maicod Posted November 1, 2008 Posted November 1, 2008 ik heb een Kia RIO 1.3 uit 2004 en al vanaf dat ik hem heb sinds vorig jaar gaat het handremlampje branden als ik hard heb moeten remmen. Ik voel dan nog net niet het ABS gebibber in mijn pedaal maar ook bij een dergelijke noodstop gaat het lampje aan dus het zal de ABS wel zijn dan. Echter nu gaat het ook branden bij rustig remmen en blijft het dan nog wel een minuut branden. Dit lampje is toch een waarschuwing dat de ABS in werking is geweest ? Ik dacht nog aan het koudere weer dus ik checkte goed of mijn handrem greep geheel naar beneden was en of het schakelaartje soms blijft hangen maar aangezien het lampje pas aangaat bij remmen met het voetpedaal is dit het niet. Kan het een computer probleem zijn van de auto ? Kent iemand dit euvel ? Kan het kwaad indien ik het zo zou laten ? Ik weet niet of het een dure grap wordt namelijk. Quote
Tazteam Posted November 1, 2008 Posted November 1, 2008 Heel simpel: de remmen zijn aan slijtage onderhevig, dus het remolieniveau zakt, daarom de lamp aan. Oplossing: of nieuwe remblokken/voeringen, of iets remolie bijvoegen. Maar ik zou naar de garage of Kiadealer gaan, bv heel even de KIA wintercheck (gratis) op 8 November, laten doen, en dan naar de remmen laten kijken. Even advies inwinnen wat het beste is. Quote
El-Rio-Grande Posted November 1, 2008 Posted November 1, 2008 Heb dit draadje even overgezet naar de 'Rio' afdeling... Ikzelf heb dit euvel gelukkig (nog) niet ervaren. Even navragen bij de garage is wat dat betreft altijd de veiligste weg en je beslist nog altijd zelf of je het wel of niet laat doen. Groeten, Peter Quote
Rio-man Posted November 1, 2008 Posted November 1, 2008 Het kan ook zo zijn dat de sensor van je handrem, dus zegmaar het mechanisme dat registreerd of de handrem wel of niet is aangetrokken, op de een of andere manier stoort. Ik raad je aan even een bezoek te brengen aan de garage, of mits je zelf handig bent zelf even naar het mechanisme te kijken. Ik denk dat je er wel bijkomt als je de middentunnel loshaalt. Heb het zelf nog niet gehad. Quote
Alex VB Posted November 2, 2008 Posted November 2, 2008 Mijn advies is om ALTIJD naar de garage/dealer te gaan. Zeker als men zelf geen verstand heeft van dit soort dingen. Tegenwoordig zijn onze auto's nog moderner dan de nieuwste PC's. Zekers als ik kijk naar die van mij. En veiligheid gaat toch voor alles ondanks het prijskaartje? Quote
Recommended Posts