Ga naar inhoud
Onderdelenshop24.com

Climate control probleem

Aanbevolen Berichten

Geplaatst

Wat ik niet begrijp dat de een er wel last van heeft en de andere niet. Heeft het te maken met series, types of motorinhoud.

Ik heb er bijvoorbeeld absoluut geen last van. Ik regel wel alles zelf, maar altijd met vaste standen en temperaturen. Is niet helemaal optimaal, maar toch goed te gebruiken.

Geplaatst

Mijn Climate Control problemen lijken verleden tijd. Ik heb het een maand terug bij de 120.000 beurt nog eens aangegeven, en het resultaat: Al vanaf 18 graden een prettige warme luchtstroom, maakt niet uit op wat voor instelling.

Er is dus hoop...

• 4 weken later...
Gast Two Plugs
Geplaatst

Tja... en toen waren we 2 maanden verder en ziedaar, het probleem is er weer... Pas vanaf 23 graden warme lucht, daaronder gebeurt er (weer) nix...

Wordt dus - nogsteeds - vervolgt.

Het probleem is in ieder geval ergens goed voor, ik ben zojuist op dit forum gepromoveerd naar 'Mega-Gebruiker'!!! Ik hoop voor jullie dat er in ieder geval iets bruikbaars bij heeft gezeten, de afgelopen 100 postings... :lol::cool:

Geplaatst

Mijn schoonzoon heeft vrij kort na aflevering ook problemen gehad met zijn climate control.

De garagehouder erkende dat er bij sommige Sorento's problemen zijn. Ter voorkoming van veel gesleutel, eventueel terugkerende klachten en het steeds naar de garage moeten komen, is de gehele unit en wat er verder allemaal bij komt kijken vervangen voor een nieuwe. Sindsdien geen problemen meer en alles werkt naar behoren en naar tevredenheid.

Wellicht een optie voor jouw dealer?! Het is toch een garantiekwestie!

Groeten en succes,

Barry

Gast Two Plugs
Geplaatst

Wellicht een optie voor jouw dealer?! Het is toch een garantiekwestie!

Groeten en succes,

Barry

Tja... Mijn fabrieksgarantie is sinds 14 januari jl. vervallen. Dus dat wordt of een beroep doen op de reparatie van de unit die bij de 120.000 k onder garantie is uitgevoerd ?f op een coulance regeling van Kia. komen we wel uit, maar het vervangen van de unit lijkt mij dus in ieder geval een passende oplossing.

Vind het eufel niet storend, het iriteerd alleen een beetje...

Geplaatst

Ongeacht of je het euvel nu wel of niet storend of irritant vindt, het hoort gewoon naar behoren te functioneren. En zeker als je er al in de garantieperiode naar hebt laten kijken, heb je in ieder geval een "poot om op te staan". Is natuurlijk ook sterk afhankelijk van de dealer. De ??n zal er coulanter mee omgaan dan de ander. Te meer daar de garantiepeiode reeds recent is verstreken.

In ieder geval veel succes en hopelijk dat er een voor jou goede oplossing komt.

Barry

Geplaatst

Ik (wij) hebben sinds afgelopen zaterdag de Climate Control continu op de automatische stand staan. Willen toch uitsluiten of wij wel of geen probleem hebben.

Onze ervaring is dat hij de temperatuur naar behoren regelt zonder al te veel overlast met de blower om hem op temperatuur te krijgen. Hij doet het allemaal mooi geleidelijk aan.

Misschien heeft KIA het lek boven?

• 4 weken later...
Geplaatst

Climate control functioneerd naar behoren in de automatische stand.

Het was mijn vader opgevallen dat vooral de diesel rijders meer problemen hebben dan de benzine stokers?

Ook is natuurlijk de ene persoon gevoeliger voor temperatuur dan de andere. Als ie naar beneden afwijkt zal ik als echte originele koukleum daar meer last van hebben dan dat hij een graadje te hoog gaat.

