Jump to content

bnw

Leden
  • Posts

    2
  • Joined

  • Last visited

Algemeen

  • Auto
    Mazda2

bnw's Achievements

Newbie

Newbie (1/14)

  • Week One Done
  • One Month Later
  • First Post
  • Conversation Starter

Recent Badges

2

Reputation

  1. Ook ik ga de auto particulier aanschaffen en ik ben van plan de overstap te maken om verschillende redenen. Ten eerste wordt brandstof steeds duurder. Ik besef dat het goedkopere rijden op elekrticiteit natuurlijk nooit de (meer-)kosten van een elektrische auto opheft, dus dat is eigenlijk geen geldige reden. En ja, ook elektrisch rijden zal in de toekomst steeds meer belast gaan worden. Zo gaat het altijd. Zo ging het met auto's op gas en diesel ook en dat zal hier niet anders zijn. Uiteindelijk wil de overheid toch ergens weer die inkomsten vandaan gaan halen.... En als elektrisch rijden steeds duurder gaat worden, dan zullen de kosten voor rijden op fosiele brandstoffen zeker niet minder hard gaan stijgen. Daarnaast geeft het ook een goed gevoel om geen fosiele brandstoffen meer te verstoken, er vanuit gaande dat de elektriciteit op een schone manier wordt opgewekt, onder andere door eigen zonnepanelen. En ik besef ook wel, dat over de hele levensduur ook een elektrische auto nog wel voor de nodige milieubelasting zorgt, vooral bijvoorbeeld de accu. Maar het grappige is, dat ik ondertussen een andere reden heb om over te stappen. Ik had het verschillende mensen al horen zeggen, maar bij een proefrit heb ik het ook zelf kunnen ervaren: wat rijdt een elektrische auto fijn! Dat koppel dat onmiddelijk beschikbaar is, dat is echt verslavend! Ik heb dan ook het gevoel dat me dat heel goed gaat bevallen en ik niet meer terug zal willen naar benzine of diesel! Ik snap dat het laden op de camping nooit heel snel zal gaan met de grannylader, maar het is maar ter aanvulling en misschien komt het er in praktijk op neerdat ik toch de openbare laadpalen tijdens de vakantie ga gebruiken. Noorwegen is inderdaad een geweldig mooi land om te kamperen, weet ik uit eigen ervaring. Het is zelfs één van mijn favoriete landen. Eerst dacht ik dat het daar met die grote afstanden wel erg lastig zou worden met het laden van een elektrische auto, maar ik heb ondertussen inderdaad begrepen dat Noorwegen juist heel hoog inzet op elektrisch rijden. Ik ben alleen benieuwd hoe ver de laadpalen uit elkaar staan in de uitgestrekte gebieden van Noorwegen... Het is in ieder geval een reden dat ik wel voor een 64kWh versie ga. We zijn ook wel eens in Schotland geweest en dat is ook zo uitgestrekt. Wel begreep ik dat je daar gratis openbaar kunt laden, maar het zal wel wat uitkienen zijn met de laad locaties. Ik snap dat het weggedrag niet vergelijkbaar zal zijn met de MX-5jes die ik heb gehad, maar zolang het maar enigszins prettig stuurt, dan doet de oneindige trekkracht van de elektromotor de rest! En zo zwabberig als de Polo die ik ook ooit had, zal het bij lange na niet zijn. Ik ben ook erg benieuwd naar het rijden in de bergen, waar ik graag kom. Dat moet ook een erg fijne ervaring zijn! Wel ben ik altijd fan van handgeschakelde verscnellingsbakken zoals waar onder andere mijn MX-5 om bekend staat net als andere Mazda's die ik heb gereden.... In Nederland mag je op heel veel van de campings inderdaad de auto niet bij de tent/caravan plaatsen. Wij gaan echter vaak in het buitenland kamperen en daar is mijn ervaring dat de auto bij de meeste kampings waar ik geweest ben, gewoon bij de tent mag staan. Maar het is inderdaad wel een goed punt. Uiteindelijk komt het er denk ik op neer om de grannylader gewoon mee te nemen en per kamping gewoon naar de mogelijkheden te vragen. Aangezien we eigenlijk altijd op de bonnefooi gaan en per vakantie nogal eens rondtrekken langs verschillende kampings, reserveren we nooit, omdat we vooraf niet weten waar we terecht zullen komen. Dus we zullen het per keer moeten zien.
