-
Aantal Items
2534 -
Registratie Datum
-
Laatst Bezocht
-
Dagen Gewonnen
193
Community Antwoorden
-
De https://www.kiaclub.nl/topic/28751-sleutel-niet-in-het-voertuig/?do=findComment&comment=254688 van bericht in Sleutel niet in het voertuig is gemarkeerd als het antwoord
De oplossing bleek gelukkig eenvoudig: het was niet een te oude batterij (prod. feb.2023) maar er zat een sticker achterop de nieuwe batterij. Die had ik niet gezien, want die kant zie je niet in de blisterverpakking en ik had ‘m niet omgekeerd bij het verwisselen.
Meteen maar de batterij van de andere sleutel ook ververst. Die is immers even oud en kan het binnenkort ook begeven.
Sticker eraf en het werkte gelukkig weer prima!
Dank voor alle meedenken. 👍
-
De https://www.kiaclub.nl/topic/30131-draadloos-apple-carplay-op-niro-ev/?do=findComment&comment=261543 van bericht in Draadloos apple carplay op Niro EV is gemarkeerd als het antwoord
@John Kijkuit het gaat om de buddi. Ik kocht hem via gsmpunt.
Bevalt uitstekend. Er is tegenwoordig een versie 2 en die is 20 euro duurder. Het enige verschil is dat die bij instappen een paar seconde eerder verbinding heeft gemaakt. Voor die paar seconden zou ik die 20 piek in m’n zak houden. 😃
-
De https://www.kiaclub.nl/topic/27956-bidirectioneel-laden-niro-ev/?do=findComment&comment=249422 van bericht in bidirectioneel laden niro-EV is gemarkeerd als het antwoord
@Jlamme Dit kun je helaas voorlopig vergeten. De enige die dit kunnen zijn 10 (?) Ioniq’s die nu bij een proef in Utrecht gebruikt worden. Die zijn door Hyundai (zelfde moedermaatschappij als Kia) voorzien van speciale software. En dat zijn op dit moment de enige 10 ter wereld die dat kunnen.
Mogelijk wordt dit later vrijgegeven voor V2G, maar voorlopig is V2L de enige optie. Zoals hierboven al aangegeven is dat wel leveren van stroom, maar niet voor afwisselend laden en ontladen. Je hebt er een speciale adapter voor nodig.
-
De https://www.kiaclub.nl/topic/26825-welke-lader/?do=findComment&comment=241512 van bericht in Welke lader? is gemarkeerd als het antwoord
@Mario de Roos Je vraagt voor welke lader je moet gaan. Je Lolo is een éénfase 32A lader (want 7,4 kW), dus ik neem aan dat je goepenkast thuis ook maar één fase heeft? Anders kom je meestal niet tot de 32A. Die kun je gewoon handhaven. Een e-Niro met 3-fase laadcircuit (vandaag de dag standaard) kan zowel op 3 fasen laden (3 x 16A = 11 kW) als op één fase. Bij dat laatste worden twee laadcircuits van de auto parallel geschakeld, waardoor de auto dan met 32A kan laden, dus met 1 x 32A x 230V = 7,4 kW. En dat is precies de lader die je nu al hebt.
Drie fasen (11 kW) laden is precies 50% meer dan 1-fase (7,4 kW). Dat betekent dat het laden dan ⅔ van de tijd kost. Maar in een nacht laden met 7,4 kW is die auto sowieso al vol, dus daar hoef je het echt niet voor te doen. Tenzij je vaak om 12 uur ‘s nachts thuiskomt met een nagenoeg lege accu en voor zessen weer op pad moet voor een dag met meer dan 350 km. Als dat incidenteel is kun je zo’n dag beter een snellader onderweg bezoeken.
Mijn e-Niro is een MY19 (ook 64 kWh) die maar met één fase kan laden en over het algemeen kom ik niet verder dan laden met 16A (3,7 kW). Zelfs daarmee heb ik mijn auto in een nacht vol en maak ik me nergens druk om, dus met jouw 7,4 kW kan ik me niet zo voorstellen waar er een knelpunt zou zitten…
Nog een andere reden om het gewoon te laten bij wat je hebt: nu lijk je maar één fase aangesloten te hebben (35 of 40A hoofdzekering?). Als je wilt overstappen naar 3 fasen moet je wel rekening houden met flinke eenmalige kosten. Je netbeheerder moet je aansluiten op 3 fasen en die moet je meter vervangen. Daarvoor worden eenmalige kosten berekend (zie internet voor het bedrag). Bovendien moet je groepenkast aangepast worden zodat alle verbruiksgroepen verdeeld worden over de drie fasen. Zeker als je al een wat oudere groepenkast hebt zal die in zijn geheel vervangen moeten worden, inclusief hoofdschakelaar, aardlekschakelaars en mogelijk ook de zekeringen voor de groepen. Dan kun je alles bij elkaar zomaar ruim over de 1000 euro kwijt zijn! En voor dat beetje sneller laden dat je maar een paar keer in het jaar nodig hebt?
