Jump to content

'tussenbak' bokken hevig schokken (Kia)

Recommended Posts

Ik zit met het volgende vervelende probleem:Kia Sorento, 72.000km, Diesel en automaat: bokt zéér hevig bij optrekken, zelfs bij rustig optrekken. Wanneer de permanente 4x4 ingeschakeld wordt is het nog erger/heviger en klinkt het alsof je met een hamer onderaan het chassis klopt.Wat is er reeds gebeurd:0. TCCS zekering even losgemaakt - probleem weg.1. Banden zijn niet nieuw maar ze zijn alle 4 het zelfde merk en type en ze hebben quasi dezelfde profieldiepte. (maximum verschil is nog geen net geen mm)2. Toerental Sensoren op de tussenbak zijn vervangen. Misschien niet noodzakelijk maar als ik bij het losmaken van één van die sensoren ééntje beschadig, dan ben ik verder van huis.Dit resulteerde wel in aangenamer rijden maar niet zoals het zou moeten zijn.3. De olie van de tussenbak is vervangen. Wat er uitkwam leek mij sterk op een mengeling van syncromesh en atf olie. Er lag een heel gekke film om een "rosse" olie. Uiteraard vervangen door de Kia TOD olie.Resultaat was het volgende: bij de eerste 500 meter leek er niets veranderd te zijn maar nadien reed de Sorento zoals het hoort.Tot de 4X4 ingeschakeld werd, toen kwam het bokken direct terug. 4X4 uit, terug zoals het zou moeten zijn.Mijn gedacht is een probleem in de tussenbak: ketting, pakket... gedacht wordt gemotiveerd door het verbeteren na het vervangen van de olie.Een collega zou het eerder in een cardan, meer specifiek de cardan rechtsvoor, zoeken. Hij vind dat daar wat veel speling zit.   Heeft hier iemand ervaring mee en eventueel een mogelijke oplossing? Permanent 2wd is uitgesloten, het probleem dient wel degelijk hersteld te worden. Alvast zéér vriendelijk bedankt.

Lees het hele artikel