Jump to content

Recommended Posts

Posted

De eerste SP3's dateren van medio 2010 en wellicht zijn sommige forumleden inmiddels al eens 'de boer opgegaan' om eens te kijken wat ze inruil terugkrijgen voor hun SP3. Is daar al ervaring mee? Wat kreeg je terug bij inruil? (e.e.a. afhankelijk van uitvoering en kilometrage, zeg dat er dus wel bij).

Meestal scoor(t)(de) Kia bedroevend slecht op het gebied van restwaarde (Sorento, oude Rio, Opirius etc.), je liep nog net niet ~of wel~ huilend het pand van de dealer uit, dus ik vroeg mij af of het er met de SP3 wat beter voorstaat.

Posted

Er stond kortgeleden een artikel in een van de Nederlandse autobladen (ik meen Autoweek). Daarin werden een aantal compacte SUV's onderling vergeleken, w.o. de Sportage 3. Naast allerlei beoordelingen, stond er ook een voorspelling bij t.a.v. de restwaarde na - ik dacht - 4 jaar. Deze voorspelling was ondermeer gebaseerd op de mening van lease maatschappijen, die natuurlijk hun lease-offertes mede baseren op die restwaarde. De exacte getallen heb ik niet meer bij de hand, maar de conclusie was "ongeveer" dat hij in een periode van 4 jaar percentueel (in relatie tot de aanschafprijs) inderdaad iets sneller afschrijft dan de auto's waar hij mee vergeleken werd (o.m. Audi, VW, Mazda, Nissan), maar door zijn lagere aanschafprijs is de afschrijving in absolute zin (dus uitgedrukt in euro's) toch lager er dan die andere auto's. Je moet dan denken aan een restwaarde van ca. 50% na 4 jaar voor de KIA en 55% voor een Audi of VW.

Wat ik kortgeleden bij de inruil van mijn Volvo vaststelde is dat de ANWB inruilcalculator (op de site van de ANWB te vinden) vrij exact aangeeft wat het te verwachten "eerste bod" bij inruilbesprekingen zal zijn. Aan de andere kant is er in het huidige "klimaat" best wel veel te regelen v.w.b. het bij te betalen bedrag.

Posted

Gaan ze dan uit van de huidige nieuwprijs of toen geldende? Ze zijn tegenwoordig wat duurder namelijk.

Dus even ruwweg: een x-cutive benzine (meest verkocht) van rond de 28 mille nieuw zou dan na 4 jaar 14k opbrengen. Mmmm...ik had gehoopt op ongeveer een afschrijving van 2000 euro/pj dus dit is niet hoopgevend.

Posted
Wat ik kortgeleden bij de inruil van mijn Volvo vaststelde is dat de ANWB inruilcalculator (op de site van de ANWB te vinden) vrij exact aangeeft wat het te verwachten "eerste bod" bij inruilbesprekingen zal zijn. Aan de andere kant is er in het huidige "klimaat" best wel veel te regelen v.w.b. het bij te betalen bedrag.

De inruil waarde van de ANWB Site is naar mijn mening gewoon waardeloos. Volgens de koerslijst zou mij. BMW 7500 euro aan inruil moeten opleveren (520 i executieve met 100000 km ). Via nieuwe auto kopen van de ANWB kreeg ik er 2300 voor en hun inruilprogramma gaf slechts 1650. Toen ik dit aan hun voorlegde kreeg ik toch een slecht verhaal dat zij ook winst moesten maken en dat als ze de auto echt hadden bekeken er misschien een ander bedrag uitrolt.

Uiteindelijk heb ik de auto particulier verkocht voor een normaal bedrag, en toen wel een mooie korting op een nieuwe rio gekregen. Prijs was zelfs nog 800 euro lager dan nieuweautokopen.nl.

Posted

Via nieuwe auto kopen van de ANWB kreeg ik er 2300 voor en hun inruilprogramma gaf slechts 1650. Toen ik dit aan hun voorlegde kreeg ik toch een slecht verhaal dat zij ook winst moesten maken en dat als ze de auto echt hadden bekeken er misschien een ander bedrag uitrolt.

Ik heb het slechts over de ANWB koerslijst gehad , niet over hun inkoop/verkoop activiteit. En die ANWB koerslijst is echt een van de de lijsten die de dealer hanteert. Als je je auto particulier kunt verkopen is dat altijd gunstiger, dan heb je gauw meer korting te pakken op een nieuwe, dat klopt, maar de vraag van elmerblues was: ....waarde bij inruil..... dus daar ging mijn antwoord ook over.

Natuurlijk vindt iedereen dat 'zijn' auto meer waard is, maar de markt is overstroomd met tweedehands auto's, de vraag vanuit bijvoorbeeld Polen naar gebruikte auto's is afgenomen en alleen de zuinige auto's zijn goed te verkopen. De autohandel heeft ook een programma waarin precies staat bijgehouden hoeveel auto's er van een bepaald type en uitvoering te koop staan, en hoe lang ze gemiddeld 'staan'. Dat bepaald natuurlijk ook mede de waarde (financiering van de voorrraad, eventueel weer over een jaargrens heen gaan e.d.)

