Jump to content

Ton van Hout

Leden
  • Posts

    543
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    34

Ton van Hout last won the day on June 3

Ton van Hout had the most liked content!

3 Followers

About Ton van Hout

  • Birthday 08/28/1975

Algemeen

  • Geslacht
    Man
  • Woonplaats
    Kop van Overijssel
  • Hobby's
    Auto, muziek, film
  • Werk
    nope...
  • Auto
    Kia e-Niro, mj2019 Executive lijn, 64kWh

Recent Profile Visitors

1,729 profile views

Ton van Hout's Achievements

Proficient

Proficient (10/14)

  • Dedicated Rare
  • Very Popular Rare
  • Reacting Well
  • Week One Done
  • One Year In

Recent Badges

170

Reputation

1

Community Answers

  1. @pinguins: misschien verhuis je ooit nog naar een huis waar wel zonnepanelen geplaatst kunnen worden, dan wordt het helemaal leuk
  2. @Hippe lip: mijn nog te plaatsen panelen kosten € 0.65 per Wp wat op zo'n € 0.70 - 0.75 per kWh neerkomt, de stroomprijs is voor mij nu € 0.33 / 0.26 (hoog / laag tarief), bevestigingsprofielen herbruik ik, er komt alleen een omvormer bij en ik kan alle geladen kWh's als kosten opvoeren tegen het geldende tarief*. Montage is in eigen beheer en daarmee kom ik rond de twee jaar uit. De panelen zijn zonder BTW en de stroomprijs wordt tegen elkaar verrekenend (levering/afname) waardoor de BTW ook tegen elkaar wegvalt. De panelen liggen op een schuin plat dak vol in de zon. * tot nu toe geladen YTD: 1.995 kWh, geextrapoleerd is dat (1.995 / 5 * 12) 4.788 kWh a € 0.33 = € 1580 van de winst af te halen tegen 50% IB = € 790 netto aan jaarlijkse opbrengst -naar rato van geladen kWh en tarief, totdat de fiscale regels veranderen- uit na 2 jaar terugverdiende panelen naast de saldering en het verkopen van overschotten.
  3. @Hippe lip De auto is weer volledig van de zon geladen, ik begon op 42% SoC, nu 100. 64kWh * .42 = 26.88 kWh beschikbaar in de aaccu 64 - 26.88 = 37.12kWh te laden tot 100% SoC 43.11 / 37.12 = 1.16 oftewel 16% laadverlies Of dat dit tot achter de komma allemaal klopt weet ik niet aangezien ik de SoH niet weet, wel vind ik het goed te weten dat ik deze acculading voor 98% uit de zon heb geoogst. Uiteraard hangt de e208 nu aan de lader, hij heeft denk ik rond de 18kWh netto nodig dus rond de 20 a 21 kWh inclusief laadverliezen. En na komend weekend gaan we weer veel minder rijden waardoor ik flink ga terugleveren om de winter te compenseren. Het jaar saldo zit nu op net geen 600kWh af te rekenen en dat zal einde zomer flink in de min zijn en hoop ik dit jaar rond de nul uit te komen, zoals gezegd komen er zonnepanelen bij (+- 7MWh) en zal ik per 2023 flink geld toe gaan krijgen.
  4. Hier nog een foto van het interieur van de Peugeot: En om weer ontopic te gaan keer ik weer terug naar de Kia: Zoals gesteld laad ik normaal gesproken tot 80% maar deze week rijden we het hele land door (vandaag Culemborg, vrijdag Utrecht, zaterdag Assen, zondag Maarssen) naast het gebruikelijke woon-werkverkeer en wil ik de opwek van de zonnepanelen zoveel mogelijk ten gunste van het laden inzetten, daarom deze week even op 100% AC gezet. Mocht de auto morgen boven de 80% uitkomen is het meegenomen want hij wordt vrijdag toch weer leeggereden, de accu krijgt capaciteitsverlies van langere tijd op 100% SoC te staan, niet door 'm naar de 100% te laden en vrijwel gelijk weer onder die 80% te komen met een goede rit. Snel was ik niet vandaag, dat had een doel want ik wilde een Joe Rogan podcast luisteren en die duren drie uur, goede reden om rustig aan te doen. Het is ook goed voor je verbruik...
  5. Ik heb een Blackvue en hier is een voorbeeld:
