Jump to content
Onderdelenshop24.com

Recommended Posts

Posted

Hoi,

Sinds enige weken ben ik de eigenaar van een Sorento 33V6 uit 2007 op LPG.

Vandaag heb ik de auto maar eens getrakteerd op een was- en poetsbeurt en daarbij viel me op dat er ruimte zit tussen de rubbers en de ruit bij alle portieren.

Hierdoor loopt er dus water langs de ruit het portier in. Is dit normaal en zit er uit het zicht iets lager nog een rubber die alles afvangt of is dit foute boel ?

Verder zag ik ook dat het linkerachterportier onderaan langs de stijl/dorpel schuurt. Dit heb ik eerder opgemerkt, maar lijkt alleen bij bepaalde temperaturen voor te komen.

Kan ik dit (laten) afstellen ?

alvast bedankt voor de de antwoorden

Rob

Posted

Die ruimte tussen rubbers en ruiten heb ik bij de mijne ook. Kwaliteit van de rubbers had beter gekund.

Een probleem is het echter zeker niet. In principe loopt binnendringend water gewoon door de deur heen en aan de onderkant weer naar buiten. Daarom zit in de binnenkant van de deur ook een plastic folie. Die leid binnenkomend water door de deur en houd het water weg van vitale delen. De folie is belangrijker dan de rubbers en dient altijd intact te zijn.

Afstellen van de deur heb ik geen idee van. Maar het feit dat de deur onder aanloopt, betekent dat er toch iets of iemand geweld op heeft uitgeoefend.

Als er geen instelmogelijkheid is dan helpt eventueel de brute methode. Deur vastpakken en omhoog buigen. Uiteraard met beleid!

Update 18:00:

Ik heb net even bij mijne gekeken. Als je het voorportier opent kijk je recht op de scharnieren van de achterdeur. Kijk eens of je kan zien of er misschien iets verschoven / verbogen is.

Volgens mij zijn de scharnieren van de achterdeur niet verstelbaar. Niet aan de deur zelf en niet aan de middenstijl. Wat je eventueel kan doen is losmaken en opnieuw vastzetten, terwijl de deur in de goede stand vastgehouden wordt. De bevestiging heeft misschien toch wat "stelmarge".

Nieuwe scharnieren is een optie maar daar komt ook spuitwerk bij kijken, als alles nadien netjes uit moet zien.

Ik denk dat de gemiddelde garage in eerste instantie zal gaan voor de "buigmethode" (en dan natuurlijk een uurtje arbeidsloon aftikt).

Posted

Hoi, bedankt voor je antwoord.

Dat het water er weer onderaan uitloopt had ik al opgemerkt.

Ik was zelf echter een beetje bang voor roest aan de onderkant van de portieren doordat er waarschijnlijk altijd wel iets water in blijft staan.

Ander nadeel is dat ik bij condens aan de buitenkant dit niet kan weghalen door de ruiten even open en dicht te doen zoals ik gewend ben van mijn auto's.

Slordig blijf ik het wel vinden, het is n,l bij alle vier de ruiten.

De afstelling van het portier ga ik eens naar kijken. Mocht ik wat vinden dan post ik dat weer.

Posted

Dit probleem is niet alleen bij de sorento zo

Maar ik ben nu met me tweede rio bezig maar deze hebben ook het

Prbleem van die raam rubbers helaas dus ik heb me zelf al aangeleerd

Om smorgens even met de raamwisser er omheen te lopen

Posted

Op zich is het geen probleem. En het is niet uniek voor Kia. Ik heb nog een Opel Corsa en daar krijg je ook het water niet van de ramen af door ze even open en dicht te maken.

De deuren zijn aan de binnenkant met behandeld met "holle ruimte verzegeling". Bij sommige merken, zoals Volkswagen, zie je dat spul in de zomer soms eruit lopen (veelal bij de kofferklep). Mocht je twijfels hebben of het nog voldoende is, kun je altijd een spuitbusje van dat spul kopen (Tectyl ML, Teratex) en de deuren opnieuw behandelen.

Posted

Op zich is het geen probleem. En het is niet uniek voor Kia. Ik heb nog een Opel Corsa en daar krijg je ook het water niet van de ramen af door ze even open en dicht te maken.

De deuren zijn aan de binnenkant met behandeld met "holle ruimte verzegeling". Bij sommige merken, zoals Volkswagen, zie je dat spul in de zomer soms eruit lopen (veelal bij de kofferklep). Mocht je twijfels hebben of het nog voldoende is, kun je altijd een spuitbusje van dat spul kopen (Tectyl ML, Teratex) en de deuren opnieuw behandelen.

Als je maar zorgt dat de afwaterings gaatjes onder in de deur niet dicht gaan zitten met tectyl

Anders gaat het als nog fout wij steken altijd een stuk papier in het gaatje en als we klaar zijn en de tectyl is

Goed gestold dan halen we de papiertjes weg dan is het gaatje teminsten nog open