Jump to content
  • Sign Up

Telstar

Leden
  • Content Count

    18
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

5 Neutraal

About Telstar

  • Rank
    Newbie
  • Birthday 11/11/1959

Algemeen

  • Geslacht
    Man
  • Woonplaats
    Veldhoven
  • Werk
    Rijksambtenaar
  • Auto
    Kia Rio

Recent Profile Visitors

196 profile views
  1. Telstar

    Afscheid Kia Rio.

    Na bijna 4,5 jaar heb ik afscheid genomen van onze Kia Rio. De redenen zijn denk ik inmiddels wel bekend op dit forum. Ik ben weer terug bij de Japanners, voorheen reed ik een Mazda 626 stationwagon maar ben overstag gegaan voor de nieuwste Suzuki Baleno type "1.2 SHVS High Executive Hybride". Na een testrit (wat een geweldige koppeling/versnellingsbak, zonder schokken weer vloeiend wegrijden!) de riante uitrusting, o.a. Adaptive Cruise Control, Radar Brake Support, Climate control, Navigatie met Achteruitrijcamara en spraakherkennig (ook voor media en telefoon), stoelverwarming, etc. Dit is het laatste wat ik post en wil iedereen bedanken die op mijn Topic(s) geantwoord en meegedacht hebben en wens iedereen veel veilige kilometers met de auto van je keuze! Het beste allemaal.
  2. Telstar

    Nieuwe aanwinst.

    Na 4 jaar met de Kia Rio te hebben gereden, met behoorlijke ontevredenheid (zie mijn eerdere berichten m.b.t. o.a. de koppeling, schokkend wegrijden/afslaan en vliegroest) heb ik afgelopen donderdag gekozen voor een splinternieuwe Suzuki Baleno. Ik heb gekozen voor de 1.2 'Dual-Jet' motor, in de uitvoering 'High Executive Smart Hybrid' en kleur 'Granite Grey Metallic'. Na een proefrit te hebben gemaakt dacht ik meteen: zo hoort een auto te rijden, heerlijk weer een probleemloze koppeling, meteen heerlijk vloeiend wegrijden zonder schokken of afslaan en een versnelling die als een mes door boter snijdt. Ik heb het 4 jaar uitgehouden met de Rio, het gevoel dat je pas je rijbewijs hebt met het wegrijden en regelmatig afslaan, wat uiteraard levensgevaarlijk kan zijn in somigge situaties en ook het rijden op lange afstanden is heel vermoeiend, werd me uiteindelijk te veel. Eerder zou ik hebben gekozen voor een Mazda (mijn eerdere auto's) 2, maar als ik kijk naar de Baleno, de binnenruimte, verbruik, luxe uitvoering o.a. Adaptive Cruise Control, achteruitrijcamera, schijfremmen rondom en Radar Brake Support. Zeker na de proefrit en de inruilprijs was de inruil zo beklonken. Moet nu nog 6 tot 8 weken wachten, maar dat maakt me niet uit, ik heb (hopelijk) iets heel moois om naar uit te kijken.
  3. Beste Frankyman, helaas niets nieuws voor de Rio. Lees dit maar: http://www.kiaclub.nl/topic/16251-koppeling/ en deze http://www.kiaclub.nl/topic/14185-gevoel-in-koppeling/. Veel succes, Telstar.
  4. Onze Kia Rio krijgt dit jaar zijn eerste grote onderhoudsbeurt, hij is van bouwjaar 2012. Op de site kan nergens (meer) de prijzen vinden van de onderhoudsbeurten, weet iemand wat de kosten hiervan ongeveer zijn?
  5. Nou Buurman, onze Rio vergeet het ook altijd !
  6. Staat onze Rio tenminste toch nog érgens op de eerste plaats.
  7. Beste Michel. Dit is instelbaar en het heet SDVC. In je menu van de radio kun je dit instellen. Succes. Groet, Telstar.
  8. Telstar

    Koppeling.

