Jump to content

Hippe lip

Leden
  • Posts

    2,115
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    139

Hippe lip last won the day on September 14

Hippe lip had the most liked content!

1 Follower

Algemeen

  • Woonplaats
    Regio Zutphen
  • Auto
    Kia e-Niro
    ExecutiveLine 2019,
    Runway Red +
    Zappi V2 op 3x32A
    (huis=3x25A+PV=3x7A)

Recent Profile Visitors

5,164 profile views

Hippe lip's Achievements

Veteran

Veteran (13/14)

  • Dedicated Rare
  • First Post
  • Posting Machine Rare
  • Collaborator
  • Reacting Well

Recent Badges

596

Reputation

  1. Ma, de Soul is idd iets kleiner, net als de Kona (die iets korter is). Die Soul had ik een paar weken als leenauto, toen mijn auto voor een garantiereparatie in de garage stond. De auto beviel me wel, maar hij is idd kleiner. Ondanks dat ik deze e-Niro nu zo’n 2½ jaar heb kijk ik toch steeds naar alternatieven; je weet immers nooit of-ie morgen om wat voor reden ook in de prak ligt. Maar ik ben nog geen beter alternatief tegengekomen in deze prijsrange. Hoogstens zou je naar de ID3 kunnen kijken, maar die range is toch weer net wat kleiner.
  2. De iPhone 12 heeft een ingebouwde magneet aan de achterkant voor diverse accessoires. Ik wist alleen niet dat die zo sterk was dat je er je telefoon aan op kunt hangen!
  3. @Murcielaygo Een paar tips die je mss verder helpen: 1. Conservatief gerekend heeft een AC-lader (laadpaal of granny) een rendement van 80%; sommigen zeggen dat het verlies 15% is, maar ik reken maar even met de slechtere variant. Dan kun je uitrekenen hoeveel je per uur binnenkrijgt aan de granny (stand 8, 10 of 12A x 230V), of aan de laadpaal in de buurt van thuis. 2. Heb je ook al eens rondgekeken op https://laadpastop10.nl/? Daar kun je een heleboel info vinden over laadpassen, kosten, abonnementen wel of niet en nog veel meer. Ik hoop dat je hier wat aan hebt.
  4. Er zijn altijd punten die beter kunnen, maar ik moet je helaas de illusie ontnemen dat Kia ooit iets zal aanpassen omdat erover geklaagd wordt. Dat is in het begin van dit e-Niro-forum al vaker gebleken. We nemen hier in NL mss heel wat EVs af, maar dat is helemaal nix op het totaal dat Kia produceert. We hebben dus geen vinger in de pap.
  5. Toch kan de fabrikant een onbedoelde onvolkomenheid in de software vinden. Dan kan ik me voorstellen dat ze de garantie op dat punt laten vervallen als je de aanpassing weigert. Je hoeft dus niet akkoord te gaan, maar dan nemen ze ook niet langer verantwoordelijkheid voor het product.
  6. Dat is jouw mening (los van of ik het daarmee eens ben). Maar je kunt er ook anders tegenaan kijken: het is hun verantwoordelijkheid om de boel goed draaiend te houden. Als je een update weigert zouden ze onder bepaalde omstandigheden theoretisch de garantie (gedeeltelijk) kunnen laten vervallen omdat jij weigert iets toe te laten wat zij nodig achten voor een goed functionerende auto.
  7. Juist bij Waze zou dat gecorrigeerd moeten worden. Heb je dat via de app doorgegeven? Dan krijg je daarna terugkoppeling wat ermee gedaan is. Als je tenminste een account van Waze hebt; anders weten ze je niet te vinden.
  8. Maak je geen illusies: belastingen kunnen in NL alleen maar omhoog, niet naar beneden. Waarom zouden ze?
  9. We zitten nu in Zweden en de navi is idd naadje pet. Met name de kleinere weggetjes kloppen niet. We zijn herhaaldelijk wandelpaden ingestuurd, in doodlopende wegen beland en gisteren kwamen we zelfs op een militair terrein terecht waarbij de slagboom (die kennelijk per ongeluk open stond) achter ons sloot. De open boom niet opgemerkt tussen andere bomen langs de weg. We konden er ruim rondrijden, maar er niet meer uit. Weekend, dus geheel verlaten. In de bossen…
  10. Het Zwitserse systeem vind ik beter, want de pakkans is bij ons laag en als je de boete inkomens/vermogensafhankelijk maakt dan raakt het je de eerste keer meteen al. Het is een straf naar verhouding.
  11. Kunnen we deze manier van berekenen van de hoogte van een verkeersboete hier niet overnemen van Zwitserland? https://www.ad.nl/auto/snelheidsbekeuring-van-175-000-euro-voor-zwitserse-vrouw-die-43-kilometer-per-uur-te-hard-rijdt~a069c3d2
  12. Er zijn meerdere soorten kosten: 1. De transactiekosten, ergens ronde 25ct idd. 2. De abonnementskosten voor het hebben van het apparaat = maandelijkse kosten, ook als er geen transacties zijn. 3. Investering in het apparaat; uit te smeren over alle transacties tot het apparaat vervangen wordt (bijv. door volgende generatie). 4. Ontwikkelingskosten voor de integratie van de apparaat met de paal en van de transacties met de eigen backoffice. Ik denk dat velen met name in dat laatste geen zin hebben. Totdat de eerste ermee komt en de rest niet achter kan blijven?
  13. Het (lokaal) lezen van het pasje is niet het probleem, maar de afhandeling daarna. Een pinapparaat is een relatief duur ding. Een winkelier met minimaal enkele tientallen transacties per dag kan de kosten over al die transacties uitsmeren, maar een laadpaal heeft gewoonlijk niet zoveel transacties. Ik verwacht dat het te duur is en daarom niet toegepast wordt.
  14. Het enige dat me opvalt is dat de binnenkant van het klepje van de laadpoort er anders uitziet dan bij mij. Steviger, zodat het niet meer zo makkelijk barst, zoals bij sommigen van ons wel al is gebeurd? Beter beschermd tegen sneeuw? Verwarming erin (ontdooien en sneeuwvrij houden)?
  15. Helemaal mee eens. Wat dat betreft zitten we nog in een pioniersfase. Chaos rond palen en pasjes met een voor velen een grote wolk van ondoorzichtigheid er omheen. We hebben nog geluk dat er een redelijke standaardisatie is met de laadstekkers. Ik ben erg benieuwd hoe zich die betaalmethodes in de komende jaren gaat ontwikkelen. Alles straks met één kaart, zoals je hier nu een standaard simkaart voor je telefoon hebt (los van de techniek erachter), met een creditcard of een standaard chipkaart?
×
×
  • Create New...