Jump to content

Recommended Posts

Posted

Sinds mei ben ik de gelukkige bezitter van een nieuw model Carens.

Deze is uitgerust met een Kia vaste trekhaak. Enkele weken ben ik hiermee Portugal gaan verkennen met mijn vrouw , een lichtgewicht tent en weinig bagage. De auto reed zalig , 6600 km zonder problemen afgemaald.

Soms echter ,bij het rijden bij lage snelheid over een drempeltje zoals van een parkeerplaats veerde de achterophanging zo ver in dat de trekhaak op de grond sloeg en het plaatje van het stopkontakt helemaal verbogen was. De auto was helemaal niet overladen , verleden weekend, terug thuis hetzelfde meegemaakt toen ik met 6 mensen, zonder lading in de auto zeer traag mijn oprit afreed . De montage plaat van de stekker is nu helemaal verbogen. Vandaag naar de garage geweest ,maar deze konden geen fout aan de ophanging vaststellen , allen dat de auto 3 cm lager staat dan een nieuw showroom model. Ik zou blijkbaar de eerste zijn met dit probleem, en dit zou normaal zijn voor trekhaken. Volgens mij is dit een ontwerpprobleem van de achtervering. Het is toch niet normaal dat de achtervering doorzakt tot de grond bij de minste put in de weg op lage snelheid genomen Zijn er nog mensen die dit fenomeen meegemaakt hebben ?

Posted

Sorry, klopt inderdaad helemaal wat jij zegt. Even een klein denk- en leesfoutje gemaakt :oops: . Hieronder een antwoord dat wel klopt. ;)

Vermoedelijk zijn de veren onder jouw Carens te slap voor hetgeen wat jij met de Carens doet. Normalitair zouden er geen problemen mogen ontstaan als je rijd met een volle wagen en met trekhaak. Ook het feit dat jouw wagen drie centimeter lager staat dan de Carens in de showroom vind ik verdacht. Nu moet je er wel rekening mee houden dat veren slapper worden op den duur, maar een verschil van drie centimeter mag echt niet. Ik denk dat de toevoeging van zogenaamde "Hulpveren" het probleem zullen gaan verhelpen. Deze zou je gewoon via de dealer moeten kunnen verkrijgen.

Maar dan nog vind ik het ?rg vreemd dat de wagen zo ver doorzakt. Ik zou daarom ook nieuwe normale veren laten monteren van een after-market (dus geen Kia) merk. Ik denk dat dit ook al veel zal schelen.