Jump to content

Recommended Posts

Posted

Hallo Sorentorijders,

Kan iemand mij vertellen of de standaard HanHook banden geschikt zijn om er mee in de sneeuw te rijden, er werd mij verteld dat deze banden er wel geschikt voor zijn, het zijn n.l. all-wether banden, is dat zo :?:

Groetjes

Tinus

Posted

De standaard banden zijn altijd geschikt om ook mee in de sneeuw te rijden. Zeker hier in Nederland.

Uiteraard moet je altijd sneeuwkettingen meenemen als je op vakantie gaat in het buitenland.

Meestal schaft men winterbanden aan voor extra veiligheid of als men er op uit trekt.

• 2 weeks later...
Posted

ik wil niet meteen de bijdehandste zijn en andre mol afzijken, maar ben een van de eerste sorento rijders en begin 5-02-05 aan mijn 2de.

de standaart hankook banden die onder de auto geleverd worden zijn absoluut geen winterbanden en ook geen all weather banden maar normale radiaal banden.

voor nederland bijzonder goed geschikt.

maar als je echte winterbanden onder je auto zet in deze weersomstandig heden merk je meteen het verschil compound is veel soepeler in kou.

elke dealer zal zeggen dat het met een 4w drive niks uitmaakt maar ga maar eens naar oosterijk met je standaart banden en probeer maar eens sonder sneeuw kettingen door de bergen te rijden.

je auto slipt naar alle kanten weg omdat je banden te hard worden en je geen tot wienig grip heb.

zie de fotos op jullie site. of zoek op internet.

• 9 months later...
Posted

Ik overweeg winterbanden voor mijn Sorento aan te schaffen. Er zijn diverse merken. Wie kan mij welke merken en types aanbevelen.

Bedankt vor jullie reactie.

groet,

Posted

Alle merken banden behalve hankook. Die zijn na 30.000 namelijk al op, terwijl je met een ander merk makkelijk de 60.000 km moet kunnen halen.

Posted

Hallo Rio man....

Met deze opmerking ben ik het niet eens. Ik rij in een Sorento en heb standaard Hankook banden. Inmiddels al 104.000 km gereden, en ze zijn nog steeds in goede staat. En dat met een auto die (nu) ruim 2000 kilo weegt, vindt ik dat dit best een goede prestatie is voor een band.

Posted

xurf4xs er zit denk ik wel een verschil in het type band dat jij gebruikt en dat wij (shuma/rio) er standaard onder hebben.

Ik merk dat door het overhangen in de bochten de banden redelijk veel slijten.

Ik rij dagelijks hetzelfde traject en daarin zitten 2 snelle bochten naar rechts (snelweg af). Achter had ik van de zomer na 35000 km 6mm over op beide banden, voor was dat 4 mm op de rechterband en 3 mm op de linkerband.

Ben persoonlijk ook geen fan van de hankooks, maar dan voornamelijk meer op het vlak van comfort en grip. De band is zo hard dat hij bij vochtig weer gaat glijden en je voelt elke hobbel in het wegdek.

Dave

Posted

En het beinvloed sterk de rij-eigenschappen. Met een wat duurdere band heb je namelijk veel meer grip in bochten.

Posted
Overigens Rio-man, als je veel last hebt van overhangen in de bochten kan ik je adviseren een strutbar te installeren, dit scheelt enorm weet ik inmiddels uit ervaring.

Dave

Het overhellen valt opzich wel mee vind ik, maar ik zal eens kijken.

Posted

Ik rij een Carens uit 2001 en heb de Hankook banden aan de voorkant al na 45.000 kilometer moeten vervangen en de achterste al bij 51.000.

Ik rij dagelijks 60 kilometer naar mijn werk.

op jaarbasis is dat 45.000 kilometer inclusief priv? kilometers en heb gekozen voor een duurdere band. (Firestone). en zie na bijna 25.000 kilometer weinig slijtage.

De Kia Dealer in de Bilt(Utrecht) verkoopt ze zelfs niet eens!!!!

En ook ik heb veel last gehad van licht wegglijden bij regen en lichte sneeuwval met de hankook banden.

Posted

Ik heb het zelfs al eens gehad dat ik nieteens wegkwam met die hankooks... er lag teveel sneeuw om van de parkeerplaats de weg op te draaien :?

