Jump to content

Recommended Posts

Posted

Mijn. KIA is geleverd in september 2019

Deze KIA mocht geen aanhanger trekken.

De huidige uitvoeringen wel namelijk 750 kg

Volgens mij zou alleen een software update noodzakelijk zijn.

De carrosserie en de aandrijving en remsystemen zijn immers gelijk gebleven.

Op een paar cosmetische aanpassingen na.

wie weet hier meer over??

Volgens mij zouden vele rijders van het eerste uur hier eg mee geholpen zijn.

Posted

Dat toegestane maximum aanhangwagen gewicht (ook wanneer dat nu NUL is) is door de RDW op het kentekenbewijs vermeld, en kan/zal niet gewijzigd worden.

Het is ooit vastgesteld bij de eerste keuring voor de EU (of zo doorgegeven door de fabrikant), en zal niet meer veranderen voor de auto's waar het zo op kenteken staat.

• Like 1
  • 1 year later...
Posted

Ik ben toevallig net met hetzelfde bezig. 

Het kentekenbewijs zegt niet 0kg maar niet geregistreerd. Volgens RDW kan dit wel degelijk aangepast worden, maar dan moet de fabrikant verklaren hoeveel kg technisch mogelijk is. 

De importeur (dame die de telefoon aannam) had hier nog nooit van gehoord en verwees me naar de dealer. Deze zei dat er niets aangehangen mocht worden omdat de batterij nog geen koeling had, latere modellen wel. Nu werd deze uitspraak door de junior verkoper gedaan omdat de technische afdeling het niet wist..

Ik zoek verder. 

Posted

Ik weet dat er iemand was die hiermee ook bezig geweest is. Deze persoon is zelfs bij de RDW geweest om de auto daar te laten keuren, maar kreeg uiteindelijk toch de mededeling dat het kentekenbewijs hiervoor niet aangepast kon worden.

Dat is de reden dat voor deze types bij de montage van de trekhaak een model met pinnen is gebruikt.

• Like 1
  • 2 months later...
Posted
Op 19-11-2024 om 09:58, zei HenryV:

Ik weet dat er iemand was die hiermee ook bezig geweest is. Deze persoon is zelfs bij de RDW geweest om de auto daar te laten keuren, maar kreeg uiteindelijk toch de mededeling dat het kentekenbewijs hiervoor niet aangepast kon worden.

Tot zover correct. Ik heb dat van nabij gevolgd en contact gehad met degene die dat gedaan heeft. Het was toen feitelijk pure onwil van de RDW dat de keuring toen niet positief afgerond werd, want de testen die de RDW ermee gedaan had waren positief. Er was zelfs een medewerker die ter plekke (bij de RDW) toen zei dat het allemaal in orde was. Maar bij de uiteindelijke uitslag bleek de goedkeuring niet te komen.

Op 19-11-2024 om 09:58, zei HenryV:

Dat is de reden dat voor deze types bij de montage van de trekhaak een model met pinnen is gebruikt.

Dit was niet de reden die de RDW toen gaf. Ze hebben er toen juist geen reden voor gegeven, voor zover ik me kan herinneren. Dat was het frustrerende juist.

Het gevolg is nu dat er trekhaken met zo’n dwarspin gemonteerd worden. Die zijn om te voorkomen dat je er, al dan niet per ongeluk, een aanhanger aan hangt.
De wet schrijft die pinnetjes overigens niet voor. Je mag de pinnetjes dus afslijpen of de pin (bij sommige haken kan dat) eruit tikken. Je kan daarvoor niet beboet worden, zolang je er maar geen aanhanger aan koppelt. En doe dat vooral ook niet, want je bent op dat moment ook echt niet verzekerd!

• Like 1