Jump to content

bidirectioneel laden niro-EV


Go to solution Solved by Hippe lip,

Recommended Posts

Posted

Wellicht een hele korte vraag. 

Kan de nieuwe Niro-EV bidirectioneel laden, wellicht wil ik de auto ook gaan gebruiken als buffer op warme dagen. (zelf heb ik de dynamicplusline gekocht)

Alvast bedankt 😀

Posted

Ik denk het niet, maar zelfs als 'ie het wel kan, heb je daar een 'speciale' laadpaal voor nodig, en een aanpassing in je netstroom (huis-) aansluiting.

Als ik het goed heb zijn er een of twee daarvoor geschikte laadpalen op de markt, maar die zijn 2,5 tot 4 maal zo duur als een reguliere laadpaal.

Het (V2L) vehicle to load systeem dat er mogelijk al wel in de auto zit, kan maximaal 3600 Watt geven, en zelfs dat niet permanent.

Posted

V2L is iets anders dan V2G waar het hier om gaat.
Volgens mij is V2L (op het moment) alleen mogelijk met een speciale kabel, dus niet als er geladen wordt.

  • Like 1
  • Solution
Posted

@Jlamme Dit kun je helaas voorlopig vergeten. De enige die dit kunnen zijn 10 (?) Ioniq’s die nu bij een proef in Utrecht gebruikt worden. Die zijn door Hyundai (zelfde moedermaatschappij als Kia) voorzien van speciale software. En dat zijn op dit moment de enige 10 ter wereld die dat kunnen.

Mogelijk wordt dit later vrijgegeven voor V2G, maar voorlopig is V2L de enige optie. Zoals hierboven al aangegeven is dat wel leveren van stroom, maar niet voor afwisselend laden en ontladen. Je hebt er een speciale adapter voor nodig.

  • Like 3
Posted
10 uur geleden, zei Hippe lip:

@Jlamme Dit kun je helaas voorlopig vergeten. De enige die dit kunnen zijn 10 (?) Ioniq’s die nu bij een proef in Utrecht gebruikt worden. Die zijn door Hyundai (zelfde moedermaatschappij als Kia) voorzien van speciale software. En dat zijn op dit moment de enige 10 ter wereld die dat kunnen.

Mogelijk wordt dit later vrijgegeven voor V2G, maar voorlopig is V2L de enige optie. Zoals hierboven al aangegeven is dat wel leveren van stroom, maar niet voor afwisselend laden en ontladen. Je hebt er een speciale adapter voor nodig.

Duidelijk, bedankt voor je antwoord!

  • Like 1
Posted

Het is wel jammer dat V2G nog niet kan. Ik wacht er met smart op. We naderen het einde van de salderingsregeling en dan wordt een thuisaccu interessant. Omdat de auto hier ook nogal eens overdag staat is V2G een goed alternatief daarvoor. Maar ja, dan moet het wel beschikbaar zijn…

Als V2G er werkelijk komt kan dat voor mij reden zijn voor overstap op een volgende EV. Ik ben benieuwd wie er als eerste mee op de markt komt.

Posted
Ik ben benieuwd wie er als eerste mee op de markt komt.


Ik las je opmerking over die Ionic 5's die de in Utrecht gebruiken bij een pilot, maar naar mijn weten zijn daar ook Renaults ZOE bij betrokken.
Bij die ZOE's zou het relatief simpel zijn, omdat daarbij de omvormers van de lader al gebruikt werden voor het aansturen van de E-motor en dus al in twee richtingen konden werken of zoiets.

En ik meen me te herinneren dat Nissan bij decentste Leaf al hoog van de toren blies dat de Leaf je huis van stroom kon voorzien, maar dat is (iig in onze markt) volgens mij niet van de grond gekomen.
Posted (edited)
Op 30-10-2022 om 20:51, zei Murcielaygo:

Ik las je opmerking over die Ionic 5's die de in Utrecht gebruiken bij een pilot, maar naar mijn weten zijn daar ook Renaults ZOE bij betrokken.
Bij die ZOE's zou het relatief simpel zijn, omdat daarbij de omvormers van de lader al gebruikt werden voor het aansturen van de E-motor en dus al in twee richtingen konden werken of zoiets.

En ik meen me te herinneren dat Nissan bij decentste Leaf al hoog van de toren blies dat de Leaf je huis van stroom kon voorzien, maar dat is (iig in onze markt) volgens mij niet van de grond gekomen.

 

Klopt, er zijn ook ZOEs betrokken bij de pilot. Die worden DC (met gelijkstroom) gekoppeld, terwijl de IONIQs AC (=wisselstroom) gekoppeld worden. Het gaat daar om een grootschalige proef waarbij zo veel mogelijk dingen getest worden.

Zie onder andere hier.

En de Leaf kan zeker wel je huis van stroom voorzien. Maar daarvoor heb je wel een speciale laadpaal nodig. Ook de Leaf is DC gekoppeld en dus moet die laadpaal een DC-AC-converter hebben om aan je huis en eventueel aan het net te kunnen leveren. Zo’n laadpaal bestaat al wel, al moet je wel weten waar je daarvoor terecht kwam.
Ik zag dat soort laadpalen (meerdere fabrikanten) gisteren in Breda. Daar was ik bij Battery on wheels; A conference entirely devoted to V2X. Was interessant om de verschillende ontwikkelingen, onderzoeken en spelers in de markt te horen en persoonlijk te kunnen spreken. Maar het zal nog wel even duren voordat het op de markt is.

En of V2G in AC of DC komt? Daar worden al weddenschappen over afgesloten. Voor beide is wat te zeggen. Het zou zelfs zomaar kunnen dat we hier beide krijgen… <zucht>…

Edited by Hippe lip
  • Like 1
Posted

Voorlopig kun je met salderen nog redelijkheid de voeten volgens mij. Afbouw gaat in stapjes van 10%, dus gelijk een nieuwe auto kopen lijkt me niet rendabel. Een Niro EV kan in ieder geval niet V2G. 

Posted

@NiroEV22

Zo ziet het afbouwpad eruit:

Afbouwpercentage  2022  2023  2024   2025  2026   2027 2028  2029  2030   2031
 Oud voorstel  100%  91%  82%  73%  64%  55%  46%  37%  28%  0%
 Nieuw voorstel  100%  100%  100%  64%  64%  55%  46%  37%  28%  0%

Het gaat dus in stapjes van 9%, maar begint in 2025 wel in één klap van 100% naar 64%.
Tis maar dat je het weet… 

  • Like 1

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...