  6. Prima auto, comfortabel en voldoet waar hij voor bedoeld is; mijn woon-werkverkeer (alleen) en naar sport rijden (met 2 passagiers). Ik heb wel de meest luxe versie want ik hou van gadgets Het verbruik van deze auto vind ik wel hoger liggen dan de e-Niro, de e208 heeft namelijk een 'ouderwetse' open grille en dat kan voor een lagere Cw-waarde zorgen dan een dichte neus, dat er gekoeld moet worden lijkt mij quatsch want bijkans alle EV's hebben een dichte neus.
  7. @Hippe lip: de stroomkosten zijn fictief want mijn zonnepanelen hebben me inclusief zelfmontage en groepenkastaanpassing € 5.000 gekost en mijn stroomrekening rond de € 0 is wegens saldering. Eigenlijk zou er moeten staan dat de stroomkosten in de eerste drie jaar van autogebruik € 5.000 is en daarna € 0 ivm amortisatie bereikt. Mijn stroomrekening is daarom nu ook slechts € 5 voorschot per maand omdat dat het laagste bedrag is dat je gefactureerd kan worden vanuit de leverancier, waarna er een eindafrekening volgt die per 2023 rond de € 1.500 als creditfactuur zal uitvallen. De extra set panelen (27*460Wp) kost me dan wel een kleine € 10.000 maar ivm zakelijke aankoop, thuisladen en saldering is dat met twee jaar terugverdiend, helemaal omdat ik mezelf mag factureren (privé aan zakelijk) voor iedere kWh thuisgeladen tegen het geldende contractuele tarief. Het is zeer lucratief om nu je dak nog eens goed vol te leggen, je auto er mee te laden, de warmtepomp uit eigen opwek te voorzien en wat je buiten saldering over houdt via een tussenhandel (www.allinpower.nl) te verkopen voor meer dan de leverancier geeft voor buitensalderingtarief. Je bent een dief van je eigen portemonnee als je niet nu nog extra panelen koopt. En mbt negatieve stroomprijzen; daar zullen we vast heengaan maar dan laad je je aauto met stroom uit het net en wordt ervoor betaald terwijl je op piekmomenten de panelen een paar uur uitzet, alhoewel ik liefst gewoon alles uit eigen opwek doe ivm peak shaving oftewel voorkomen netcongestie. En wat het verbruik betreft, wij hebben 15.7kWh als overall gemiddelde maar ik reken er 15% laadverlies bij. De Kia staat nu voor de deur te laden en mijn vrouw is nu met onze tweede EV naar haar werk toe, de Peugeot e208. Die laden we gewoon na elkaar en degene die het verste moet rijden pakt de auto met de volste accu. We hebben het geprobeerd om met 1 auto te doen maar ik kreeg er een beklemmend gevoel van, dat we teveel met elkaar rekening moesten houden en teveel moesten schuiven om het werbaar te maken, waarbij ik ook niet alles meer kon doen wat ik met twee auto's wel kan, daarom heb ik toch weer een tweede auto gekocht. Ik had eerst een TDi stationwagen maar wegens het blijvende hybride thuiswerken heb ik deze weggedaan, ook omdat ze hun waarde zeer snel kwijtraken in tegenstelling tot EV's.
  8. @Hippe lip: Onze auto met kilometerstand 100dkm heeft nu 3 kleine en drie grote onderhoudsbeurten gehad (+- 3 * €73 en 3 * € 130), een setje van twee banden met balanceren a € 270, toen omdat de uitlijning ruk was acht banden laten balanceren maar ook twee laten vervangen want die waren verkeerd afgesleten a € 775, één keer diverse schades laten spuiten toen de auto voor een andere schade stond a € 1363 en zeg 18Mwh aan elektra. Zappi laadpaal en groepenkastaanpassing was +- € 900. Dat komt doordat ik de oude 1F Zappi heb, ik de montage zelf gedaan heb en alleen een andere automaat heb moeten kopen voor in de groepenkast. Winterbanden a € 600, 4 st zomervelgen samen a € 500. Dus: 3 * 73 3 * 130 1 * 270 1 * 775 1 * 500 + 1 * 600 1 * 1363 18.000 * € 0.25 subtotaal = € 4.117 aan ROB en € 5384,25 aan elektra, alleen heb ik mijn eerste set zonnepanelen (5MWh / € 5.500) al jaren geleden terugverdiend en de tweede set (6MWh / € 5.000) wordt dit jaar terugverdiend. Daarom plaats ik nog een derde set a 7MWh zodat ik ook de warmtepomp 'gratis' kan voorzien van (geschat 