Jump to content

iets bredere (195/65r15) winterbanden. is dat een probleem

Recommended Posts

Posted

Ik heb de Kia 15" licht metalen velgen er nu op zitten en wil er winterbanden op gaan laten zetten en nu krijg ik een goede deal voor 195/65r15 banden en er zitten nu de standaard hankook 185/65r15 banden onder. Ik weet dat de 17" velgen moet 205 brede banden worden uitgeleverd dus denk ik niet dat ik met de 195 in de problemen kom wat betreft de breedte. Verder heeft de garage mij ook aangegeven dat de 195 gewoon past op de normale velgen..... Maar wil het toch wat zekerder weten.

Wat denken jullie? Gaat dat gewoon goed passen (op de band en in de wielkasten)?

Posted

Twee dezelfde topics nog wel....! Ging er iets fout?

Posted

Volgens mijn dealer kon het wel maar mag het niet. Bij onze overstap had ik van de Venga deze banden nog maar nu toch maar de 185 er onder gezet.

Posted

ik heb het nagevraagd en het mag gewoon. de phantoms hebben zelfs 205 banden erop .... dus waarom het niet zou mogen is voor mij een beetje raar.... wellicht dat de velg van venga ook anders is dan die van de Rio... en dat mag je natuurlijk niet zomaar uitwisselen...

Posted

Hallo , je kan inderdaad iets bredere banden monteren ,maar je band moet niet hoger worden .

De banden maat 185/65/15 , 185 is de breedte, 65 is 65% van de breedte en 15 is 15inch, dus wordt het 195/60/15, om ongeveer de gelijke omtrek te krijgen.

sukses grtjs Jos.

Posted

ik heb het nagevraagd en het mag gewoon. de phantoms hebben zelfs 205 banden erop .... dus waarom het niet zou mogen is voor mij een beetje raar.... wellicht dat de velg van venga ook anders is dan die van de Rio... en dat mag je natuurlijk niet zomaar uitwisselen...

Als je kijkt in je boekje en op de stikker zie je dat het niet mag. De uitleg over de omtrek geeft aan waarom. Je loopt het risico dat je sensoren niet goed werken en de snelheidsmeter te veel afwijkt. Tevens is de auto niet goed gekeurd voor deze bandencombinatie. (maar mogelijk geld dit alleen in duitsland. TUV)

Posted

De link hierboven geeft aan of het mogelijk is. Al geprobeerd?

Posted

De link hierboven geeft aan of het mogelijk is. Al geprobeerd?

Het verschil in percentage mag niet:

- Groter zijn dan 1,5%

- Kleiner zijn dan -2%

Posted

jongens, allemaal bedankt voor je antwoord. het is mij inmiddels helemaal duidelijk.

de band wordt hierdoor dus iets breder wat invloed heeft op je rij/stuurgedrag maar wat op zich geen kwaad kan.

de band wordt ook wat hoger omdat het 65% van 195 is i.p.v. 185 dus heeft dit ook invloed op je overbrenging en daardoor o.a. je snelheidsmeter. (en het moet dan allemaal maar ook passen in je wielkast).

leuk zo een forum, dan leer je weleens wat.... 195/60r15 is dan toch beter.....

heel erg bedankt!

Posted

Graag gedaan, daar zijn we voor.

Suc6 met je uiteindelijke beslissing.

Verzonden vanaf mijn iPhone.