Posted

Maar er mankeert inderdaad nog meer aan die Hankook banden.

Ze maken veel te veel lawaai, benzine verbruik ligt veel hoger!!

van 1 op 10(Hankook) naar 1 op 12(Firestone) vindt ik een groot verschil...

En de zijwangen van de band buigen zo ver naar binnen, als je je stuur helemaal links of rechts draait is het net of je een lekke band hebt.

Maar zoals eerder al geschreven, zal het ook misschien aan de type Hankook band liggen???

Ik ben blij dat ik geen (standaard) Hankook banden meer rij!

Maar de echte liefhebber rijdt dan ook alleen maar Michellin

Posted

Ik weet dat van Mannekes in Waddinxveen Michelin aanraad voor winterbanden voor een Sorento.

Zag daar een aanbieding met originele lichtmetalen velgen ? 1.425,-- inclusief btw en montage. Dan krijg je 245/70-16 banden dus de standaard gemonteerde maat op de Sorento (behalve de LX of Comfort deze hebben 225 banden en die kosten ? 1.275,--)

• 1 month later...
Guest Two Plugs
Posted

Ik ben absoluut geen liefhebber van het standaard Koreaanse welvaartsrubber, of het nu Hankook of Kuhmo is.

Na 60.000 k waren deze banden nog lang niet af, maar gaven vooral in de regen een dusdanig onplezierig gevoel, dat ik op Michelin Syncrone ben overgestapt.

Ook met de ijzel van gisteren en de sneeuw van vorig jaar maart geen enkel probleem.

Toch zijn echte winterbanden in alle situaties beter, zodra de gemiddelde temperatuur onder de 10 graden celsius zakt. Onder mijn vorige twee auto's had ik in de winter w?l winterbanden en dat is een behoorlijk verschil (positief gezien).

Ben overigens een behoorlijke liefhebber van de service van Euromaster. Betaalbaar ?n met een eerlijke service.

Over de prijs van mijn 4 huidige Michelin's hoor je mij overigens ook niet klagen, 650,- Euri all-in bij mijn eigen Kia dealer.

• 3 weeks later...
Posted

Hankook is inderdaad geen al te beste band. toen in mijn auto had besteld wilde de dealer er zelfs geen cent voor geven, jammer genoeg was het koop kontract al tetekend toen ik zag dat er Hankook banden onder mijn nieuwe auto zaten.

Er is intussen 10.000 km mee gereden maar na de winter gaan ze er snel af, voor Michelin banden.

• 7 months later...
Posted

Ik heb bij de aanschaf van mijn Sorento meteen M&S banden laten monteren.

Deze banden zijn van BF Goodrich en zijn de stilste in het segment.

Ik rij er nu 4 jaar op en het zijn prima banden, geruisloos en ik ga er elk jaar mee naar Zwitserland op wintersport en hoef mijn kettingen bijna nooit te gebruiken.

Niet omdat de wegen schoon zijn maar in combinatie met de 4 weelldrive en lage gearing is het bijna niet nodig.

Als laatste pluspuntje is het ook nog eens een band met een grof profiel die de Sorento behoorlijk wat vetter maakt.

Hans

• 2 months later...
Posted

Afgelopen vrijdag door een plaatselijke, niet Kia dealer, stalen velgen met Hancook MS winterbanden laten monteren. :D

Normaal zitter er Michelins onder.

Vandaag 468 kilometer gereden en ik heb geen verschil kunnen ontdekken tussen mijn Michelins en de Hancooks. :roll:

Toen ik echter van de standaard geleverde Hancooks overstapte op de Michelins, was dat indertijd een reuze verbetering.

Ik denk dat de Hancooks inmiddels zijn aangepast.

Overigens zei de Kia dealer, dat stalen velgen voor de Sorento niet te leveren zijn??? :shock:

groeten Jan

Posted

Er zijn geen originele stalen velgen voor de Kia Sorento te verkrijgen. En tegenwoordig zijn de lichtmetalen velgen net iets duurder dan stalen velgen vandaar dat winterbanden veelal worden aangeboden met lm velgen. Ook hebben een hoop dealers aardig wat velgen van de Sorento op voorraad ivm verkoop 18" velgen waarbij de originele velgen werden retour genomen.

Wij leveren bijvoorbeeld voor de prijs van een stalen velg een originele lm velg.