    We zijn gisteren naar de dealer geweest. De man van Kia Nederland heeft meegereden, maar zoals ik hem al aangaf, dat het probleem zich alleen voordoet met een koude motor, heb ik het hem dan ook niet kunnen laten voelen. Ik ging er van uit dat zij misschien een trucje hadden om de koppeling te testen, maar helaas dit was niet zo. Dus we zijn voor niets geweest. Heb nogmaals aangekaart dat er meerdere mensen zijn met dergelijke problemen, maar dat was bij hem niet bekend. Hij heeft mij toegezegd dat hij het wel zou doorgeven aan Kia Korea en het zou kunnen zijn, dat er in een volgende systeem-update een oplossing zou zitten? Bij navraag bleek dat wij reeds in het bezit zijn van het laatste type koppeling, dus stel dat ik nu een nieuwe Rio had gekocht, had ik hoogstwaarschijnlijk hetzelfde probleem gehouden. Ik ben verder netjes geholpen en ben met een gelaten gevoel naar huis gegaan en besef nu dat het is zoals het is.Heb me voorgenomen om het nu te laten rusten en verder maar te accepteren, het hoort gewoon bij de Kia Rio. Ik blijf wel volhouden dat de koppeling van een Rio anders is.
  9. Telstar

    Koppeling.

    N.a.v. opnieuw de klacht kenbaar te hebben gemaakt bij Kia Nederland, kreeg ik vandaag onderstaand antwoord: "Naar aanleiding van uw bericht hebben wij contact opgenomen met uw Kia dealer. Zij hebben bij ons aangegeven op korte termijn contact met u op te nemen voor het maken van een afspraak met een van onze Zonemanagers AfterSales voor het rijden van een proefrit aangaande uw klacht over de koppeling. Wij vertrouwen erop dat zij binnen 2 weken contact met u opnemen voor het maken van de afspraak.Voor de goede orde delen wij u mee dat alle aangelegenheden die betrekking hebben op levering, onderhoud, reparatie, prijsafspraken, service en garantie zaken zijn tussen u en uw leverancier." Ben benieuwd wat dit gaat opleveren voor ons? We gaan het meemaken.
  10. Telstar

    Koppeling.

    Ik meen ergens op dit forum gelezen te hebben, dat de nieuwe Rio bouwjaar 2014, dit probleem niet (meer) heeft? Weet iemand dit 100% zeker?
  11. Telstar

    Koppeling.

    Beste Remko. Dank je voor je reactie. Met betrekking op je zin: "ik heb het koppelingsprobleem toch opgelost gekregen, maar ben dan ook wel iets meer 'binnen' het merk en ken wel wat personen bij Kia NL, neemt niet weg dat ik vind dat Kia voor IEDEREEN alles moet oplossen (binnen de mogelijkheden)..." Wat houdt dat precies in? Kun jij ook iets voor mij betekenen dan?
  12. Telstar

    Koppeling.