-
De https://www.kiaclub.nl/topic/26825-welke-lader/?do=findComment&comment=241512 van bericht in Welke lader? is gemarkeerd als het antwoord
@Mario de Roos Je vraagt voor welke lader je moet gaan. Je Lolo is een éénfase 32A lader (want 7,4 kW), dus ik neem aan dat je goepenkast thuis ook maar één fase heeft? Anders kom je meestal niet tot de 32A. Die kun je gewoon handhaven. Een e-Niro met 3-fase laadcircuit (vandaag de dag standaard) kan zowel op 3 fasen laden (3 x 16A = 11 kW) als op één fase. Bij dat laatste worden twee laadcircuits van de auto parallel geschakeld, waardoor de auto dan met 32A kan laden, dus met 1 x 32A x 230V = 7,4 kW. En dat is precies de lader die je nu al hebt.
Drie fasen (11 kW) laden is precies 50% meer dan 1-fase (7,4 kW). Dat betekent dat het laden dan ⅔ van de tijd kost. Maar in een nacht laden met 7,4 kW is die auto sowieso al vol, dus daar hoef je het echt niet voor te doen. Tenzij je vaak om 12 uur ‘s nachts thuiskomt met een nagenoeg lege accu en voor zessen weer op pad moet voor een dag met meer dan 350 km. Als dat incidenteel is kun je zo’n dag beter een snellader onderweg bezoeken.
Mijn e-Niro is een MY19 (ook 64 kWh) die maar met één fase kan laden en over het algemeen kom ik niet verder dan laden met 16A (3,7 kW). Zelfs daarmee heb ik mijn auto in een nacht vol en maak ik me nergens druk om, dus met jouw 7,4 kW kan ik me niet zo voorstellen waar er een knelpunt zou zitten…
Nog een andere reden om het gewoon te laten bij wat je hebt: nu lijk je maar één fase aangesloten te hebben (35 of 40A hoofdzekering?). Als je wilt overstappen naar 3 fasen moet je wel rekening houden met flinke eenmalige kosten. Je netbeheerder moet je aansluiten op 3 fasen en die moet je meter vervangen. Daarvoor worden eenmalige kosten berekend (zie internet voor het bedrag). Bovendien moet je groepenkast aangepast worden zodat alle verbruiksgroepen verdeeld worden over de drie fasen. Zeker als je al een wat oudere groepenkast hebt zal die in zijn geheel vervangen moeten worden, inclusief hoofdschakelaar, aardlekschakelaars en mogelijk ook de zekeringen voor de groepen. Dan kun je alles bij elkaar zomaar ruim over de 1000 euro kwijt zijn! En voor dat beetje sneller laden dat je maar een paar keer in het jaar nodig hebt?
-
De https://www.kiaclub.nl/topic/26825-welke-lader/?do=findComment&comment=241512 van bericht in Welke lader? is gemarkeerd als het antwoord
@Mario de Roos Je vraagt voor welke lader je moet gaan. Je Lolo is een éénfase 32A lader (want 7,4 kW), dus ik neem aan dat je goepenkast thuis ook maar één fase heeft? Anders kom je meestal niet tot de 32A. Die kun je gewoon handhaven. Een e-Niro met 3-fase laadcircuit (vandaag de dag standaard) kan zowel op 3 fasen laden (3 x 16A = 11 kW) als op één fase. Bij dat laatste worden twee laadcircuits van de auto parallel geschakeld, waardoor de auto dan met 32A kan laden, dus met 1 x 32A x 230V = 7,4 kW. En dat is precies de lader die je nu al hebt.
Drie fasen (11 kW) laden is precies 50% meer dan 1-fase (7,4 kW). Dat betekent dat het laden dan ⅔ van de tijd kost. Maar in een nacht laden met 7,4 kW is die auto sowieso al vol, dus daar hoef je het echt niet voor te doen. Tenzij je vaak om 12 uur ‘s nachts thuiskomt met een nagenoeg lege accu en voor zessen weer op pad moet voor een dag met meer dan 350 km. Als dat incidenteel is kun je zo’n dag beter een snellader onderweg bezoeken.
Mijn e-Niro is een MY19 (ook 64 kWh) die maar met één fase kan laden en over het algemeen kom ik niet verder dan laden met 16A (3,7 kW). Zelfs daarmee heb ik mijn auto in een nacht vol en maak ik me nergens druk om, dus met jouw 7,4 kW kan ik me niet zo voorstellen waar er een knelpunt zou zitten…
Nog een andere reden om het gewoon te laten bij wat je hebt: nu lijk je maar één fase aangesloten te hebben (35 of 40A hoofdzekering?). Als je wilt overstappen naar 3 fasen moet je wel rekening houden met flinke eenmalige kosten. Je netbeheerder moet je aansluiten op 3 fasen en die moet je meter vervangen. Daarvoor worden eenmalige kosten berekend (zie internet voor het bedrag). Bovendien moet je groepenkast aangepast worden zodat alle verbruiksgroepen verdeeld worden over de drie fasen. Zeker als je al een wat oudere groepenkast hebt zal die in zijn geheel vervangen moeten worden, inclusief hoofdschakelaar, aardlekschakelaars en mogelijk ook de zekeringen voor de groepen. Dan kun je alles bij elkaar zomaar ruim over de 1000 euro kwijt zijn! En voor dat beetje sneller laden dat je maar een paar keer in het jaar nodig hebt?