Jump to content
Onderdelenshop24.com

Beroerde achteruitrijverlichting Cee'd SW 2012

Recommended Posts

Posted

De titel zegt het helemaal. Als ik in mijn SW achteruit wil rijden en er is minimaal omgevingslicht, dan kan ik letterlijk niets meer zien. Zo weinig licht geeft de enkele achteruitrijlamp.

Ik het begin dacht ik dat de lamp stuk was, maar dat was niet het geval. Mijn telefoon nep-led-flitser lijkt nog meer licht te geven.

Uiteraard ben ik hiermee bij de dealer geweest (daar hadden ze het trouwens van meerderen gehoord), maar ze kunnen er niets aan doen.

Er zit schijnbaar een 21W lampje in en dat kan en mag niet anders.

Ik moest een aantal weken terug achteruit vanaf een parkeerplaats over het fietspad de weg opsteken. Dat moest ik dus letterlijk blind doen. Gewoon levensgevaarlijk!

Eerder ook al bijna 2x tegen een paaltje aan gezeten.

Ik wil zodoende even kijken wat er hier nog voor reacties loskomen en desnoods Kia officieel in gebreke stellen. Als je achterwaarts rijdt, dan ben je standaard al aansprakelijk en dit helpt dus niet.

Conclusie: Kia heeft dit i.m.o. niet goed ontworpen.

Oplossing: Ik ben nog zoekende.

Herkent iemand dit en/of heeft er iemand tips? (Bij de tips a.u.b. constructieve tips. Ik ga uiteraard niet zomaar gaten boren en weet ik wat doen aan een nieuwe auto.)

Posted

Het achteruit rijlicht is zeker beroerd, dat ben ik met je eens. Ik heb zaterdag de lamp vervangen voor een LED lampje een een weerstand. Ik ben nu wel tevreden. Het slechte licht komt vooral door het "rookglas" wat er voor zit. Het oog wil ook wat en de designers hebben niet goed nagedacht hierover.

Hier een aantal voorbeelden:

http://www.gomaxx.com/vmchk/Licht-Lampen/Vervangingslampen/21-Watt-fitting.html

Posted

Kijk... dat klinkt goed!

Dit past allemaal standaard begrijp ik? Kun je nog aangeven welk type led je hebt gebruikt (ster of gewoon)?

Heb je eventueel nog een foto?

Het achteruit rijlicht is zeker beroerd, dat ben ik met je eens. Ik heb zaterdag de lamp vervangen voor een LED lampje een een weerstand. Ik ben nu wel tevreden. Het slechte licht komt vooral door het "rookglas" wat er voor zit. Het oog wil ook wat en de designers hebben niet goed nagedacht hierover.

Hier een aantal voorbeelden:

http://www.gomaxx.co...tt-fitting.html

• Like 1
Posted

Heb helaas geen foto van de lamp, hij is wel stervormig. Mijn neefje heeft de lamp en de weerstand gekocht voor mij. Hij heeft de led ook ingebouwd.

Posted

Ik ken niet alle pakketten uit mn hoofd, of welk type wat heeft, maar 'we' hebben toch een achteruit-rij-camera ?!, of gaat het over de zichtbaarheid voor achterop komend verkeer tijdens het achteruit rijden ?

Posted

Nee, dat heeft niet iedereen. Ik rij de "Comfort"-uitvoering. Ik heb ook bewust voor de versie zonder navigatie (en achteruitrijcamera gekozen). Dit scheelt 2000 Euro in de aanschaf.

Ik als nuchtere NL-er maak zelf bijna geen gebruik van navigatie. En die enkele keer dat ik het nodig heb, dan plak in mijn telefoon wel voor het raam. Hetzelfde voor de andere opties binnen het duurdere pakket. Ik persoonlijk heb ze niet nodig en er ook de 2000 Euro niet voor over...

Camera is vanaf "Plus-pakket".

Ik ken niet alle pakketten uit mn hoofd, of welk type wat heeft, maar 'we' hebben toch een achteruit-rij-camera ?!, of gaat het over de zichtbaarheid voor achterop komend verkeer tijdens het achteruit rijden ?