2 tot 2.5MWh) elektra en het restant kan verkopen. De vijf keer aan de FastNed lader schat ik in op samen € 130 om het niet mooier te maken dan het is en dit bedrag is inbegrepen in de fictieve totaalkostprijs van de elektra. Fictief omdat mijn zonnepanelen voor ongeveer 40% direct de auto laden middels de stroomklemmen en de Eco++ stand van de Zappi laadpaal. Dan wordt het in cent per kilometer: Reparatie: € 0,01363 Onderhoud: € 0,00609 Banden: € 0,02145 Brandstof: € 0,0538425 Laadpaal + groepenkast aanpassing: € 0,009 Subtotaal kosten per km zonder afschrijving: € 0,1040125 Afschrijving: aanschafprijs € 45.270 (metallic lak als enige optie) Aan- en verkoop tussen particulieren € 30.500 Afschrijving = € 14.770 Afschrijving per km: € 0,1477 Overige kosten per km: € 0,1040125 Totale kosten per km: € 0,2517125 Als de auto het technisch toelaat rij ik hem helemaal op, en toevallig had ik van het weekend tot 100% geladen -ik laad altijd maar tot 80%- en hij een bereik aanwees van 455km op de GOM ga ik ervan uit dat de accu nog prima is en ik de 6 ton moet kunnen halen wat dus als ik iedere 3 jaar en 3 maanden 100dkm rij, nog zeker 16 jaar en 3 maanden is. Dan zijn we reeds in het jaar 2038 aanbelandt en mag ik met misschien ook wel met pensioen. Noot: ik heb de auto zakelijk gekocht waardoor het plaatje veel complexer is dan hier staat, maar ik heb geen zin in allerlei fiscale regels etc neer te pennen maar het kost me netto ongeveer de helft van wat een consument betaalt / van wat hier boven staat. Noot2: ik heb de verzekering buiten beschouwing gelaten want die is voor iedereen totaal verschillend en zeer makkelijk in te passen.
  9. @Hippe lip Functionaliteit terug brengen naar de vorige fw-versie in de volgende fw deployment. Zo moet je het zien.
  10. Dat is niet mijn ervaring, de airco doet zo'n 340-500Wh en de boordelectronica ook rond de 300, dus als je rijdt en 15-17kWh/100 rijdt (snelweg) en daarna de AC uitzet kom in volgens de GOM 10 km verder bijvoorbeeld, dus dat is zeer weinig. De auto heb ik nu 99dkm.
  11. Ik neem aan dat er feedback naar Kia gaat inzake deze verslechtering? Ik heb in ieder geval in de feedback mail van Kia nav het onderhoud gezegd dat ik er niet blij mee ben en dat het ongedaan moet worden gemaakt.
  12. Hallo @Hippe lip dat is niet fijn, ik heb ook Waze aanstaan maar net als bij jou gebruikt ook mijn vrouw de Kia navigatie. Hopelijk zetten ze dat weer terug naar hoe het hoort, en dat is wat mij betreft een selector die van groot naar klein gaat waarbij hij de keuzes versmalt adhv de invoer. Vul je de "K" in bij plaats toont hij alle plaatsen die met K beginnen, toets je daarna een "E" zie je alle plaatsen die met "KE" beginnen. * land * plaats * straat * huisnummer Dat werkt prima, of ze moeten net als Google of Waze een wildcard search doen op alle invoer, dat werkt ook prima. Maar niet het volledige adres intoetsen voordat hij iets vindt, dat is vervelend.
  13. Vandaag heeft de garage een grote onderhoudsbeurt uitgevoerd bij 99.365 km, de kosten waren € 161,56 inclusief BTW. Er zit weer nieuwe firmware op, nieuwe kaarten en de schermen hebben nu paars/roze icons. Snoezig
  14. Ik ga met Allinpower in zee. Kijk maar op de site wat ze voor jou kunnen betekenen, de toekomst is aan ons en de Eneco's worden steeds minder belangrijk.
  15. Ik zie een fout: Incorrect: YMvKas Correct: YMvK Daar de edit functionaliteit na een paar uur foetsie is dan maar zo. Wat de bekabeling aangaat, die kan flinke ampèrages aan want over x jaar zijn de panelen weer beter en komt er nog meer power vanaf en ik ga niet nog eens kabels trekken, nu liggen ze in een 40 of 50 mm mantelbuis in de grond tussen huis en tuinhuis, +- 33 meter en dat gaat prima.
×
×
  • Create New...