Jump to content

Kia Lak


Telstar

Recommended Posts

Ook ik heb problemen met de lak van onze witte Kia Rio.

We hebben de auto sinds april 2012 en inmiddels hebben ze het dashboard vastgezet (was bekende klacht), ze hebben de koppeling/drukgroep vervangen (was een bekende klacht) en ik ben vorig jaar ook terug gegaan naar de dealer inzake allerlei puntjes op de lak, zowel zwarte als roestkleurige. Ik las op het forum dat er veel meer (nog wel?) Kiarijders ook dezelfde klacht hebben. In de werkplaats hadden ze een stukje van de auto eerst met Commandant behandeld en daarna met een ander goedje, hetzelfde stukje in de was gezet. Hiermee gaven ze aan dat het zelf te verwijderen is en er was géén sprake van garantie door de dealer of wat dan ook. Heb een week of wat daarna de auto eerst helemaal goed gewassen en ben toen een hele dag intensief bezig geweest om eerst alle puntjes met Commandant te verwijderen en daarna weer de hele auto in de was te zetten. Maar wat blijkt dan: elke keer als ik de wagen weer ga wassen (ongeveer 7 tot 8 keer per jaar), zit de auto wéér vol met dezelfde puntjes. Ondanks de was die er op zit, zitten ze hardnekkig vast en moeten ze elke keer ná de complete wasbeurt met een doekje en een aparte reiniger hiervoor handmatig bijna puntje voor puntje verwijderd worden. Eerlijk gezegd begin ik van de hele Kia Rio héél moe te worden, is het ene opgelost, komt het volgende er al weer aan en ik voel me (zeker gezien het probleem met de de lak) een slaaf van mijn eigen auto. Op het forum staan zoveel klachten, dat het me niets verbaasd dat ze zeven jaar garantie geven, anders kocht iedereen maar één keer een Kia in zijn/haar leven en daarna nooit meer. Ook de matten..........echt een heel slechte kwaliteit, nu al aan de bestuurderszijde bijna helemaal een gat is, dit gaat me ook weer geld kosten. Van alle klachten zijn ze blijkbaar op de hoogte, maar dan denk ik: doe er dan ook eens iets mee, want op deze manier raak je toch echt je klanten kwijt en dit zal het merk geen goed brengen!

Ik heb vanaf september 1982 tot april 2012 altijd Mazda gereden en begin echt spijt te krijgen van mijn 'uitstap' naar de Kia.  

Hebben anderen met een "metallic" lak, ook deze problemen?    

Link to comment
Share on other sites


Hoi Telstar,

 

Is gewoon vliegroest. Heeft elke auto last van.

Hoe is het  mogelijk dat de dealer commandant gebruikt!!!!!!

Ik heb zelf ook een witte Rio en gebruik 2 x per jaar Iron-x en verder wassen met Poorboys World - Super Slick & Wax af en toe cleanen met Poorboys World - Professional Polish  en voor de was gebruik ik Poorboys World - Natty's Paste Wax en Collinite - Liquid Insulator Wax No. 845.

Kijk is op het forum van Carclean.nl en autodetailing.nl en vraag eventueel advies omtrent cleanen van de auto

 

Rio 41

Link to comment
Share on other sites


Voor de mensen die hun waxoil laag willen controleren. Ik heb eens gelezen dat de laag zichtbaar te maken is met een UV-lamp. Zo kun je zien of je auto volledig is behandeld.

 

Moet je wel een UV-lamp hebben ! , en wie heeft deze thuis ???.

Link to comment
Share on other sites


Beste Rio 41.

 

