raydweep Posted February 1, 2008 Share Posted February 1, 2008 Mijn kachel radiator is na 3,5 jaar gaan lekken en moet dus vervangen worden. Kia Nederland geeft geen garantie of coulance meer dus de kosten zijn niet te verhalen, alhoewel ik het nog steeds erg vreemd vindt dat de kachel radiator na 3,5 jaar en slechts 80.000 km kapot kan gaan. Aangezien de wagen al reeds een week stil staat en er toch geen garantie meer op zit wil ik het werk door een dealer besparen en het zelf doen. Daarnaast zijn de alle dealers bij mij in de regio overbezet voor de komende weken en zelfs maand tenzij ik een Kia monteur vindt die het even buiten werktijd wilt doen (maar nog geen gevonden in Limburg). Wie kan mij het beste de procedure uitleggen om deze kachel radiator te vervangen en uit te bouwen? Het betreft zich een Kia Sorento 2.5 CDRi Automaat van 06/2004. Als het even kan wil ik er dit weekend aan beginnen want vanaf de 5de februari ga ik een aantal dagen op wintersport. Of wie weet een goede monteur die het tegen een vergoeding wilt verrichten in (zuid)-Limburg? Advies, tips of hulp is zeer welkom. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans Bom Posted February 3, 2008 Share Posted February 3, 2008 Volgens mij is het niet moeilijk. De radiator zit achter het handschoenen kastje. De klep zit geklemt, en kan je met een beetje kracht uittrekken. Daar achter zit een zwarte (tunnel). Rechts de ventilator, drie schroeven en die is er ook uit. Dan kan je volgens mij de tunnel delen onderkant bovenkant. En ben je bij de radiator. Hoe weetje trouwens dat de radiator lekt. Ruik je koelvloeistof? Heb je niet last van ijs afzetting door de airco, misschien is het waterafvoer kanaaltje dicht geslipt. Ik heb nog nooit gehoord dat er een kachelradiator lek gaat. Suc6 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
raydweep Posted February 3, 2008 Author Share Posted February 3, 2008 Ik heb gisteren de hele auto uit elkaar gehaald. Het was noodzakelijk het dashboard compleet te verwijderen inclusief de middenconsole. De kachelradiator lekt inderdaad en die zit achter de radio en climatecontrol in een vergelijkbare unit zoals ook de airco zit. Hetgeen waar Hans over spreekt is de airco unit, die heeft een aparte koeler. Tegen het achterfront onder de motorkap zie je 2 slangen naar het binnencompartement gaan. Die staat rechtstreeks aangesloten op de kachelradiator. De unit van de kachelradiator zat vol met koelvloeistof, maar dat wist ik al want de vloerbedekking aan de passagierszijde was blauw-groen geworden en condenswater van de airco is gewoon neutraal van kleur. Daarnaast rook ik ook al een tijd een zoete lucht (koelvloeistof). Na controle van de kachelradiator zat er een klein lek aan de bovenzijde van de radiator. Radiator verwisseld en ik ga vandaag alle onderdelen weer terug plaatsen. Het is inderdaad erg vreemd dat een kachelradiator gaat lekken. Is mij nog nooit voorgekomen bij de Volvo's die ik reed. Ik ga zeker een klachtbrief aan Kia Europe versturen alsook Kroymans de importeur (waar ik de auto heb gekocht). Ik hoor van vele dat het zeer zelden en zelf nog nooit is voorgekomen dat de kachelradiator defect is gegaan bij de Sortento. Bij mijn eerste coulance aanvraag is de aanvraag afgewezen omdat de garantie 4 maanden verstreken was. Mijn ervaring rijkt nu naar het feit dat als het om service en after-sales gaat het bij Kia nogal te wensen over laat ten opzichte van de overige gerenomeerde merken. Ze willen zich wel profileren dat ze hele goede auto's bouwen, maar als de garantie net enkele maanden voorbij is willen ze niets meer van je horen. Mijn inzien is dat indien een merk zich hoog wil profileren omtrent kwaliteit, zij dit ook moeten bewijzen met een hoog after-sales niveau. Uiteindelijk is dit after-sales niveau het uiteindelijke doorslagpunt van je verkopen en klant tevredenheid en dit merk ik ook bij mijn eigen bedrijf. Wellicht was dit mijn laatste Kia , maar ik ben wel weer na ruim 10 uur werk een ervaring rijker en ik weet nu ook een beetje hoe deze wagen in elkaar steekt . Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
pvenhorst Posted December 27, 2012 Share Posted December 27, 2012 hallo hans. ik heb het zelfde probleem wat jij in het verleden hebt gehad met defekte verwarmingsradiateur. mijn vraag is,, waar moet ik beginnen met slopen van het dashbord ? groetjes uit tegelen Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.