Jump to content

Frankyman

Leden
  • Posts

    37
  • Joined

  • Last visited

Algemeen

  • Auto
    Rio

Recent Profile Visitors

627 profile views

Frankyman's Achievements

Explorer

Explorer (4/14)

  • First Post
  • Collaborator
  • Reacting Well
  • Conversation Starter
  • Week One Done

Recent Badges

2

Reputation

  1. Ik ben op zoek naar een werkplaats handboek en een onderdelenlijst van rio 2013 ub model. wie kan mij hier aan helpen?
  2. Ik heb nu de nieuwe motor die ook op marktplaats voor 500 euro gekocht er in gebouwd. man wat een verschil met die oude motor. de koppeling gaat heerlijk en zoals het moet zonder stoten en trillen en aan het eind aangrijpen.( al verschillende keren aangegeven bij de garage maar die vond het normaal) Ik kan s’morgens gewoon de versnelling in 1keer in zijn achteruit zetten zonder te klutsen.(is mij nog nooit gelukt) ik kan zonder veel gas geven gewoon weg rijden.( heb ik nog nooit gekund). ook bij het stoplicht kan ik normaal wegrijden zonder eerst veel gas te geven en met een slippende koppeling optrekken. de motor loopt zo soepel en stil dat ik niet eens hoor of hij wel loopt. Ik heb bedacht om het zo te laten en er geen werk van te maken. ik heb er geen zin meer in om er enige energie erin te stoppen. ik ga over twee weken met vakantie en dan laat ik het los. mij zie je niet meer bij een Kia dealer ( die gaan geen stuiver meer aan mij verdienen). hierbij sluit ik dit item.
  3. @Warmentuuter de dealer heeft mij nooit iets gemeld dat ik meer dan 15000 km had gereden en dat eventueel de garantie in geding komt. want waarom zou ik voor een paar tientjes mijn garantie ondermijnen? Als ik het had geweten had ik zeker extra beurten per jaar gedaan, oftewel per 15000km. ik ben zelf met nog een ontvankelijke monteur nog even wezen kijken naar de cilinders en ik kan niets ontdekken , geen krasje. ze zie er zelfs bijna “nieuw”uit. dus ik trek de diagnose van derde monteur die bij de die kiadealer werkt stelling in twijfel.en daarom denk ik er toch erg sterk over om een dekra keuring aan te vragen en met rechtsbijstand de dealer aansprakelijk stellen dat ze een verkeerde diagnose hebben gesteld en waarom ik nu met hele grote kosten zit. ik denk namelijk dat er een bobine stuk is omdat ik zag dat er eentje een bruine kleur heb aan de binnenkant van de bougie stekker. die andere drie waren zagen er netjes uit. dit is maar een bevinding van mij zelf en ik ben natuurlijk niet een expert. Ik ga toch even vragen aan de dealer, waarom is er eerst een beurt uitgevoerd en heb de monteur niets gemerkt met een proefrit terwijl ik toch heb aangegeven dat de motor op drie cilinders loopt als de motor kracht moet leveren. waarom moest ik er extra op aandringen op een proefrit nadat de receptionist gemeld had dat de auto klaar was met de beurt en dat ik de auto op kon halen. Dat er aan het eind van de tweede dag eindelijk werd gemeld, O nu hebben we gezien wat er mis is met de auto en we hebben pas tijd na een week om verder te onderzoeken. waarom is meteen de cilinderkop gedemonteerd van het motorblok. waarom is er niet eerst gekeken met een camerasysteem die hiervoor in de handel is waarom is er niet aan mij gemeld wat zij gingen doen en melden dat er kosten aan zijn als ze verder gaan onderzoeken. aan diegene die zeggen waarom je niet aan Kia nl het probleem heb voorgelegd zou ik willen vragen om het draadje te lezen. wel wil ik iedereen bedanken voor het meedenken maar het wordt vervolgd -;) het wordt vervolgd
  4. Ik snap nu wel dat ik mij aan die 15000 km moet houden. maar dat wist ik niet en ging er vanuit dat de auto elk jaar onderhoud nodig had. lees jullie het boekje van je televisie of stereo wel eens door. ik niet en dat had ik misschien wel moeten doen dan had ik geweten dat die 15000 km ook zo erg belangrijk is. waarom ik het een wassen neus vind kan je ook lezen in de mail die ik naar Kia Nederland heb gestuurd en staat vrij boven aan het draadje.en dan bedoel ik de vastgelopen achter remklauw waar ik de reparatie moest betalen en de deurrubber die versleten is en waar ik ook een garantie claim ingedient had en natuurlijk is afgewezen terwijl het vast lopen probleem met de remklauw bekent is. en dan de lak die al naar twee weken weg gesmolten is van vogelpoep die er maximaal twee uur