• 3 weken later...
Geplaatst

Veel reacties over dit onderwerp..het blijft hot bij de Sorento. Misschien een teken aan de wand? Sinds mijn laatste bezoek aan de garage (waarbij men spontaan een ventilator voor een temperatuursensor heeft geplaatst...???) heb ik al meerdere malen opnieuw het probleem gehad dat een of andere ventilatieklep dichtslaat en gewoon niet meer open gaat. De leasemaatschappij is het beu en ik ben het beu en Kia draait zich om en gaat maar verder met een andere klant die niet zo lastig is en waarschijnlijk niet zo'n pechauto heeft. Ik ben nog steeds heel erg blij met de auto op zich, want hij ziet er leuk en sportief uit, maar ik heb echt genoeg van Kia en van deze auto in het bijzonder. Ik durf geen risico's (lees: gezeik) meer te nemen en zal zeker geen Kia meer kopen. Kia Nederland heeft de auto totaal twee volle weken in hun bezit gehad maar de problemen blijven terugkomen. Ook zij weten geen raad, dus: rij jij maar door met je auto en zeur niet....

Als de kleppen normaal werken (jaja, dat komt sporadisch voor) dan werkt de AUTO stand prima! Ik heb met een digitale thermometer die honderden Euro's gekost heeft de temp. gemeten a.h.v. de instelling op de console. Klopt exact! Maar zodra die takke kleppen weer kuren vertonen wat helaas vaker voorkomt, dan gaat het fout. In de winter had ik het steenkoud in mijn auto. Verwarmen, ho maar. In de zomer zal ik het wel bloedheet krijgen want dan gaan die vriendelijke luchtkleppen weer dicht en kan de airco zijn lucht weer niet kwijt. Dat belooft wat! Maar....ik zal wel zeuren...een auto voor 45.000 Euro waarvan de verwarming en koeling niet eens naar behoren werken en de garage echt niet meer weet wat ze moeten doen....triest...heel triest..Waar KIA voor staat? Kies Iets Anders .>>!

Geplaatst

Dat instructieboekje heb ik meerdere malen bestudeerd om te zoeken naar eventuele oplossingen. Helaas wordt daar nergens over gesproken, net zo min als jij doet Fan.

Geplaatst

Hmm ik heb dit topic eens even doorgelezen. Kan ik hieruit concluderen dat de Climate Controll systemen van Kia bagger zijn??

Geplaatst

Nou Rio-man niet bij elke Kia. Ik heb absoluut geen problemen met mijn airco in de Kia Sorento.

Wel heb ik gezien dat hij verandert wordt in de nieuwe Sorento. Dus ze doen duidelijk wel wat, maar kunnen vermoedelijk met het oude systeem niet goed overweg.

Geplaatst

Ok?, want Climate control zou ook wel lekker zijn als er een nieuwe Kia komt. Van de Cerato heb ik namelijk ook gelezen dat het naadje is.

Gelukkig dat het veranderd wordt.

Maar volgensmij is het ook een kwestie van mee om leren gaan.

Geplaatst

Ik moet me bij Andr? aansluiten. Die van mij werkt gewoon naar behoren.

Maar zoals ik eerder al postte: De ??n is gevoeliger voor temperatuur dan de ander.

Wat bij de nieuwe Sorento wel prettig wordt, is dat het een gescheiden systeem wordt. Bestuurder en passagier hun eigen instelling.

Die van mij geeft ook geen "overlast" met de ventilator om de boel op temperatuur te krijgen. Dit gaat geleidelijk aan. Ook heb ik de luchtroosters niet op lichaam, gezicht e.d. staan.

@ Yunicx: Je kunt de dealer natuurlijk ook schriftelijk op de hoogte stellen van de gebreken aan je airco. Gaat wel wat ver..... maar omdraaien en met een andere klant verdergaan ook. Mocht de discussie dan ooit echt uit de hand lopen heb jij je beste wil getoond.

Zelfs met alleen dreigen met deze methode heb ik bij mijn (ex) Mercedes dealer zeer goede resultaten gehaald.

Geplaatst

Ik kan en mag niet alle Sorentos hetzelfde noemen.

