Jump to content
  • Sign Up

Exirion

Leden
  • Content Count

    12
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

1 Neutraal

About Exirion

  • Rank
    Newbie

Recent Profile Visitors

237 profile views
  1. Dat weet ik. Het gaat me om goeie ervaringen van anderen met een bepaalde uitvoering, en vooral ook het aansluiten ervan.
  2. Sorry voor de late reactie. Je zult het inmiddels wel opgelost hebben, en zelf heb ik de Cee'd inmiddels ingeruild Ik weet niet meer of het bij onze Rio of mijn Cee'd was, maar bij 1 van de auto's was de polariteit verdraaid tussen de 2 deuren. Als je ze aansloot zoals het eigenlijk hoorde, was het geluid links/recht in tegenfase.
  3. Mijn vriendin rijdt sinds kort in een nieuwe Rio Dynamic Line rond en die bevalt prima. Wat me wel verbaasd heeft, is dat Kia alleen op de Executive een zelfdimmende binnenspiegel monteert. Bij Hyundai heeft de i20 (broertje Rio) dat ook op minder luxe modellen. Los bestellen schijnt niet te kunnen. Wie heeft er ervaring met een (3rd party?) binnenspiegel en het zelf inbouwen hiervan? Er zit op de nieuwe Rio's standaard al een automatisch noodremsysteem waarvoor een camera bij de binnenspiegel gemonteerd is, dus er is spanning aanwezig. Echt moeilijk moet het niet zijn als je een geschikte spiegel vindt.
  4. Dit is gewoon noppenschuim van de Gamma, zelfklevend Niet het beste schuim voor demping, maar het gaat hier vooral om het afdichten van de aansluiting tussen speaker en deurpaneel. Het werkt makkelijk en is voor dit doel prima. De MDF ringen heb ik vastgezet met zelfborgende bout/moer combinaties. Er zit nylon in de moeren, en ze zijn geribbeld op het raakvlak dus trillen niet zo makkelijk los.
  5. Ja, dat uitsnijden heb ik een keer gezien, maar daar krijg ik toch een beetje kromme tenen van Bovendien heeft MDF qua klank wat voordelen. Helemaal als je dan het paneel ook nog een beetje met bitumen dempt. En als ik deze auto inruil kan ik alles weer in de originele staat herstellen. De tweeter grills waar ik in geboord heb haal ik dan van een schadeauto. Waar ik nu vooral benieuwd naar ben, is of de head unit van de Cee'd een factory EQ heeft die op de stock speakers is afgestemd. Wat me opvalt is dat het hogere laag naar mijn zin overheersend is (wollig). Het midden en hoog zijn prima in balans, maar het laag is met neutrale instellingen te hard. Dit is op te lossen door de Bass omlaag te draaien en Power Bass aan te zetten. De normale Bass instelling heeft vooral effect tussen 40 en 300Hz (het probleemgebied). De Power Bass doet vooral iets tot 100Hz. De instelling die ik gebruik trekken de response vrij goed recht, maar het zou niet nodig moeten zijn. Ik twijfel nu of het de resonantie van het kunststof deurpaneel is, of dat er een factory EQ is toegepast die (zoja) uit te schakelen is. Volgens de service manual van de head unit zit er een SAF7741 in die in principe programmeerbaar is om een EQ toe te passen, dus het zou er in kunnen zitten. Overigens is het ironische dat de Rio het voordeel heeft dat de speaker op het metaal van de deur geschroefd zit, terwijl de Cee'd een kunststof paneel heeft dat behoorlijk staat te klapperen als je het volume opdraait. Voor de audiozelfbouwer een nachtmerrie