    Wij hebben een Kia Rio van april 2012 en ook eigenlijk vanaf het begin problemen met de koppeling. We hebben in november 2013 ook de koppeling etc. moeten laten vervangen, dit was al bij een km. stand van 12.354. Daarna is het een tijdje wat beter gegaan, maar nu alweer sinds enkele maanden wederom last van het bekende schokken en stuiteren van de auto, wat ik hier overal ook al lees. De huidige km.stand is 16.690. We zijn vorige week hiermee wederom naar de dealer geweest en deze is meegereden om te laten zien dat het toch echt niet aan de auto ligt. Volgens hem stond de stoel te laag, deze moest hoger, de leuning moest rechter staan en je moet, als je ontkoppelt, je hak op de vloer houden. De Rio is dus een auto met gebruiksaanwijzing, geweldig, maar het ligt volgens hem toch echt niet aan de auto!! Met alle respect, ik ben nu 54 jaar oud en reed reeds op 11-jarige leeftijd (achteraf op landwegen) in de Volkswagen Kever van mijn vader en reed een jaar later in de vrachtauto van mijn vader z’n werk. Mijn rijbewijs haalde ik in 25 lessen en slaagde voor de eerste keer en had 40 punten voor mijn theorie (het maximale toen), ga mij alsjeblieft niet uitleggen hoe ik in een auto moet rijden. Ik wil helemaal niet decadent overkomen, integendeel, maar ik rij nu ruim 43 jaar auto en ik kan in elke auto fatsoenlijk wegkomen, zoals iedereen op het forum hier neem ik aan, behalve in de Rio. Laatst hebben we een proefrit gemaakt in (misschien de toekomstige auto voor mijn vrouw) een Seat Mii, die versnelling, die koppeling……echt als een mes in boter! Dan stap ik weer in de Rio en dan is het bewijs weer geleverd, het ligt dus echt niet aan mij! Ook ons wordt wijsgemaakt dat het niet aan de auto ligt, maar iedereen die in onze auto rijdt, merkt hetzelfde. Als ik ’s morgens de garage uit rijd en ik moet dan meteen scherpe bocht maken, dus dan speel je altijd ook een beetje met de koppeling, omdat de ‘choke’ er dan nog op staat, nou die wagen stuitert dan als een dolle en moet hem bijna in bedwang houden. Waarom heb ik dit probleem alleen met deze auto en in geen enkele van onze vorige auto’s? Ligt het dan toch aan het merk en model? Heb al eerder vermeld (in een andere topic) dat wij vanaf september 1982 altijd tot volle tevredenheid Mazda hebben gereden, de laatste was een Mazda 626 stationwagon 2.0GLX uit 1998. Als ik vergelijk hoe die wagen (ondanks zijn leeftijd) reed in vergelijk met deze Rio, ben ik echt flink achteruit gegaan. Mijn zoon zei altijd dat ik deze niet mocht vergelijken; een supermerk met een budgetmerk en heb dat ook lang niet geprobeerd, maar helaas ik moet tot de conclusie komen dat ik grote spijt heb van de uitstap naar Kia. Niet alleen de koppeling, maar ook de lakproblemen die ik met deze witte auto heb (vliegroest?!), in het begin moest het dashboard al vastgezet worden, de vloermatten die maar blijven slijten en waar ze in eerste instantie geen garantie op wilden geven en ik moest € 50,00 betalen voor 4 nieuwe! Toen ik het verhaal van de garantie, op het forum, vertelde, kon ik opeens wel één nieuwe mat krijgen. Ook de versnelling, vergeleken met de Mazda, deze is echt schokkerig, zeker van de eerste naar de tweede, de Mazda………….ook weer als het beruchte mes in boter. Mijn plezier in het autorijden/onderhouden/poetsen hiervan, is sinds april 2012 flink bergafwaarts gegaan, waar ik echt ontzettend van baal. Maar vanaf het moment dat mijn dealer mij gaat vertellen hoe ik in deze wagen met allerlei kunst-en vliegwerk fatsoenlijk weg kan komen, is dit voor mij de bekende druppel! Met deze auto kom ik niet verder bij mijn dealer en het heeft mij al zo veel negatieve energie en verlofdagen en tijd gekost om overal maar achter heen te gaan en nu, tweeënhalf jaar later en nog steeds ergernis met de auto en nog steeds niet in orde. Tevens ben ik er van overtuigd, dat dit probleem allang bij Kia Nederland bekend moet zijn, maar er komt niets van een coulance-regeling of wat dan ook hiervoor. Een maand of drie geleden heb ik gesproken met iemand van Kia Nederland, deze was bij onze dealer aanwezig en hij zou mijn lakprobleem beoordelen. Tijdens het gesprek met hem, vroeg ik: “Leest u wel eens ooit wat er op het Kia forum word geschreven, o.a. hierover?” Zijn antwoord luidde letterlijk: “Ik lees nooit iets op het forum, want dat zijn toch maar mensen die alleen maar klagen”. Wat een rare reactie van zo iemand, maar m.a.w. ze hebben gewoon lak aan wat wij schrijven, het boeit ze echt niet! Achteraf had ik moeten zeggen dat als het merk Kia zo geweldig was als hij beweerde, er helemaal geen forum nodig was geweest!! Maar ja dat is altijd, achteraf! Ik wil wel benadrukken dat deze ervaring met Kia puur mijn/onze persoonlijke ervaring is, dus er zullen legio anderen helemaal voor de volle 100% tevreden zijn met het merk en dealer. Heel toevallig las ik laatst en daar ben ik heel blij mee, dat vanaf maart 2015 het nieuwe model van de Mazda 2 (in Japan genaamd ‘Demio’) uitkomt en als ik nu al de foto’s zie van deze auto en mijn verbondenheid met het merk Mazda, denk ik dat ik, gelukkig, aan de laatste maanden met het merk Kia bezig ben.
  13. We zijn vandaag naar de Dealer geweest en volgens hen is het toch een 'extern' probleem. Zelf zijn en blijven wij van mening dat juist de 'kwaliteit' van de lak het probleem is. We hebben nu afgesproken dat we op 1 mei 2014 terug kunnen komen. Die dag is iemand van Kia Nederland aanwezig is en dan moet hij hier maar eens naar kijken en zijn deskundig oordeel hierover geven.
  14. Heb onze Rio, van april 2012, deze week een beurt laten geven en op voorhand vermeldt dat de mat aan de bestuurderszijde kapot was. Hierop ging de dealer aan het zoeken en kwam tot de conclusie dat dit mij € 50,00 zou gaan kosten voor een compleet nieuwe mattenset. Op mijn vermelding van het bericht van Kia Nederland, dat er een garantieregeling hiervoor was, antwoordde hij dat die niet meer geldt, die regeling is van 2011, zei hij. Ik zei dat ik dat niet ging betalen en dan maar bij de Lidl een setje zou kopen, toen moest ik hem een foto sturen van mijn km.stand, kenteken en de betreffende mat, dan zou hij die toch onder de garantie kunnen regelen, maar bij de beurt was de mat nog niet binnen (?) en zou ik deze later weer op moeten komen halen, zodra deze binnen is. Kan ik weer een extra 30 km. rijden, voor een matje. Mijn zoon rijdt een Picanto uit november 2012 en heeft bij de beurt van 2013 ook een nieuwe mat gekregen en deze is nu ook al weer kapot! Als je vraagt hoe dit kan, wordt er gezegd dat het te maken heeft met het feit dat een bepaald materiaal niet meer mag worden gebruikt i.v.m. brandgevaar. Heb ook al eerder gepost op het forum i.v.m. met de bedroevende kwaliteit lak van onze witte Rio. Vandaag de auto weer eens een poetsbeurt gegeven en uiteraard, weer vol met zwarte en roestkleurige puntjes, welke ik eerst met commandant moet verwijderen en daarna in de was zetten, aldus de 'lakspecialist' van onze dealer, dit zou trouwens eenmalig zijn..........echt niet! Heb tot nu toe na elke wasbeurt de wagen behandeld op de manier zoals de 'lakspecialist' mij adviseerde en tot mij grote ontsteltenis zag ik vandaag op het rechtse achterportier een soort van blaasje zitten op de lak. Als ik me niet vergis is dit het begin van roest, dit heb ik nog nooit eerder zien zitten. Heb vandaag via Kia Nederland dit kenbaar gemaakt en tevens een melding hiervan gemaakt naar onze dealer. Het zou mij echt niet verbazen als dit een begin van roest is, want zoals ik al eerder heb aangegeven, deze lak van de Rio is niet in orde. Bij geen een auto van een ander merk, waar ook witte tussen hebben gezeten, heb ik dit probleem ooit gehad, alleen met de Rio. Zeker als je ook leest dat er legio anderen zijn met dezelfde klachten, lijkt het mij toch echt aan de 'kwaliteit' lak te liggen! Ben benieuwd of en hoe dit opgelost gaat worden.
  15. Telstar