op heb gezet. het antwoord was dat ik de poep meteen had moeten verwijderen. ik heb verschillende merken in mijn leven gehad maar dat de lak zo snel oplost heb ik nog nooit meegemaakt. en nu de motor. vind je het vreemd dat ik weinig vertrouwen meer heb in Kia?. Ik vind het wel raar dat de importeur geen ontvankelijk experts in dienst hebben en zo maar klakkeloos het advies van 1 persoon bij een dealer overneemt. als hij met een verkeerde been uit bed is gestapt en jou hoofd niet aanstaat ben je gewoon de sjaak. Net zoals een politieman, je vind altijd wel iets om een bekeuring te krijgen, oftewel garantie af te wijzen. ik zie inderdaad ook goed dingen op het forum maar er zijn toch ook dingen die naar mijn mening niet goed gaan en dat wil ik alleen maar delen. maar als jullie dit niet appriceren, dan haal ik het bericht wel weg hoor.
  5. Hou daar in eerste instantie nou eens mee op; je mag meer dan 15.000 per jaar rijden, maar je moet dan meer dan eens per jaar naar de garage! Je hebt het onderhoud niet goed laten uitvoeren, DAT is het probleem, niet die niet bestaande "kilometers per jaar". Als ik dit had geweten was ik zeker naar de garage geweest. En de garage had mij ook wel eens mogen informeren toen ik de eerst keer 5000 km te veel had gereden dat de garantie was verlopen. @ murcielaygo. Ik begrijp wel dat je de Kia dealer wilt verdedigen maar je kan het ook van mijn kant bekijken. ik denk namelijk dat het niets uit gemaakt heb een extra olie beurt tussen door en dat de motor toch wel was stuk gegaan en dan was het wel garantie. Je zit dan toch weer in een ongemakkelijke situatie en wordt het vertrouwen in de Kia toch weer minder, ook omdat ik zoals je eerder kon lezen meer problemen had met de auto en alles werdt afgewimpeld. dus zeg nou zelf 7 jaar garantie op alles wordt er in alle reclame comercials gepromoot en toch zijn er “kleine lettertjes”. dat verwacht je toch niet?
  6. 2000 euro is alleen voor het onderblok en er komt nog met geld bij voor de rest van de onderdelen zoals pakkingen en kopbouten en wat er nog meer nodig is om het over te bouwen. Dus minimaal 2a3000 euro en daar komt de beurt ook nog eens bij van 625 euro. ik had het coulance gevonden als ze de motor compleet willen wisselen die ik had gekocht. de auto staat nu bij een expert in motoren revisie en die gaat nu het complete blok wisselen. als de auto weer rijd gaan we het oude blok onderzoeken en met de rechtsbijstand en een advocaat bewijzen dat de motor niet is stuk gegaan door meer te dan 15000 per jaar. er is juristpondentie genoeg op dit gebied en je mag er van uit gaan dat een motor niet zo snel stuk gaat als je er normaal mee om gaat. tot nu toe ben ik 950 kwijt aan het wisselen met de motor mee gerekend. Ze hebben eerst een beurt uitgevoerd en toen een diagnose gesteld, en ik moet dus voor die beurt 625 euro betalen. als ze eerst een diagnose gesteld, dan had het een beurt gescheeld ( oftewel 625) euro. dat bedrag ga ik terug eisen en misschien ook wel die 950 euro. Het is netjes dat de importeur wel coulance aanbied. De prijs van 2000 euro wijst daar ook op. Een ingeschakelde jurist zou eventueel dat bedrag nog omlaag kunnen praten. Dat de ene dealer heel anders omgaat met garantie dan de andere onderschrijf ik. Uit ervaring weet ik dat er dealers zijn die de blaren op hun tong praten om alsnog een garantieclaim ingediend te krijgen. Of dat in dit geval zou lukken weet ik niet. de importeur geeft helemaal geen krimp mee. en de dealer heeft zelf het advies aan de importeur gedaan om geen garantie te geven.
  7. Misschien is er een advocaat of expert die mee kijkt met deze kwestie en mij wilt helpen . en dan even of topic zodat we het netjes en Prive kunnen houden.