  6. En nu denk je waarschijnlijk: nog even de tweeters eraan hangen en klaar. Helaas is dat niet zo. De filters zijn duidelijk ontworpen voor een situatie die bij een huiskamerspeaker gebruikelijk is, maar in de auto niet. Als de tweeter vlakbij de woofer zit, heb je een homogene klank en is alles in balans. Hier in de Cee'd zitten de tweeters voor je neus terwijl de woofers laag naast je zitten. De tweeters spelen in deze opstelling veel te hard en het geheel klinkt echt niet goed. Reflecties bij het raam en dashboard versterken dit effect. De treble omlaag draaien maakt het geluid alleen maar dof, en het middengebied blijft uit balans omdat de tweeter daar harder speelt dan de woofer. Ik heb de in de kabel geintegreerde crossovers voor de tweeters uit elkaar gehaald en de componentjes met een verzwakking (L-Pad) erbij op printplaatjes gesoldeerd. De verzwakking is 6dB met een 3.4 en een 6.8 Ohm 5W weerstand. Het middengebied en het hoog kloppen nu goed met muziek die ik goed ken. Misschien dat ik binnenkort nog eens een meting met m'n meetmicrofoon doe, maar ik vertrouw meestal op m'n oren Let erop dat de waarden op de foto's voor een eerste probeersel met een 4dB verzwakking waren. De surfacemounts op de grills en het ingebouwde filter: De surface mount zit vrij ver naar voren en iets naar binnen gedraaid (toe-in). De belangrijkste reden om ze voorop het rooster te zetten: anders heb je geen ruimte om het rooster met de klempootjes onderop en de surface mount bovenop, tussen het dashboard en het raam door te krijgen om de roosters in het dashboard te klikken. Ook klink het beter (hoorneffect van dashboard en raam is minder). Binnenkort wil ik nog even met de laptop en meetmicrofoon de auto in duiken om te kijken of het ook meetkundig allemaal een beetje klopt. Als het definitief is wil ik misschien wat betere weerstanden in het filter zetten. Dit is nog goedkoop experimenteerspul, maar of je het verschil in de auto ook echt hoort....
  7. Om de luidsprekers goed te kunnen inbouwen heb je MDF ringen nodig. Je moet goed uit komen met de diepte van je speakers, want ze mogen het raam in de deur niet raken. Ook moet je rekening houden met de dikte van het woofer frame, want die mag het deurpaneel weer niet raken. Ik heb ringen gemaakt van 22mm dik met binnendiameter 145mm en buitendiameter 185mm. Aan de 'vochtige kant' heb ik het MDF behandeld met lijnzaadolie zodat het vochtwerend is. Aan de 'droge kant' heb ik het onbehandeld gelaten zodat ik er nog dingen aan vast kan plakken. Foto van een ISN165 woofer in de voordeur: Om de ruimte tussen de MDF ring en het deurpaneel op te vullen heb ik noppenschuim gebruikt. Dat zit zowel op de MDF ring als het deurpaneel, en drukt de boel goed dicht als het paneel erop zit. Van de achterdeuren (met de ISC165) heb ik deze foto's niet gemaakt. Daar kwam ik nog een potentieel probleem tegen. Als je een achterdeur dicht doet, zie je dat het scharnier een stuk naar binnen komt schuiven. Met een beetje brede speaker zoals de ISC165, met een ouderwetse grote magneet, kan ie de speaker met wat pech raken. Gelukkig was het allemaal net passend te krijgen. Ik ben niet zo'n liefhebber van kroonsteentjes om de boel te verbinden, dus ik heb de Kia-aansluiting, het filtertje en de woofer aan elkaar gesoldeerd. Om de MDF ringen af te dichten wilde ik rubber gebruiken, maar dat was lastig te krijgen dus uiteindelijk heb ik maar 3 banen tochtstrip gebruikt. De bevestiging is met M6 inbusbouten.
  8. Foto's van de woofers, tweeters en de tweeter grills: Te zien is dat de grills maar deels geperforeerd zijn. Aangezien de stock tweeter vrij klein is, moet je iets anders verzinnen voor een grotere tweeter. Als je de stock look wil behouden zul je met een kolomboor gaatjes moeten bijboren, maar dat is wel een precisiewerkje want anders wordt het niet mooi. Tweede optie is een flush mount, of een surface mount. Flush mount: Surface mount: Ik heb met beide geexperimenteerd, en qua klank is de surface mount echt beter. Bij de flush mounts hoor je door de reflecties via het raam een wat schriller hoog. Dat heeft niet zozeer met het volume ten opzichte van de woofer te maken, maar gewoon met akoestiek. Over het volume van de tweeter zometeen meer (filteraanpassing).
