Jump to content

versnellingsbak probleem RIO 2004


Recommended Posts

Posted

Hallo ,

Ik heb een probleem met de versnellingsbak / koppeling van mijn rio.

Als ik stil sta krijg ik de versnelling niet in de 1 , de 2 gaat ook zwaar maar beter , ook de achteruit gaat zwaar.

De 3 en 4 , 5 gaan goed als ik eenmaal rij.

Soms krijg ik de versnelling helemaal niet in de achteruit , als ik dan de koppeling een aantal keer intrap gaat het wel.

Wij heeft er een idee waar het aan kan liggen??

Posted

het slecht shakelen kan meerde oorzaken hebben

1 je koppeling is versleten

2 je kopeling moet worden afgesteld (kijk eens even naar je vrijen slag op je pedaal en of je kabel niet los staat

3 je versnelings bak olie moet heel erg nodig worden vervangen (als de olie heel erg vuil is word deze heel erg dik en dat hindert bij het over schakelen)

4 je singromesh ringen zijn versleten (dan heb je een versnelings bak reviesie nodig)

kijk ook even of je versnelings bak kraakt tijdens overschakelen

zou bij het begin beginnen dus eerst eens je afstelling van de koppelings kabelbeginnen

even een kopelings testje slipt deze bij het optrekken in 2e versneling (dus veel toeren maken maar geen snelheid)

en als dat niet helpt even naar de versn bak olie kijken is die dik zit er veel slijpsel in

meestal weet je dan al genoeg

zo hoop dat je er iets mee kunt genoeg huiswerk zou ik zeggen

  • 6 months later...
Posted

Bij de Rio van 2004 die ik had, is de versnellingsbak gaan lekken. Met andere woorden, de 2,8 liter versnellingsbak olie die erin hoort te zitten, lekt weg.

In mijn geval was dat via het afdekrubber aan de onderzijde. Ik heb het destijds laten oplossen door een garage, maar weet niet meer wat me dat gekost heeft.

Weet wel dat dat garage bedrijf aangaf dat het niet veel langer had moeten duren: Van de 2,8 liter die er in hoorde te zitten zat er nog 0,4 liter in.

Geen schade aan de versnellingsbak gelukkig, maar goed is het natuurlijk niet.

Zet je auto eens op de brug en kijk aan de onderkant van de auto. Het afdek rubber waar de 2 assen van de versnellingsbak uit komen, naar de pook. Als dat 'nat' is, lekt je versnellingsbak en is het schakelprobleem het gevolg van een té laag oliepijl in de versnellingsbak.

Simpelweg bijvullen heeft geen nut. Lek is lek, dus als je bijvult vloeit het net zo snel weer weg.

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...