschakelen bij acceleratie. De auto schakelde nog al ver terug als je het gas intrapte (bijvoorbeeld op de autoweg bij het inhalen). Met hoge toeren tot gevolg en als een ongecontroleerde raket ervandoor. Na de update was dat gedrag weg, reageerde de auto geciviliseerder, en in het algemeen een verbeterde reaktie op het gas.

Alleen een Kia-dealer kan bepalen of de software van de auto up-to-date, want dat gebeurd met de speciale Kia diagnose apparatuur. Ik heb de updates gratis gekregen van een lokale Kia dealer, ondanks het feit dat ik de auto daar niet gekocht had. De auto had op dat moment wel nog Kia fabrieksgarantie en er was lichte druk van Kia Nederland nodig.

Geplaatst

Ik heb ook nog een TSB toegevoegd met betrekking tot tikkende motorgeluiden vanwege foute kettingspanners van de distributieketting (de auto hoeft daar geen last van te hebben overigens, mijne in iedere geval niet).

Geplaatst

Ik heb de auto gekocht!

Morgen ophalen.

Dinsdag meteen een afspraak bij de dealer.

Volgens de dealer waren er geen update voor deze auto (op basis van kenteken).

Klopt dit? Ik zag in het servicebericht dat hij inderdaad eigenlijk voor 2008/2009 was.

Wat is er dan anders aan een 2007? Is toch de zelfde ECU.

Maar goed, dinsdag controleren en eventueel updaten.

Morgen ga ik nog in R'dam een pushbar laten monteren, vind ik gewoon mooi.

Side bars zitten er al op.

Achter weet ik nog niet. Ik vind de bars voor achter meestal te ver uitsteken wat de lijnen van de auto een beetje verpest.

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt als gast nu eerst posten en gelijk daarna registreren. Als u al een account hebt, meld u dan nu aan om te posten met uw account.

Gast
Reageer hier op dit topic...

×   Geplakt als RTF formaat tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in.

• Nieuwe Aanmaken...