  2. Ik begin langzaamaan te bewegen in de richting van een elektrische auto. Ik heb altijd diesels en benzine gereden, maar om diverse redenen ben ik me ondertussen aan het verdiepen in wat er aan modellen leverbaar zijn. De keuze is natuurlijk altijd nog een stuk kleiner dan wanneer je op brandstof (of hybride) wilt gaan rijden. Daarnaast is de prijs natuurlijk ook nog wel een dingetje, waardoor veel elektrische modellen al snel afvallen, alhoewel het op dit moment natuurlijk nog altijd niet de goedkoopste auto's zijn. Toch begin ik er aardig zin in te krijgen, al helemaal nadat ik onlangs mijn eerste elektrische (test-)kilometers heb gereden in een Kia e-Niro. Tsjonge, wat rijdt dat fijn! Ik ben op zich een rustige rijder, maar alleen al het idee dat je op elk moment hele grote hoeveelheden power tot je beschikking hebt, is erg prettig auto rijden. Dat is compleet het tegenovergestelde aan de Volkswagen Polo Bluemotion die ik eentijdje voor mijn werk heb gereden. Daar schrol ik nog wel eens van het gebrek van reactie op het gaspedaal, wanneer ik in bepaalde situaties even snel tempo moest maken.... Natuurlijk vind ook ik het wel even spannend elektrisch te gaan rijden en voel ik een lichte angst van "wat als ik leeg kom te staan en er geen laadmogelijkheden in de buurt zijn...." Voor binnen Nederland ben ik niet zo bang. Ik wil er toch voor zorgen dat ik op mijn eigen oprit kan laden, dus in principe staan er altijd genoeg rijdbare kilometers paraat. en als ik eens wat verder moet rijden, vind ik het geen probleem om een pauze te maken en gedeeltelijk bij te laden. Maar we gaan ook regelmatig de grens over voor één of meerdere dagen en dat lijkt me al iets uitdagender. We zijn regelmatig in de buurlanden, maar rijden ook regelmatig naar Frankrijk of Oostenrijk en eigenlijk een groot deel van (West) Europa. Dus bereik is toch wel een dingetje voor me. Dan wordt het lijstje met beschikbare auto's al weer wat kleiner. Zoals bij zovele staan bij mij bovenaan de Kia e-Niro en de Hyundai Kona. Beide vind ik interessant en ik kan nog niet direct een keuze maken. Ik wil sowieso nog een proefrit maken met de Kona maar zoals gezegd heeft de Kia me aardig overdonderd! En het is zo'n model dat in eerste instantie geen koppendraaier is, maar die ik steeds meer ga waarderen, hoe vaker ik hem zie. Dan is er bijvoorbeeld ook nog de Volkswagen ID.3, maar die vind ik niet mooi, ik verafschuw dat bijna alle functies via een touchscreen bediend moeten worden en naar ik begrepen heb, zijn er nogal wat problemen in de software. Vanwege mijn lange goede ervaring met Japanse auto's en mijn mindere met de eerder genoemde Polo, heb ik dan ook een sterke voorkeur voor Japanse en Koreaanse auto's. De Kia heeft op dit moment mijn lichte voorkeur boven de Kona, vanwege de wat grotere kofferbak. We gaan vaak met de tent op pad. Normaal nemen we geen stroom op de kamping. Zijn er mensen met ervaring wat betreft kampeervakanties met de e-Niro in de diverse Europese landen? Is het mogelijk op de kamping te laden of zijn daar de elektra aansluitingen niet op berekend? Ik begrijp dat dat sowieso geen snelladen wordt, maar elke 50 of 100 km die je bijgeladen krijgt is meegenomen. Daarnaast zul je dan ook openbare palen moeten gebruiken. Wat is jullie ervaringen met kampeer vakanties in de Benelux, Frankrijk, de alpenlanden, Engeland/Schotland, Skandinavie? iemand nog goede tips bij de keuze van een elektrische auto? Oha ja, ik rij nu een Mazda2 en heb vele Mazda's gereden (inclsuief twee keer MX-5). Naast de betrouwbaarheid van het merk, heb ik vooral goede ervaring met het weggedrag van deze auto's. Ze zijn erg fijn en leuk om in te rijden vanwege de fijne besturing en de voortreffelijke (handgeschakelde) versnellingsbakken. De e-Niro is natuurlijk een heel ander soort auto met een flink hoger rijgewicht. Toch ben ik benieuwd hoe het plezier in het rijden met deze auto is, wanneer je er ook de leukere weggetjes mee berijdt. Hoe is jullie ervaring daarin?
×
×
  • Create New...