Ik moet je helaas teleurstellen, het is géén vliegroest en zeker niet elke auto heeft daar last van. Kijk maar eens naar andere willekeurige auto's, zeker witte die in je omgeving staan. Ik denk dat je er, behalve Kia natuurlijk, geen tegenkomt. Vliegroest is alleen bruin of oranje en komt voor in industriegebieden en in de buurt van spoorwegen. Ook de dealer heeft beaamd dat dit geen vliegroest is. Van de twintig puntjes op onze lak, zullen er 1 of 2 roestkleurig zijn. Het overgrote deel is zwart van kleur. Zeker als ik lees wat jij allemaal voor het onderhoud nodig hebt voor je lak, dan ben ik nu zeker overtuigd van de slechte lakkwaliteit van Kia. Bij mijn vorige auto's, waaronder ook 3 witte Mazda's kwam ik dit nooit voor, anders had ik nu toch geen witte gekocht! De Mazda zette ik één keer per jaar, in het najaar, in de was en de rest van het jaar was het gewoon het reguliere wassen en ik had er nooit problemen mee en hij blonk altijd. Het feit dat de dealer Commandant gebruikte, verbaasde mij ook zeer zeker, maar omdat het (wel met héél flink poetsen en hard duwen) er uiteindelijk wel afging, heb ik zijn advies gevolgd. Alleen wist ik toen nog niet dat ik dit dus 7 tot 8 keer per jaar moet gaan doen........!!! In april is de auto toe aan zijn tweede beurt en ga het probleem weer bespreken en in afwachting van de/hun oplossing, zit ik toch hard te denken om weer afscheid te nemen van dit merk. Ik vind nogmaals voor een auto van nog geen twee jaar oud en net 13.000 km gereden dit een slechte zaak. Zeker als je nagaat dat ik dit al had toen de auto nog géén jaar oud was. 

Link to comment
Share on other sites


Het mattenprobleem is door de KCG aangekaart en de dealer verleend al naar gelang de leeftijd van de auto een gehele danwel een gedeeltelijke vergoeding voor de automatten.

 

Even Googlen op 'garantie automatten KiaClub'.

Link to comment
Share on other sites


Sja, "slaaf van je eige auto" daaruit blijkt dat je t helemaal niet meer leuk vind om n eigen auto te hebbe/rijde. Maarruh... ik kan me haast nie voorstellen dat je met de Mazdaas geen probleempjes hebt gehad of gezien. n Auto is een machine en heeft per difinitie aandacht en zorg nodig, oke,    de ene wah meer als de andere. Kijk je echter objectief naar de gemiddelde ervaringen van de autorijders, dan vind ik, k schreef t al eens eerder, dat de aard van de klachten op dit forum nogal positief afsteken tov van fora van andere merken.

Ik ben een tijdje opt Opelforum, excuses aan de Hotshots voort noemen ervan(*), actief geweest en was verbaasd over de luchtigheid op dit forum. Ga maar eens n tijdje, als test, opt VWforum kijken, je zal ech verbaasd opkijken van de problemen, welke daar spelen.

Op alle merkfora worden de verf/kleur- en lakproblemen grondig uitgediept. Bij mijn laatste Opel (*), had ik de Waxoyl laag aan laten brengen en ik heb een jaar lang versteld gestaan vant gemak waarmee ik die witte auto kon wassen. De zelfwasstraat verdiende maar weinig aan mij want ik was ZO klaar. Dat die laag er drie jaar op zou blijven zitten, dat geloof ik ook nie ech en daarbij is die laag knap duur. Na dat jaar was mijn Opeltje (*) per ongeluk totall loss gereden en kochten we n Kia. Je begrijpt t al, die vorige auto was ook niet zonder negatieve items. Op de huidige witte Kia zit dus nu ook n Waxoyl laag en voorlopig, das 2 maanden, lijkt t goed te gaan. Wij wonen in de Rijnmond  dus er zit ruim voldoende agressiviteit in de lucht om ons heen om elke auto(bezitter) t leven zuur te maken. In de afgelopen veertig jaar hebben wij ook van die vliegroest in ruime mate mogen genieten maar dan wel op de leaseautoos; deze waren bij t uitdelen NIET uitgerust met een extra beschermlaag. Veel wassen dus. tMeest met Valma wash&shine of iets dergelijks om de kosten te drukken. Die autoos nooit in de wax gezet, na 4 jaar kwam er toch n andere?? En dan was tie nog best mooi.

De "bekende "klachten werde bij ons door de garages altijd ook verholpen en de matjes in al die autoos waren net zo gat-gevoelig.

Maarruh..... als je van die misselijkmakende vervuiling af wil komen, dan moet je denk ik toch een ander lakbeschermsysteem gaan proberen. Rio 41 gaf al een prachtig recept. :-P

Link to comment
Share on other sites


ik wist trouwens echt niet dat vliegen konden roesten ? maar ik begrijp al vaker iets niet

Zijn ook geen vliegen die kunnen roesten..... maar roestjes die kunnen vliegen ;)

Link to comment
Share on other sites


Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...