  8. 500 voor een compleet blok met bak en startmotor en dynamo en alles erop en eraan die 32500 heeft gelopen is niet duur. ik heb bij andere bedrijven inlichtingen gedaan en kwam niet lager dan 1000 voor alleen het motorblok met 50.000 op de teller. de dealer Vaneman wil niet lager gaan dan 2000 voor het onderblok dan de beurt die uitgevoerd is van ruim 600 en dan nog de rest wat ze nodig vinden om te vervangen. zo’n 3a 4000 euro minimaal ik moet nu zelfs ruim 550euro betalen voor een beurt die ze een dag ervoor hebben gedaan 200 euro voor een diagnose.(allemaal weg gegooid geld). Het uitbouwen van het oude blok en inbouwen van het nieuwe blok kost mij 450 euro bij een vakgarage. niet bij beun de haas ofzo.. dus totaal 950 euro. En das een heel ander bedrag die de Kia dealer vraagt, die vraagt voor alleen het ombouwen al 1200euro.en ze willen mij nog wel tegemoet komen, hahahahaha. ik weet het niet hoor, maar wordt ik hier nou opgelicht of niet? ik heb er ook aan gedacht om met mijn rechtsbijstand een advocaat in te schakelen. Maar weet je, ik ben er wel een beetje klaar mee en wil mijn energie niet versleten bij zo’n flut dealer. ik vind het alleen jammer dat er alles in het werk wordt gedaan om te zorgen om geen garantie toe te kennen en mij aan wijst dat de motor stuk gemaakt heb omdat ik misschien een beurt in het totaal heb overgeslagen. we spreken dan over iets van 200 euro voor een kleine beurt. denk je nou echt dat ik 200 euro wil uitsparen om een beurt over te slaan? een motor gaat echt niet stuk als je iets langer rijd zonder een extra olie wissel laat uitvoeren hoor. het is een volgens mij een maandagochtend motor met te veel tolerantie of zoiets. een slechte serie, maar dat willen ze niet toegeven. Ik ga de auto weer goed rijdend maken en dan in verkoop zetten. Er mankeert niets aan de auto dan en het is ook geen knutsel auto. Je kan kan beter mijn auto kopen met een motor die 32500km heb gelopen dan een 100.000 km op de teller.waar alleen het onderblok is vervangen en misschien is er wel meer aan de hand,wat ze nog niet gevonden hebben. Er zijn ergere dingen in de wereld.
  9. De cilinderkop is eraf gehaald en zo konden ze zien dat er grote groeven in de cilindewand zitten, coulance houd in dat ik nog steeds een heel groot gedeelte van de totale som moet betalen. Ongeveer 3 a 4000 euro ik heb nu een compleet blok met bak en startmotor en dynamo regelrecht uit een schade auto met 32500 op de teller voor 500 euro gekocht en die ga ik er in zetten en dan de auto verkopen. dan ben ik voor 1000 klaar
  10. Nou de kogel is door de kerk bij Kia. 7 jaar garantie is dus een wassen neus . ik voel me zeker bij de neus genomen. Voor de duidelijk . de auto is elk jaar bij de Kia dealer in onderhoud geweest. regelmatig olie gepeild en niet verzuimt om bij te vullen. mij is nooit gemeld dat ik 5000 km te veel gereden heb en voor de tweede keer 7000km te veel in een jaar gereden heb. Hij loopt op drie cilinders en ik denk dat de dealer niet goed gekeken heb wat het echte probleem is. alleen bougies vervangen en bobines gewisseld. het probleem kan ook aan de inspuiting zijn en hebben ze wel compressie gemeten om te kijken op de kleppen lekken of een zuigerveer stuk is. de motor ratelt niet en zijn de krukaslagers dus goed( anders hoor je dit wel). Ze spreken over een grove oversrijding van het aantal km per jaar, nou dat vind ik wel meevallen. Ik zal mijn brief hieronder zetten en het antwoord van Kia Nederland. een woord heb ik hierover BELAGELIJK!!!
  11. 6 keer onderhoud bij de officiële Kia dealer gehad, maar schijnbaar kan de motor het niet aan als je iets meer dan 15000 per jaar rijd. Hij kan dus niet 20000 zonder beurt, want dan gaat je motor stuk. Mijn broer is nog nooit bij een garage geweest met zijn 15 jaar oude Nissan en heeft al 180,000km op de teller staan en rijd nog. Mag en toe een druppie olie erbij en gaan. Dat mag ik zeker niet verwachten bij een Kia
  12. 2012 100.000 km en het schijn dat het onderblok stuk is. Oftewel het draaiend gedeelte en misschien wel meer. Ik vraag me ook af waarom zoiets stuk gaat. De auto is elk bij de dealer geweest en heeft netjes elk jaar zijn beurten gehad maar er werd mij nu verteld dat ik meer km heb gereden dan 15000 km per jaar. Daar mag een auto niet stuk van gaan. Overal staat dat je 7 jaar of 150.000km garantie heb.
  13. Oké, toch blijf ik het vreemd vinden. Je mag toc wel verwachten dat een motor niet meteen stuk gaat als je 5000 km over je beurt bent. toch? er is ook zoiets van dat je mag verwachten dat een motor niet zo 1,2,3, stuk gaat. en de dealer had het mij ook wel even kunnen melden dat ik over de 15000 km ben en dat de garantie is verlopen. maar goed ik ga nog even een gesprek aan met de dealer en anders hebben we ook nog kassa of radar of mijn advocaat of gewoon in de brand steken. En een ander merk aanschaffen
×
×
  • Create New...