Guest marsje Posted October 15, 2007 Posted October 15, 2007 Hallo allemaal! Ik zit aan een Sportage op diesel te denken en ben jullie forum aan het doorlezen waar ik een schat aan handige tips vind. Nu zou ik dan voor een diesel gaan maar ik kan nergens iets over het verbuik vinden. Afgelopen weekend was ik even bij de Kia dealer geweest en die raadde de 112pk versie af. Deze zou een verbruik van 1 op 9 ? 10 hebben terwijl de 140pk versie 1 op 14 ? 15 zou lopen. De eerste leek me erg onzuinig terwijl de tweede mij wel erg zuinig voor een SUV leek. Ligt de waarheid hier in het midden of is het verschil echt zo groot? Op autoweek geven ze geen verschil in verbruik aan tussen de twee dieselversies. Ben erg benieuwd naar meetwaarden van dieselgebruikers onder ons. Meld even welke diesel je hebt. Alvast bedankt! Marcel. Quote
Rio-man Posted October 16, 2007 Posted October 16, 2007 Houd rekening met een wisselende actieradius van 1 op 9 tot 1 op 12. Gemiddeld zal het zo'n 1 op 11 zijn. Quote
Guest marsje Posted October 16, 2007 Posted October 16, 2007 Rio-man, Met welk type diesel haal je dit (112 of 140pk? Thanks Marcel. Quote
Rio-man Posted October 16, 2007 Posted October 16, 2007 Even voor je opgezocht: Fabrieksopgaven: 2.0 CRDi VGT 140pk H6 2WD Binnen bebouwde kom: 1 op 11,36 Buiten bebouwde kom: 1 op 16,94 Verbruik gemiddeld: 1 op 14,28 Van de door jou genoemde 112pk variant, en de nieuwe 136 pk variant, heb ik helaas geen gegevens. Let op: Gemiddelde ligt altijd zo'n 2 km lager, omdat de fabrieksopgaven onder perfecte omstandigheden worden gemeten, en er "voor het eggie" ook tegenwind e.a bij komt kijken, dus 1 op 11 1 op 12 gemiddeld klopt wel. Quote
Kevin Posted October 16, 2007 Posted October 16, 2007 Ik weet niet hoe jullie dit zeggen maar in belgie zeggen we ..l/100km, mijn verbruik van de 136pk(140pk) ligt op ongeveer 8-8.5l, ik rij dan ook niet altijd rustig maar ook niet vrij sportief. Groetjes, Kevin Quote
Rio-man Posted October 16, 2007 Posted October 16, 2007 Simpel omrekentrucje om van x.x liter op 100 km naar 1 op x.x km uit te rekenen 100 KM : Aantal verbruikte liters per 100 lm = 1 op antwoord Dus stel: Ik rijd 10 liter benzine op 100 km wordt het rekensommetje dus 100 : 10 = 1 op 10 In het geval van Kevin is het dus 1 op 12.12 gemiddeld Quote
xHansx Posted October 17, 2007 Posted October 17, 2007 hoezo diesel???? LPG-G3 geen vermogensverlies; 112 euro wegenbelasting 0,50 per liter 1 liter op 8,3 km goedkoper in aanschaf Hans en het allerbeste voor het milieu... Quote
Guest marsje Posted October 18, 2007 Posted October 18, 2007 Klinkt inderdaad niet verkeerd. Dan heb je ook een V6 inplaats van een viercilinder en 175pk i.p.v. 140. Ik zal eens wat berekeningen doen. Bedankt voor de tip! Hoe zit het met de betrouwbaarheid van Kia op LPG? Uitlaatkleppen? Cilinderkoppen? Marcel. Quote
xHansx Posted October 18, 2007 Posted October 18, 2007 3 jaar volledige garantie via KIA (Gasfx) als je daarnaast ook nog flashlube laat installeren (kleppensmeermiddel) is de kans op kleppenschade of cilinderkopschade ook nog minder Er is iemand op het forum die een V6 op LPG heeft lopen. groet van Hans Quote
Guest marsje Posted October 19, 2007 Posted October 19, 2007 Alleen al het feit dat Kia drie jaar garantie geeft geeft al aan dat deze auto's goed op gas lopen. Wat voor inbouwmogelijkheden zijn er wat betreft de tank? Hoeveel inhoud heeft een tank op de plaats van het reservewiel? Marcel. Quote
