Ga naar inhoud
Onderdelenshop24.com

Lampen verwisselen C'eed SW

Aanbevolen Berichten

Geplaatst

Ik heb een C'eed SW uit 2008 en ben daar zeer tevreden over.

Omdat ik altijd (dus ook overdag) met groot dimlicht aan rij. Heb ik er een goede gewoonte van gemaakt om elk jaar alle lampen te laten vervangen van:

- stadlichtjes voor

- grootdimlichten voor

- achterlichten (2x2 duo lampen)

- kentekenverlichting

Dit liet ik doorgaans gelijk met een beurt bij de dealer doen . . .

(let wel, ik wil hier geen discussie starten over het "gemak" waarmee je bij moderne autos "even" een kapotte lamp kunt wisselen)

Omdat de auto nu meer dan vier jaar is èn omdat ik er nu zelf de tijd voor heb, heb ik besloten het dit keer zelf te doen en daarbij ook alle andere lampen te vervangen.

Het vervangen van alle lampen van de achterkant levert niet echt problemen op, waarbij ik echter wel even op pad moest voor de 16W steeklampjes voor de achteruitverlichting.

Na het aanschaffen (bij de Gamma) van een dopsleutel op steeltje van de juiste maat, kun je rechts de koelvloestof expansie tank losmaken en opzij schuiven en links kan dit ook met de accu.

Je kunt dan overalbij, met uitzondering van . . . . de gele 21W bajonetlampen van de richtingaanwijzers.

Ik denk dat deze lampen alleen te verwisselen zijn als je de hele koplampunit losmaakt en naar voren trekt, maar hoe dit precies moet weet ik niet.

Wellicht kun je er ook bij als je het voorste spatscherm (binnenkant voorste wielkast) los kunt maken, maar hoe dit precies moet weet ik ook niet.

Wellicht dat iemand weet hoe dit moet (maakt niet uit welke methode als het maar werkt).

CU

Geplaatst (aangepast)

Ik heb een Pro Cee'd gehad en daar werkt eea precies hetzelfde lijkt mij. Om de units te verwijderen dien je de volgende stappen uit te voeren:

-Open motorklep

-verwijder de zwarte afdekplaat die boven de radiateur zit. Deze zit gemonteerd met een aantal drukknoppen. In het middel een beetje indrukken en met een fittingschroevendraaier loswippen.

-De unit zit aan de bovenkant met 2 bouten vast en aan de achterkant ( in het motorcompartiment) zit er ook nog een moer.

-Als je deze alle drie hebt verwijderd zit de unit alleen nog vast in een soort clip die onder de unit zit. Je kan de unit uit de klip drukkken door vanuit het motorcompartiment te tikken tegen de achterkant van de unit.

-Als deze uit de clip is geschoten is het vervolgens betrekkelijk eenvoudig om de unit uit het chassis te halen. Wel eerst even de multistekker loshalen.

-Verwisselen van de lampjes is nu een fluitje van een cent.

-Terug plaatsen in omgekeerde volgorde alleen eindig je dan met het sluiten van de motorklep... ;)

succes

aangepast door Alex VB
Onnodig quoten
Geplaatst

Martinp, bedankt voor deze tip.

Twee schroeven (het boutje aan de bovenkant en het moertje in de motorruimte) had ik ontdekt, van de derde had ik een vermoeden (ga die dus eens goed opzoeken). Het losmaken van die radiator afdeksplaat is apart, maar dus kennelijk (toch) nodig. Ik ga nu eens op mijn gemak kijken of ik dit voor elkaar krijg.

Geplaatst

Inderdaad, de derde schroef (boutje) zit onder de afdekkap van de radiator.

De dopsleutel die ik ook al gebruikt heb voor het verwisselen van de andere lampen (zie eerste bericht) is een 10 mm dopsleutel op een steeltje met een lengte van 25 cm.

Deze is ook prima voor het losdraaien van de twee boutjes en het moertje van een koplampunit.

3 Aanvullingen op de eerdere berichten:

Voordat je aan de richtinaanwijzerlampen begint, moet je er voor zorgen dat je de juiste nieuwe lampjes hebt. Het zijn namelijk NIET de bekende gele bajonet lampen van 21W (zo je wel zeggen vanaf de buitenkant), maar een minder courant type. Wat er in moet is namelijk een halogeenlampje van 21W, met als aanduiding H21W. Deze zit niet in het normale assortiment en moet je dus halen bij een auto-onderdelen zaak (bellen of die ze heeft).

Na het losschroeven de de 3 schroeven van een koplampunit, help het om ook het bovenste schroefje los te maken (ook 10 mm) waarmee het voorste carrosseriedeel (met de gril) vastzit. Dit schroefje zit vlak bij dat verstopte bovenste schroefje van de koplampunit. daardoor is de koplampunit wat makelijker naar voren te wurmen en uit te nemen, want dan geeft de rand die hem aan de voorkant blokkeert wat mee.

De los te maken multistekker (voorde verlichting) heeft ook nog een kleiner broertje (voor de hoogteverstelling). De multistekker trek je naar achteren los. De kleine andere (na inknijpen) opzij.

Slotopmerkingen:

Indien het niet de richtingaanwijzerlampen betreft, is mijn methode wat makkelijker, maar moet je toch de richtingaanwijzerlampen vervangen, dan is het zeker aan te raden dan gewoon ook de ander lampen te vervangen, want is de unit er eenmaal uit, dan is dat allemnaal een fluitje van een cent (wel zorgen dat je dan alle lampjes in tweevoud hebt).

Bij de achterlampen van de KIA C'eed SW zit trouwens ook een minder courant type. De beide achteruitrijlampjes zijn van het type W16W, dus een steeklampje van 16W. Inderdaad een wat opgeblazen (groter en boller) type t.o.v. de gangbare 5W.

Ik heb die 25cm lange dopsleutel (10mm) op een steeltje maar achterin de auto opgeborgen (een klein schroeverdraaiertje en een kruiskopschroevendraaier zitten daar al, voor de achterlichten). Ik hoop dat de wetgeving die voor nieuwe auto's de fabrikanten verplicht dat de klanten zelf de verlichting op eenvoudige wijze kunnen herstellen, vlug zijn effect zal hebben.

Maar, Martinp, nogmaal bedankt, want bij deze auto kan ik het nu helemaal zelf (periodiek en ook als het moet).

• Like 1
  • 4 maanden later...
Geplaatst

Ik probeer ook een lamp te vervangen, voor een Kia Ceed Wagon uit 2010. Ik snap echter de stap "-erwijder de zwarte afdekplaat die boven de radiateur zit" niet helemaal.

Ik heb de drukknoppen (4 stuks) losgemaakt , maar ik kan de afdekplaat niet verwijderen. Het lijkt alsof het aan de onderkant nog helemaal vast zit aan de radiateur.

De koplamp unit lijkt helemaal los te zitten, maar kan 'm er niet uittillen, omdat de afdekplaat in de weg zit.

Iemand nog tips?

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt als gast nu eerst posten en gelijk daarna registreren. Als u al een account hebt, meld u dan nu aan om te posten met uw account.

Gast
Reageer hier op dit topic...

×   Geplakt als RTF formaat tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in.

• Nieuwe Aanmaken...