Sportage3 Posted September 12, 2012 Posted September 12, 2012 Ik ben net terug van vakantie in italie en we zaten in een bungalowpark wat gelegen was op een berghelling. Nu moest ik regelmatig in de achteruit een klein stukje de berg op om te kunnen steken (draaien). Nu heb ik 2x gehad dat er een lucht (koppeling?) in de auto kwam. Toch wel vreemd want ik heb niet vol gas gegeven maar behoedzaam met ca 2500-3000 toeren en langzaam de berg op. Het geheel duurde maar ca 5 seconden en toch kreeg ik al die penetrante lucht in de auto. Vooruit heb ik nergens geen last van gehad, terwijl deze hellingen net zo stijl of nog wel stijler waren. Kan dit te maken hebben met nieuwigheid van de auto of is de koppeling nu al verbrand? (Ik kan overigens geen veranderd rijgedrag m.b.t. de koppeling ondervinden) Quote
MGA1600 Posted September 12, 2012 Posted September 12, 2012 Datzelfde heb ik in een vergelijkbare situatie met een andere auto ook wel eens gehad, leidend tot een penetrante lucht van verbrand frictie materiaal. Volgens mij betrof het inderdaad het " aanbranden" van de koppelingsplaat, maar het heeft toen niet tot blijvende schade geleid. Achteruitversnelling is natuurlijk een hele korte overbrenging, dus veel koppel op de koppelingsplaat, dus gauw slip. Maar een heel klein beetje frictie materiaal levert al een heleboel stank op. Dus ik zou zeggen....geen zorgen Quote
xtra40 Posted September 12, 2012 Posted September 12, 2012 Als je achteruit rijd dan laat je meestal het koppelings pedaal niet geheel los En als je dan met 3000 toeren achteruit rijd dan slipt de koppeling behoorlijk En kan dit die stank veroorzaken Dit betekend trouwens niet dat deze meteen stuk is of afgebrand maar meer een tijdelijke lucht Die aangeeft dat deze wel even heet is geworden verder denk ik niet dat je je heel veel zorgen Hoeft te maken Quote
Sportage3 Posted September 14, 2012 Author Posted September 14, 2012 Ok bedankt. Weer een hele geruststelling. Merk verder ook niets aan de koppeling, alleen je schrikt wel even als je zo'n lucht ruikt Quote
janusrowie Posted September 14, 2012 Posted September 14, 2012 Geen zorgen ik heb dit ook gehad bij 6000 km Op een helling vanuit de garage veel stank maar geen problemen nu 8000km Nog steeds geen problemen Quote
Recommended Posts