Jump to content

Verbruik dieselmodellen


Guest marsje

Recommended Posts

Hallo allemaal!

Ik zit aan een Sportage op diesel te denken en ben jullie forum aan het doorlezen waar ik een schat aan handige tips vind.

Nu zou ik dan voor een diesel gaan maar ik kan nergens iets over het verbuik vinden. Afgelopen weekend was ik even bij de Kia dealer geweest en die raadde de 112pk versie af. Deze zou een verbruik van 1 op 9 ? 10 hebben terwijl de 140pk versie 1 op 14 ? 15 zou lopen. De eerste leek me erg onzuinig terwijl de tweede mij wel erg zuinig voor een SUV leek. Ligt de waarheid hier in het midden of is het verschil echt zo groot? Op autoweek geven ze geen verschil in verbruik aan tussen de twee dieselversies. Ben erg benieuwd naar meetwaarden van dieselgebruikers onder ons. Meld even welke diesel je hebt.

Alvast bedankt!

Marcel.

Link to comment
Share on other sites


Even voor je opgezocht:

Fabrieksopgaven:

2.0 CRDi VGT 140pk H6 2WD

Binnen bebouwde kom: 1 op 11,36

Buiten bebouwde kom: 1 op 16,94

Verbruik gemiddeld: 1 op 14,28

Van de door jou genoemde 112pk variant, en de nieuwe 136 pk variant, heb ik helaas geen gegevens. Let op: Gemiddelde ligt altijd zo'n 2 km lager, omdat de fabrieksopgaven onder perfecte omstandigheden worden gemeten, en er "voor het eggie" ook tegenwind e.a bij komt kijken, dus 1 op 11 1 op 12 gemiddeld klopt wel.

Link to comment
Share on other sites


Simpel omrekentrucje om van x.x liter op 100 km naar 1 op x.x km uit te rekenen

100 KM : Aantal verbruikte liters per 100 lm = 1 op antwoord

Dus stel: Ik rijd 10 liter benzine op 100 km wordt het rekensommetje dus 100 : 10 = 1 op 10

In het geval van Kevin is het dus 1 op 12.12 gemiddeld

Link to comment
Share on other sites


Klinkt inderdaad niet verkeerd. Dan heb je ook een V6 inplaats van een viercilinder en 175pk i.p.v. 140. Ik zal eens wat berekeningen doen. Bedankt voor de tip!

Hoe zit het met de betrouwbaarheid van Kia op LPG? Uitlaatkleppen? Cilinderkoppen?

Marcel.

Link to comment
Share on other sites


Alleen al het feit dat Kia drie jaar garantie geeft geeft al aan dat deze auto's goed op gas lopen. Wat voor inbouwmogelijkheden zijn er wat betreft de tank? Hoeveel inhoud heeft een tank op de plaats van het reservewiel?

Marcel.

Link to comment
Share on other sites


Ik lijk wel een vertegenwoordiger van Gasfx, ik denk dat ik maar eens provisie ga vragen.

KIA (Gasfx) levert een 55 liter ringtank op de plaats van het reservewiel , spuitbusje met lucht wordt bijgeleverd.

levert een gemiddelde actieradius op van 350 km. Mooier had een iets grotere tank geweest, maar dan komt de bodemplank iets omhoog.

Wel het overwegen waard.

Hans :lol:

Link to comment
Share on other sites


En daarnaast heb je natuurlijk ook nog je reguliere benzinetank, waar ook nog (ik dacht) 55 liter in kan.

Er worden ook wel eens tips gegeven om zo nu en dan te rijden op benzine, om het benzinesysteem werkbaar te houden.

Link to comment
Share on other sites


Het voordeel van de huidige LPG systemen is dat er altijd wordt gestart met benzine, na een paar honderd meter schakelt het systeem automatisch over op lpg, dus het is niet nodig om zelf af en toe op benzine te rijden.

Gasfx werkt met een systeem dat de nog vloeibare lpg in de cilinders spuit. Daardoor ligt de verbrandingstemperatuur iets lager dan bij de oudere systemen.

Het risico van ingebrande kleppen neemt hierbij dus ook af.

Hans

Link to comment
Share on other sites


Hans, je hebt me overtuigd! Ben al een beetje aan het kijken maar zal volgend jaar pas gaan aanschaffen. Wordt dan wel een 2.7V6 op LPG3! Na mijn berekeningen kon ik de conclusie trekken dat lpg3 veel voordeliger is en met lpi verlies je geen vermogen meer en het is waar dat je uitlaatkleppen minder heet worden.

Link to comment
Share on other sites


Wel opletten, ik weet niet hoe het zit in nederland maar in belgie moet je bij een nieuwe wagen x aantal euro betalen aan BIV + als je er direct lpg insteekt nog eens extra bij betalen, ook jaarlijks komt er in belgie (naargelang de pk's dachtik) ook nog eens taks bij...

Ook moet je zien, als je vb een defect hebt aan de lpgsetup...het is direct een dure! (als je ziet hoeveel onderdelen daar maar in zitten en hoeveel de aanschafprijs is...)

Ik heb het hier eens berekend (rekening houdend met de aankoopprijs en huidige benzine - diesel - lpg prijzen, verzekeringen, taksen etc...) op 10 jaar tijd met een 20.000km/jaar kwam het maar een paar 100? goedkoper uit met LPG dan met diesel...

En na mijn ervaring met m'n vorige auto (Seat ibiza 1.4 - LPG) heb ik dan maar gekozen om diesel te nemen want die paar 100? goedkoper kwamen duidelijk duurder uit als de garage er enkele keren aan gewerkt had...

Groetjes,

Kevin

Link to comment
Share on other sites


Kevin, deze gedachten had ik ook. Maar als ik naar de Sportage kijk heb ik de keuze uit twee typen: 2.0 diesel 141pk en 2.7V6 met 175pk. Ik denk dat laatstgenoemde een aanmerkelijk sportievere auto oplevert. Daarbij komt dat er nu nog erg weinig occasions zijn van de dieseluitvoering (141pk versie) en als deze er zijn liggen ze al snel 5 tot 8duizend euro duurder.

Link to comment
Share on other sites


Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...