PaulusF Posted April 30, 2013 Posted April 30, 2013 Nadat de ramen in de winter vastgevroren gezeten hebben en mijn lieftallige kroost heeft geprobeerd ze te openen, doen ze helemaal niets meer. Zowel de hoofdzekering onder de motorkap als de 2 kleine zekeringen onder het dashboard zijn in orde (heb ze doorgemeten). Hoe kan ik de raambediening resetten? Betreft een Kia Rio 1.4 LXE uit 2006. Quote
Seafox Posted April 30, 2013 Posted April 30, 2013 Bij mijn Laguna moest ik (aan de bestuurders kant en dan de desbetreffende raam) 10 seconden de schakelaar omhoog houden. Weet niet of het ook voor een rio werkt. Maar het werkte wel voor mijn Laguna. Quote
PaulusF Posted May 1, 2013 Author Posted May 1, 2013 Bij mijn Laguna moest ik (aan de bestuurders kant en dan de desbetreffende raam) 10 seconden de schakelaar omhoog houden. Weet niet of het ook voor een rio werkt. Maar het werkte wel voor mijn Laguna. helaas...bij mijn kia werkt het waarschijnlijk anders, maar toch bedankt voor je reactie! Quote
bigmac Posted May 1, 2013 Posted May 1, 2013 Het probleem zit niet toevallig in de schakelaar aan de bestuurderszijde die de electrische bediening van alle ramen blokkeert of deblokkeert? Quote
handyman Posted May 2, 2013 Posted May 2, 2013 dan zou het bestuurdersraam toch nog steeds moeten werken Quote
PaulusF Posted May 3, 2013 Author Posted May 3, 2013 Bedankt voor de suggestie, BicMac, maar Handyman heeft gelijk...ook het raam aan de bestuurderskant werkt niet. Niemand die weet of Kia een resetsysteem vergelijkbaar met de laguna gebruikt? Heeft zo'n raammotor nog een beveiliging (bijv. tegen oververhitting) die gereset kan worden? Quote
xtra40 Posted May 4, 2013 Posted May 4, 2013 dat lijkt mij niet dan zouden alle 4 de motoren in eens stuk moeten zijn het lijkt wel of dat de schakelaars stuk zijn of dat de geschakelde stroom niet aankomt (zekering stuk of relay stuk) heb je al even gemeten met een multimneter op je raam bediening of je zo wel de constante als de geschakelde spaning hebt ?? heb ook even het schema er bij gedaan voor je en zo als je links boven in kan zien zijn er 2 zekeringen voor je raam een constant en een geschakelde mischien is deze zekering wel stuk Quote
PaulusF Posted May 4, 2013 Author Posted May 4, 2013 Hallo Pimpmaster, Hartstikke bedankt voor het schema: hiermee zou ik ook ontdekt hebben dat er een relais aanwezig is voor de raambediening (P/WDW RELAIS). Ik ben hier gisteravond achter gekomen via de site : www.kiatechinfo.com. Hier kun je alle serviceinformatie vinden voor elke kia. Even een eenvoudige registratie en je hebt toegang. Hier bleek dat dat relais aan de achterkant van de fusebox in het passagierscompartiment (nooit aan gedacht dat aan de achterkant ook dingen zitten...) zit en het bleek stuk te zijn. Vervangen en alles werkt weer. Iedereen bedankt voor het meedenken! Quote
cadavernl nee Posted August 11, 2022 Posted August 11, 2022 Even almost 10 years later. Thanks for the information 1 Quote
Recommended Posts