Jump to content

Kia Rio 2012 - Bluetooth probleme

Mattie112

Recommended Posts

Beste,

Sinds ca een jaar rijden wij in een Kia Rio, compleet met fullmap navigatie en dus inclusief bluetooth hands-free optie. Helaas hebben wij daar wat problemen mee. De dealer heeft het apparaat al diverse keren geupdated maar nu komt het er op neer dat er niks aan te doen is. Het lijkt ons vreemd dat wij de enige zijn met dit probleem dus vandaar dat ik het hier even probeer. Ik hoop dat iemand een oplossing heeft.

Het probleem:

Er zijn 3 personen, A, B en C. Al deze personen hebben een telefoon met bluetooth en die staan ook op de "goedgekeurde toestellen" lijst.

Stel:

Persoon A rijd op dag 1 met de auto en gebruikt het handsfree systeem => geen problemen

Persoon B wil op dag 2 rijden, hij stapt in, start de motor en dan.... het systeem "zoekt" naar de telefoon van persoon A, die persoon is er niet dus de telefoon wordt niet gevonden. Nou zou je verwachten dat er automatisch gezocht wordt naar het volgende aangemelde toestel maar helaas... na een seconde of 30 krijg je de melding dat de telefoon niet gevonden is maar verder niks.

Persoon B moet dus HANDMATIG via het menu zijn telefoon selecteren en vervolgend de melding 'wil je het huidige actieve toestel vervangen' accepteren. (verder overgens geen problemen met de verbinding)

Op dag 3 wil persoon C (of A) weer rijden, maar helaas het gaat weer van voor af aan, motor starten, wachten tot de foutmelding, handmatig toetsel selecteren... pft wat een gedoe.

-----------

Goed, dat is dus eigenlijk het probleem. Ik snap best dat als je met 3 mensen tegelijk in de auto zit dat je handmatig moet selecteren. Ik snap ook best dat het systeem eerst zoekt naar de "vorige" actieve telefoon, maar waarom als die niet gevonden wordt pakt hij niet automatich de volgende?

In onze vorige auto zat een simpel carkitje van parrot maar daar ging het automatisch wisselen zonder problemen!

Weet iemand óf dit op te lossen is of heeft iemand dit ook al meerdere malen aangekaart bij de dealer? Als er hier geen oplossingen voorbij komen vrees ik dat we toch maar eens naar Kia zélf of naar Tros radar oid moeten stappen. Het is gewoon onzin dat op zo'n duur product niet zoiets simpels zit.

Alvast bedankt voor enige reacties,

Matthijs

@Mattie112,

Voordat je naar Kia Nederland gaat of  Kassa of zelfs een juridische

procedure gaat starten zou ik eens proberen om persoon A, B of C na

het starten van de auto even (2x) op de telefoonknop (navigatie) te drukken.

Suc6

btw, welkom op dit forum !!!

Grtz.

Specialmade

Als je op de "bellen" knop drukt dan komt er de melding in beeld met "bezig met verbinding maken". Dit is exact dezelfde melding als dat wanneer je in het menu op bluetooth klikt.

Je kan ook niet tijdens het "zoeken" al een andere telefoon selecteren, je moet echt wachten tot de melding dat de telefoon niet gevonden kan worden.

• 1 month later...

Even een kleine update:

Na weer een paar updates verder is dit probleem nog steeds niet opgelost. Een email naar de klantenservice van KIA Nederland heeft ook geen effect. Als antwoord een halfgare technische uitleg die van geen kant klopt en wanneer ik er verder op in ga krijg ik antwoord dat er geen technische vragen beantwoord kunnen worden en dat ik (weer) contact op moet nemen met de dealer.

Wordt vervolgd...