    Kia Lak

    Beste Rio 41. Ik moet je helaas teleurstellen, het is géén vliegroest en zeker niet elke auto heeft daar last van. Kijk maar eens naar andere willekeurige auto's, zeker witte die in je omgeving staan. Ik denk dat je er, behalve Kia natuurlijk, geen tegenkomt. Vliegroest is alleen bruin of oranje en komt voor in industriegebieden en in de buurt van spoorwegen. Ook de dealer heeft beaamd dat dit geen vliegroest is. Van de twintig puntjes op onze lak, zullen er 1 of 2 roestkleurig zijn. Het overgrote deel is zwart van kleur. Zeker als ik lees wat jij allemaal voor het onderhoud nodig hebt voor je lak, dan ben ik nu zeker overtuigd van de slechte lakkwaliteit van Kia. Bij mijn vorige auto's, waaronder ook 3 witte Mazda's kwam ik dit nooit voor, anders had ik nu toch geen witte gekocht! De Mazda zette ik één keer per jaar, in het najaar, in de was en de rest van het jaar was het gewoon het reguliere wassen en ik had er nooit problemen mee en hij blonk altijd. Het feit dat de dealer Commandant gebruikte, verbaasde mij ook zeer zeker, maar omdat het (wel met héél flink poetsen en hard duwen) er uiteindelijk wel afging, heb ik zijn advies gevolgd. Alleen wist ik toen nog niet dat ik dit dus 7 tot 8 keer per jaar moet gaan doen........!!! In april is de auto toe aan zijn tweede beurt en ga het probleem weer bespreken en in afwachting van de/hun oplossing, zit ik toch hard te denken om weer afscheid te nemen van dit merk. Ik vind nogmaals voor een auto van nog geen twee jaar oud en net 13.000 km gereden dit een slechte zaak. Zeker als je nagaat dat ik dit al had toen de auto nog géén jaar oud was.
×
×
  • Create New...