Jump to content

Recommended Posts

Posted

Ik zou toch nog een keer in je brandstof tank kijken, het kan zijn dat er weer coating van je tank afkomt. Ik sta om de 5000 Km stil.Als het dat niet is zou het kunnen zijn dat de reeds rondzwervende coating je brandstof pomp ofzo om zeep heeft geholpen?Heb jij na het uitwassen van je tank ook veel coating gevonden? Ik haal er zo een half plastic bekertje uit (2005 CRDi met dik 200.000 op de teller)### Werkwijze:onder de zitting van de achterbank haal je een klitteband lapje los.Daar zit een luikje 4 schroefjes, kruiskop.daaronder 6 boutjes met dopje 8 en je moet 1 stekker en 2 leidingen losklikken.Als je dan de dop 'optild' zit daar een grote witte unit aan vast, in die witte bak zit waarschijnlijk allemaal coating van de tank. Die witte unit kun je voorzichtig met een kleine schroevendraaier open halen en het zeefje met een oude tandenborstel leeghalen.daarna moeten je problemen weg zijn, als ze blijven vervang dan ook je brandstof filter.Als je het 1x zelf hebt gedaan (ik ben IT-er en mijn eerste keer was op een parkeerplaats bij een franse supermarkt 600 km van huis) doe je het in 15 minuten.Het probleem zal elke paar duizend kilometer terug komen, zeker als je in Frankrijk (mogelijk ook duitsland) tankt. Daar zit meer biodiesel in de pomp. Dit spul is aggresiever voor je coating. Gebruik ook geen dieselreiniger die hier en daar verkocht wordt, dit vreet ook de coating los.### Opossing door Kia:Een nieuwe tank kost 700 euro + een boel uren.### Mijn probeersel:Ik heb de afbijt van tankcure gekocht. ik hoop ergens deze winter de tijd te vinden om 1,5 liter (3 blikken) van deze rotzooi in mijn tank te gooien samen met een hand schroeven.Ik ga mijn tank niet opnieuw coaten maar ga met een kale stalen tank rijden.Tzt. laat ik hier mijn bevindingen horen.succes en houdt ons op de hoogte.p.s.1: als je het laat uitlezen krijg je een code die iets zegt over onderdruk in het brandstof systeem. Zorg alstublieft dat ze eerst in de tank kijken voor ze de common-rail uit elkaar trekken!!!!!!!p.s.2: Als je het niet zelf wilt doen maar laat doen (kostte mij 300 E de eerste keer) laat ze dan ook meteen de leidingen reinigen met een compressor en het brandstoffilter vervangen. Maar geloof je, je kunt dit echt zelf. Ik houd normaal ook op bij het vervangen van een lampje. Olie laat ik vervangen.....

Lees het hele artikel