kristofdeborle Geplaatst 24 Maart, 2013 Geplaatst 24 Maart, 2013 Dag allemaal Ik vraag me af of nog mensen dezelfde ervaring hebben. Ik heb de Rio nu zo'n 1000 km ingereden en wanneer ik opschakel vanuit de 3e of 4e versnelling, voel ik soms dat de motor het moeilijk heeft en lichtjes begint te trillen (voel ik dan aan het stuur voornamelijk). Ik schakel volgens de schakelindicator.. Is dit normaal? Bedankt voor uw reactie! Quote
Jordan Geplaatst 24 Maart, 2013 Geplaatst 24 Maart, 2013 Klinkt bekend. Ik heb ook een 1.1 CRDI en herken dit "probleem". Alleen heb ik geen trilling in mijn stuur maar onderin ergens (ondertrein). En ik ervaar het niet tijdens het opschakelen. Ik merk het op de snelweg als ik 115 km/h rijd in de 6e versnelling en dan vol gas doortrek. Mijn garage heeft er naar gekeken en kon niks ontdekken. (Is geen Kia dealer dus kost hem geen garantie). Hij heeft gisteren getest met de zomerbanden. Ik vermoed dat de motor enorm veel kracht moet uitoefenen om door de weerstand van de winterbanden heen te komen en daarom iets trilt. Het is maar heel even en bij constante snelheid is het weg. Ik ga morgen zelf mijn eerste snelwegrit met de zomerbanden maken dus dan weet ik meer Quote
Jordan Geplaatst 25 Maart, 2013 Geplaatst 25 Maart, 2013 Vandaag de eerste autosnelweg rit gemaakt met de zomerbanden. De trilling is beduidend minder. Ik ben er steeds meer van overtuigd dat het gewoon het werken van de motor is. Niet iets om me zorgen over te maken. Pas als het echt erg wordt naar laten kijken maar voor nu lijkt er niks aan de hand Quote
johangols Geplaatst 25 Maart, 2013 Geplaatst 25 Maart, 2013 Vlgs. mij is het ook het effect van een drie cylinder. Hoe meer cylinders je hebt hoe soepeler een motor loopt. Ik ervaar het als ik de motor ga belasten bij een toerental beneden 2000 omw/min. De schakelindicator geeft dan wel aan om over te schakelen, maar gevoelsmatig voelt het niet lekker. Als ik optrek en bij een koude motor zorg ik ervoor dat de motor altijd 2000 omw/min of meer draait. Quote
Jordan Geplaatst 25 Maart, 2013 Geplaatst 25 Maart, 2013 Dat denk ik ook Johan. Niet iets om je zorgen om te maken. Ik schakel over het algemeen vrij vlot op, rond de 2500 toeren alleen bij een koude motor doe ik het juist rustiger aan. Je moet je dieseltje wel de tijd geven om warm te worden. Zeker omdat onze diesels ook een kleine turbo hebben. Die moet je niet gaan belasten bij koude motor (vinden ze meestal niet leuk). Quote
johangols Geplaatst 25 Maart, 2013 Geplaatst 25 Maart, 2013 Dat denk ik ook Johan. Niet iets om je zorgen om te maken. Ik schakel over het algemeen vrij vlot op, rond de 2500 toeren alleen bij een koude motor doe ik het juist rustiger aan. Je moet je dieseltje wel de tijd geven om warm te worden. Zeker omdat onze diesels ook een kleine turbo hebben. Die moet je niet gaan belasten bij koude motor (vinden ze meestal niet leuk). Ben ik helemaal met je eens Jordan. Eigenlijk zou je een olietemperatuurmeter moeten hebben, weet je wanneer je motor op temperatuur is. Quote
Jordan Geplaatst 25 Maart, 2013 Geplaatst 25 Maart, 2013 Ben ik helemaal met je eens Jordan. Eigenlijk zou je een olietemperatuurmeter moeten hebben, weet je wanneer je motor op temperatuur is. Dat was idd geen slecht idee. Of een lampje dat uit gaat als je motor op temperatuur is. Ik weet dat de Toyota Verso die heeft Quote
kristofdeborle Geplaatst 26 Maart, 2013 Topic Starter Geplaatst 26 Maart, 2013 Hey Allemaal Bedankt voor de reacties.. Ik ga het eens wat rustigers proberen . Quote
Aanbevolen Berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt als gast nu eerst posten en gelijk daarna registreren. Als u al een account hebt, meld u dan nu aan om te posten met uw account.