Jump to content

Piepende moter, riemen?

magnumx

Recommended Posts

Als ik mijn 2,4 ex van 2003 start (koude start) maakt de moter een peiepend geluid. Het lijken wel de riemen die voor op het blok zitten. Uiteraard ff gecheckt, met de auto naar de wasstraat en de riemen nat gespoten en het geluid was weg. Weet iemand hoe dit voorgoed op te lossen? Het klinkt oh zo dom en iedereen kijkt als je langs rijdt.

Groet,

Rob

Hey Rob,

ik denk dat de riemen een beetje uitgedroogd zijn.

Een klein beetje WD40 erop spuiten helpt ook vaak.

Of als je er definitief vanaf wilt................riemen vernieuwen.

En ik praat uit ervaring............een heel irritant geluid.

Philip

Gaan de riemen overigens niet slippen met wd 40? Ik merk nu namelijk dat af en toe het sturen moeilijker gaat als ik snel vaart minder lijkt wel of de multi-riem dan al blijft hangen.

Gr,

Rob

PS. met zelf doen bedoelde ik uiteraard de riemen vervangen, Wd 40 zal wel lukken,,,,,,,,,,

Niet aan te raden om het zelf te doen. Ik heb het met de Land Rover gedaan, en ben er een knappe tijd mee bezig geweest, en dan is het Land Rover blok nog een van de "simpelere" motoren om te sleutelen. Met de Sorento ga je echt problemen krijgen. Het blok is te complex om het zelf te kunnen uitvoeren. Bij de dealer hebben ze een speciale werkwijze en zijn de moneurs opgeleid om deze motoren te kunnen behandelen. Ook moet zo'n ding afgesteld worden anders gaat deze alsnog slippen.

Mocht je het toch zelf willen doen: succes en ik hoop dat je niet al te veel brokken maakt tijdens het sleutelen.

Heey Rob,

nu lees ik dat het je multiriem betreft.

Dan is mijn advies: afblijven.

Beter bij de garage laten doen, kost ca 200 euri, althans bij die van onze Pica.

Maar als de gewone riem iets slipt/piept wil de WD40 weleens helpen maar dan wel een heel klein beetje erop nevelen.

Hoi Rob,

Ik heb dit ook gehad, echter bij mijn sorento (febr 2007) waren de lagers kapot (kompleet blauw geworden, en vierkant :twisted: )

De dealer vertelde dat dit kan komen doordat ook de fabriek wel eens de multiriem te zwaar op spanning zet.

Dus als je de riem er afhaal, kijk dan ook maar eens naar de lagers :idea:

De problemen die jij beschrijft (remmen en multiriem) zijn zaken die bij de beurt worden gecontroleerd/vervangen/opgelost. Het kon dus zijn dat je een beurt gemist heb en dus "over tijd" was, maar dat is dus niet het geval.

Bij mijn weten moeten de multiriem plus spanrullen vervangen worden bij 75000 km.

Vorige week de multi riem vervangen. Je moet wel weten waar je doet. Als je (heel) handig bent, en wat speciaal gereedschap kan maken. Is het te doen. Er zit namelijk een spanner met een hele sterke veer op. In een van de berichtjes had een iemand het over te strak zetten van de riem, dit kan dus niet. De stuur bekrachtiging is toerental afhankelijk, het kan dus kloppen dat deze zwaarder gaat op sommige momenten bij afremmen en sturen. Als de riem slipt, dan hoor je een jankend geluid. Niet het piepen wat je hoort als die normaal draaid.

• 2 weeks later...