xHansx Posted October 20, 2007 Posted October 20, 2007 Ik lijk wel een vertegenwoordiger van Gasfx, ik denk dat ik maar eens provisie ga vragen. KIA (Gasfx) levert een 55 liter ringtank op de plaats van het reservewiel , spuitbusje met lucht wordt bijgeleverd. levert een gemiddelde actieradius op van 350 km. Mooier had een iets grotere tank geweest, maar dan komt de bodemplank iets omhoog. Wel het overwegen waard. Hans Quote
Rio-man Posted October 20, 2007 Posted October 20, 2007 En daarnaast heb je natuurlijk ook nog je reguliere benzinetank, waar ook nog (ik dacht) 55 liter in kan. Er worden ook wel eens tips gegeven om zo nu en dan te rijden op benzine, om het benzinesysteem werkbaar te houden. Quote
willem1 Posted October 20, 2007 Posted October 20, 2007 Verbruik dieselmodellen is eigenlijk het onderwerp.... Nu is LPG zeker niet verkeerd maar wil ook nog wel eens weten waarom Kia Nederland bv. biodiesel afwijst/ontraadt Wegens de hoge 'verstuifdruk'? Hoe zit dat? Quote
xHansx Posted October 20, 2007 Posted October 20, 2007 Het voordeel van de huidige LPG systemen is dat er altijd wordt gestart met benzine, na een paar honderd meter schakelt het systeem automatisch over op lpg, dus het is niet nodig om zelf af en toe op benzine te rijden. Gasfx werkt met een systeem dat de nog vloeibare lpg in de cilinders spuit. Daardoor ligt de verbrandingstemperatuur iets lager dan bij de oudere systemen. Het risico van ingebrande kleppen neemt hierbij dus ook af. Hans Quote
Guest marsje Posted October 22, 2007 Posted October 22, 2007 Hans, je hebt me overtuigd! Ben al een beetje aan het kijken maar zal volgend jaar pas gaan aanschaffen. Wordt dan wel een 2.7V6 op LPG3! Na mijn berekeningen kon ik de conclusie trekken dat lpg3 veel voordeliger is en met lpi verlies je geen vermogen meer en het is waar dat je uitlaatkleppen minder heet worden. Quote
Kevin Posted October 23, 2007 Posted October 23, 2007 Wel opletten, ik weet niet hoe het zit in nederland maar in belgie moet je bij een nieuwe wagen x aantal euro betalen aan BIV + als je er direct lpg insteekt nog eens extra bij betalen, ook jaarlijks komt er in belgie (naargelang de pk's dachtik) ook nog eens taks bij... Ook moet je zien, als je vb een defect hebt aan de lpgsetup...het is direct een dure! (als je ziet hoeveel onderdelen daar maar in zitten en hoeveel de aanschafprijs is...) Ik heb het hier eens berekend (rekening houdend met de aankoopprijs en huidige benzine - diesel - lpg prijzen, verzekeringen, taksen etc...) op 10 jaar tijd met een 20.000km/jaar kwam het maar een paar 100? goedkoper uit met LPG dan met diesel... En na mijn ervaring met m'n vorige auto (Seat ibiza 1.4 - LPG) heb ik dan maar gekozen om diesel te nemen want die paar 100? goedkoper kwamen duidelijk duurder uit als de garage er enkele keren aan gewerkt had... Groetjes, Kevin Quote
Guest marsje Posted October 23, 2007 Posted October 23, 2007 Kevin, deze gedachten had ik ook. Maar als ik naar de Sportage kijk heb ik de keuze uit twee typen: 2.0 diesel 141pk en 2.7V6 met 175pk. Ik denk dat laatstgenoemde een aanmerkelijk sportievere auto oplevert. Daarbij komt dat er nu nog erg weinig occasions zijn van de dieseluitvoering (141pk versie) en als deze er zijn liggen ze al snel 5 tot 8duizend euro duurder. Quote
Recommended Posts