Maar zoals ik ook al zei, er best wel heel goed 'te dealen' op dit moment, de autohandel heeft honger. En of het dan inruilwaarde op je bestaande auto genoemd wordt of korting op de nieuwe is niet zo belangrijk toch...? Het gaat uiteindelijk om het bedrag onder de streep.

Maar ik ben wel van mening dat de deal die je er uiteindelijk uitsleept voor beide partijen redelijk moet zijn. Je moet elkaar in de ogen kunnen blijven kijken want je wilt toch ook een goede relatie met je dealer overhouden? Er is een verschil tussen de kleine lettertjes in de garantie voorwaarden en de service bereidheid van de dealer. En een eerlijke deal ondersteunt dat....... (hoop ik...haha).

Posted

Toch gaf de koerslijst 7500 euro aan en stonden op dat moment vergelijkbare bmw's te koop bij dealers voor 9500. Als ze dan met een inruilprijs komen ook bij de dealers van nog geen 2300 euro voor een auto die er echt als een nieuwe uitzag met alle boekjes en beurten gehad bij een dealer, dan klopt er toch iets niet aan hun lijst.

Maar uiteindelijk is alles goed gekomen :wink:

Posted

@Elmerblues

zelfde uitvoering als jij hebt, en we hadden hem tegelijkertijd mei 2011 - 2 mnd geleden bij de Kia dealer slechts 20.000 euro en met een km-stand

van nog geen 5000 km - ( vijfduizend.)

Zeg het maar wat je er van vindt.

Grtz.

Posted

@Kialoog: ja knap klote natuurlijk, maar het eerste jaar schrijf je altijd relatief vrij veel af dus dat is niet helemaal representatief. Kijk maar naar die SP van BW. Inruilprijzen met een 2 jaar oude sportage zeggen wellicht wat meer. Of we moeten nog 2 jaar wachten met dit topic :mellow: , inruil na 3 a 4 jaar is ook wel interessant om te weten.

Volgens mij kan ik beter 10 jaar blijven rijden. Restwaarde dan pakumbeet 3000-4000 euro, dus 24 mille afgeschreven in 10 jaar is 2400 per jaar...mits er geen grote reparaties zich voordoen, maar qua degelijkheid lijkt het vooralsnog erg goed te zitten.

Guest Warmentuuter
Posted

Volgens mij kan ik beter 10 jaar blijven rijden. Restwaarde dan pakumbeet 3000-4000 euro, dus 24 mille afgeschreven in 10 jaar is 2400 per jaar...mits er geen grote reparaties zich voordoen, maar qua degelijkheid lijkt het vooralsnog erg goed te zitten.

Dat is nog de beste optie denk ik.

Ik schrok ervan dat ik twee jaar terug onze Tucson uit jan 2008 wilde inruilen voor de toen nieuw uitgekomen IX 20 eyecatcher.

Het eerste bod was 11000 euro en met veel praten kwam ik op 13400 euro uit. (terwijl de ANWBkoerlijst 15000 euro opgaf)

Je staat wel in één klap weer met twee benen op de grond.

Ben meerdere dealer afgegaan en kwamen allemaal op hetzelfde uit en je hoorde ook overal het ge-eikte verhaal van grote auto en hoog benzine verbruik.

Er werd ook geadviseerd langer door te rijden en in te ruilen met een jaar of vijf a zes.

Voor die markt zijn ook meer klant.

Vorig jaar wist ik bij de Kia een vergelijkbare inruil te krijgen als het jaar ervoor dus zijn we er voor gegaan.

Maar met de huidige benzineprijs, en je wil je 2 liter inruilen staan ze echt niet te springen.

Je zal zien dat je ook te horen krijgt van grote auto en hoog benzineverbruik.

Posted

Eens! Onze andere Volvo (we hadden er twee) is een benzine uitvoering die ooit in 2003 zo'n 45.000 euro gekost zal hebben (ik kocht hem tweedehands in 2007 voor 21.000). De eerste 4 jaar schreef de vorige eigenaar dus gemiddeld 6000 per jaar af, maar we kregen er kortgeleden nog een bod van 7500 op (bij eventuele inruil op de Sportage)

Daar maakten we geen gebruik van - we houden hem lekker zelf, maar de afschrijving over jaar 5 tot en met 9 zou dus al afgenomen zijn tot minder dan 3000 euro per jaar. Nog steeds een belachelijke hoeveelheid geld, maar dat ligt in de grootteorde van wat je bij een kleine auto ook kwijt bent. En daarom hielden we deze want het is na 9 jaar nog steeds een vorstelijke auto.

Posted

Ik had eind vorig jaar een nieuwe citroen C1 aangeschaft, na een halfjaar en 4000km zou ik nog maar de helft van de nieuwprijs terugkrijgen. Voor mijngevoel zijn er dealers bij die zich als boeven gedragen.

Op onze vorige sportage hebben we 2200,- per jaar afgeschreven ( 4,5 jaar en 60000 mee gereden ),vind ik toch weer meevallen