  9. Ik zal de inbouw maar eens globaal beschrijven. Voordat je ergens aan begint, zorg voor goed gereedschap om dingen los te krijgen zonder de boel te beschadigen. Ik heb zo'n setje: Om bij de deurspeakers te komen moet je de deurpanelen verwijderen. Let er op dat je bij de voordeuren de glossy strip van de handgreep moet verwijderen om een verstopte schroef te kunnen losdraaien. Bij de achterdeuren hoef je alleen de 2 schroeven achter de klepjes los te draaien, hetzelfde als bij de voordeuren. Na het verwijderen van de deurpanelen tref je de stock speakers aan, voor en achter 16.5cm breedband-speakers zonder filter. Ze zitten vast met popnagels, dus die moet je uitboren om ze los te krijgen. Om bij de tweeters te komen moet je op het dashboard de klepjes boven de tweeters voorzichtig loswippen met geschikt gereedschap. Om ze te demonteren moet je een haakse schroevendraaier hebben, want je hebt heel weinig ruimte bij het raam.
  10. Niemand blijkbaar. Ben maar aan de slag gegaan met kolomboor en frees.
  11. Begin dit jaar hebben wij een Kia Rio gekocht waarvan ik de speakers moeiteloos een upgrade heb kunnen geven. De ringen waren met bouten gemonteerd dus het was een kwestie van loshalen en MDF ringen plaatsen (en wat demping) om de speakers vast te kunnen schroeven. Ik heb daarvoor de Focal ISC165 gebruikt. Vorige maand heb ik een Kia Cee'd gekocht en daar is het standaard geluid stukken beter dan bij de Rio, maar de upgrade is een ramp. Ik snap werkelijk niet dat een fabrikant bij een duurdere en luxere auto gebruik maakt van popnagels in plaats van schroeven of bouten. Ik heb ze uitgeboord en eruit getrokken. Vervolgens ontdekte ik dat de conus van de speaker een stukje verzonken ligt en dat er bij gebruik van adapterringen voor bijvoorbeeld de Alfa 147, die bij oudere modellen van de Cee'd gebruikt konden worden, geen ruimte is om er een normale speaker op te schroeven. Het heeft allemaal geen milliimeter speling zoals het is gebouwd. Dus een woofer met een beetje dikker frame, zoals de ISN165, past niet eens op de ring. Laat staan dat de conus nog leuk kan bewegen, of dat je een coaxiale speaker met tweeter erop (zoals de ISC165) kunt monteren. Ik kan me werkelijk niet voorstellen dat ik de eerste ben die probeert nieuwe speakers bij de nieuwe in te bouwen. Alle informatie die ik op allerlei fora kan vinden, gaat over de OUDE Cee'd. Ik ga er van uit dat ik zelf MDF ringen moet maken, maar ik ben toch benieuwd of er 'lotgenoten' zijn Iemand?
  12. Toen mijn vriendin vorig jaar 2 keer met pech langs de weg had gestaan met onze Peugeot 206, kreeg ze als leenauto een Kia Rio met amper 250 km op de teller mee. Die beviel ons zo goed dat we net voor het einde van het jaar een nieuwe Kia Rio 5-drs Business Line hebben gekocht. Prima auto, maar dramatisch geluid. Dus daar zijn Focal ISC-165's in gegaan. Afgelopen week heb ik voor mezelf een Kia Cee'd 5-drs Business Line uit 2013 gekocht, die amper kilometers heeft gemaakt. Op voorhand had ik Focal ISS-165's besteld, maar het geluid in die Cee'd klinkt al erg goed moet ik zeggen Nu ben ik aan het rondneuzen op het forum. Of de speakers gaan terug, of ik vervang de ISC-165's in de Rio door ISS-165's met de losse tweeters, maar ik moet even kijken waar en hoe ik die kan installeren. Misschien dat ik alsnog besluit de speakers in de Cee'd te vervangen, maar of daar veel winst in zal zitten... Keuzes, keuzes
×
×
  • Create New...