Ik begin langzaamaan te bewegen in de richting van een elektrische auto. Ik heb altijd diesels en benzine gereden, maar om diverse redenen ben ik me ondertussen aan het verdiepen in wat er aan modellen leverbaar zijn.
De keuze is natuurlijk altijd nog een stuk kleiner dan wanneer je op brandstof (of hybride) wilt gaan rijden. Daarnaast is de prijs natuurlijk ook nog wel een dingetje, waardoor veel elektrische modellen al snel afvallen, alhoewel het op dit moment natuurlijk nog altijd niet de goedkoopste auto's zijn. Toch begin ik er aardig zin in te krijgen, al helemaal nadat ik onlangs mijn eerste elektrische (test-)kilometers heb gereden in een Kia e-Niro.
Tsjonge, wat rijdt dat fijn! Ik ben op zich een rustige rijder, maar alleen al het idee dat je op elk moment hele grote hoeveelheden power tot je beschikking hebt, is erg prettig auto rijden. Dat is compleet het tegenovergestelde aan de Volkswagen Polo Bluemotion die ik eentijdje voor mijn werk heb gereden. Daar schrol ik nog wel eens van het gebrek van reactie op het gaspedaal, wanneer ik in bepaalde situaties even snel tempo moest maken....
Natuurlijk vind ook ik het wel even spannend elektrisch te gaan rijden en voel ik een lichte angst van "wat als ik leeg kom te staan en er geen laadmogelijkheden in de buurt zijn...."
Voor binnen Nederland ben ik niet zo bang. Ik wil er toch voor zorgen dat ik op mijn eigen oprit kan laden, dus in principe staan er altijd genoeg rijdbare kilometers paraat. en als ik eens wat verder moet rijden, vind ik het geen probleem om een pauze te maken en gedeeltelijk bij te laden.
Maar we gaan ook regelmatig de grens over voor één of meerdere dagen en dat lijkt me al iets uitdagender. We zijn regelmatig in de buurlanden, maar rijden ook regelmatig naar Frankrijk of Oostenrijk en eigenlijk een groot deel van (West) Europa.
Dus bereik is toch wel een dingetje voor me. Dan wordt het lijstje met beschikbare auto's al weer wat kleiner. Zoals bij zovele staan bij mij bovenaan de Kia e-Niro en de Hyundai Kona. Beide vind ik interessant en ik kan nog niet direct een keuze maken. Ik wil sowieso nog een proefrit maken met de Kona maar zoals gezegd heeft de Kia me aardig overdonderd! En het is zo'n model dat in eerste instantie geen koppendraaier is, maar die ik steeds meer ga waarderen, hoe vaker ik hem zie.
Dan is er bijvoorbeeld ook nog de Volkswagen ID.3, maar die vind ik niet mooi, ik verafschuw dat bijna alle functies via een touchscreen bediend moeten worden en naar ik begrepen heb, zijn er nogal wat problemen in de software. Vanwege mijn lange goede ervaring met Japanse auto's en mijn mindere met de eerder genoemde Polo, heb ik dan ook een sterke voorkeur voor Japanse en Koreaanse auto's.
De Kia heeft op dit moment mijn lichte voorkeur boven de Kona, vanwege de wat grotere kofferbak.
We gaan vaak met de tent op pad. Normaal nemen we geen stroom op de kamping. Zijn er mensen met ervaring wat betreft kampeervakanties met de e-Niro in de diverse Europese landen? Is het mogelijk op de kamping te laden of zijn daar de elektra aansluitingen niet op berekend? Ik begrijp dat dat sowieso geen snelladen wordt, maar elke 50 of 100 km die je bijgeladen krijgt is meegenomen. Daarnaast zul je dan ook openbare palen moeten gebruiken.
Wat is jullie ervaringen met kampeer vakanties in de Benelux, Frankrijk, de alpenlanden, Engeland/Schotland, Skandinavie?
iemand nog goede tips bij de keuze van een elektrische auto?
Oha ja, ik rij nu een Mazda2 en heb vele Mazda's gereden (inclsuief twee keer MX-5). Naast de betrouwbaarheid van het merk, heb ik vooral goede ervaring met het weggedrag van deze auto's. Ze zijn erg fijn en leuk om in te rijden vanwege de fijne besturing en de voortreffelijke (handgeschakelde) versnellingsbakken. De e-Niro is natuurlijk een heel ander soort auto met een flink hoger rijgewicht. Toch ben ik benieuwd hoe het plezier in het rijden met deze auto is, wanneer je er ook de leukere weggetjes mee berijdt. Hoe is jullie ervaring daarin?