Ik heb gewoon een pechmodel en dat kan bij de beste merken voorkomen.

Het is spijtig dat je inderdaad moet gaan dreigen, andere bronnen inschakelen etc.

Ik heb bijzonder veel getolereerd van de garages, alleen maar omdat ik de auto zo leuk vind.

Leuk model, goede prijs, ben nog steeds happy met het concept van de wagen en wil eigenlijk niet meer naar een station terug.

Er zijn immers meer en meer firma's die SUV's compact dan wel full size aanbieden vandaag de dag.

Ik heb er genoeg over gezegd en wens iedereen veel plezier met zijn/haar Sorento.

Gast Two Plugs
Geplaatst

Ook hier - nog steeds! - een super tevreden Sorento rijder. Maar die CIMATE controll .... Woaaah!

Temperatuur is voor het eerst dit jaar tot boven de 20 graden gestegen, dus, laat ik de Airco maar weer es gebruiken. Die het overigens in de winter ook erg goed deed (toen ik de auto niet warm kon krijgen).

Hoop lawaai, een soort geraas, maar gekoelde lucht? Nada. Wordt niet snel wanhopig, maar zit nu wel aan de grens. De auto is inmiddels buiten de offici?le fabrieksgarantie, maar ik heb de klacht van de slecht functionerende climate control genoemd bij de laatste beurt (en eerste APK) die uiteraard n?t voor het verstrijken van de garantietermijn is uitgevoerd.

Voor de rest... Heb voor het eerst de 1.000 km overschreden (voordat het benzine, eh, diesellampje ging branden. Da's dus in ieder geval 1.000 km op minimaal 80 liter, reken maar uit!

• 3 weken later...
Gast Two Plugs
Geplaatst
Dat is dus 1 op 12,5. Dat is toch heel netjes?

Idd... En dan zijn er nog mensen die beweren dat tuning g??n positieve bijdrage leverd aan het brandstofverbruik!

Maar da's idd weer een andere topic.

• 3 weken later...
Geplaatst

maar het vervangen van de unit lijkt mij dus in ieder geval een passende oplossing.

Vind het eufel niet storend, het iriteerd alleen een beetje...

Wellicht past de compleet nieuwe airco uit de gefacelifte Sorento zonder veel aanpassingen in onze auto. Het dashboard is in grote lijnen gelijk dus wie weet...... (ik denk de garage ??? )

• 2 weken later...
Gast Two Plugs
Geplaatst

Airco en kachel werken TOP. Garantie is al een half jaar verstreken, maar toch zonder kosten alles prima in orde gekomen.

Probleem met de Airco was eigenlijk heel makkelijk op te lossen: Het systeem stond droog en moest opnieuw worden bijgevuld. Wist niet dat dit ook voor kon komen...

De 'nieuwe' krijgt overigens een dual Airco systeem. Wat lijkt te impliceren dat de climatecontroll wel eens geheel vernieuwd zou kunnen gaan worden...

Nog ff wachten, direct na de zomer arriveren de eerste nieuwe Sorento's in NL....

GRoet,

• 2 weken later...
Gast Two Plugs
Geplaatst

Wet van murphy....

Net weer helemaal blij, doet de airco van de climate controll nix anders als warme buitenlucht het interieur in pompen...

Terug naar de Aircoboer. Die al een voorvermoeden gehad hebben en bij het afvullen een kleurmiddel aan de koelvloeistof hebben toegevoegd.

Resultaat? Probleem met de Airco kan Kia nix aan doen... Steentje door de condensor van de Airco, dus die is lek.

Helaas dus geen garantie, schade is immers door invloeden van buitenaf ontstaan... Morgen komt de nieuwe condensor er op... ? ? 425,-. Das dus net op tijd voor de nieuwe hittegolf! Toch nog iets positiefs... :lol:

• 1 jaar later...

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt als gast nu eerst posten en gelijk daarna registreren. Als u al een account hebt, meld u dan nu aan om te posten met uw account.

Gast
Reageer hier op dit topic...

×   Geplakt als RTF formaat tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in.

• Nieuwe Aanmaken...