Jump to content

Recommended Posts

Posted

In navolging van ons gesprek d.d. 26 april 2013 met KMNL, m.b.t. onze opmerking over het vermoedelijk loslaten door KIA Nederland van de vaste reparatie- en onderhoudskosten, onderstaand onze mailwisseling met KMNL.

 

Het onderstaande geeft jullie inzicht in hoe wij als KCG achter de schermen bezig zijn met de diverse onderwerpen (problemen) die op dit forum besproken worden. In verband met privacy zijn namen door ons bewust weggelaten. Eventuele vertrouwelijke info zullen wij hier niet benoemen, omdat dit onze vertrouwensrelatie met KMNL zou kunnen schaden.

 

 

Beste ........,

 

Met betrekking tot de reparatie- en onderhoudstarieven willen wij toch het volgende onder jouw aandacht brengen. Wij vinden het gegeven antwoord van KMNL ruim onvoldoende. Waarom zijn al deze  genoemde veranderingen niet gecommuniceerd via de media, jullie site of de dealer? Waarom werd de brochure met reparatie- en onderhoudstarieven zondermeer maandenlang verwijderd van de site, zonder daarvoor in de plaats een nieuwe te plaatsen? Hoe weet de klant dat hij in de afgelopen periode het juiste onderhoudstarief heeft betaald en daarnaast welke invloed heeft het verkeerd opgeven van de jaarkilometrage op de uiteindelijk te betalen kosten van de kleine/grote beurt? Kortom, dit verdient ons inziens meer aandacht richting de klant. Wij vinden dat hier in de afgelopen periode absoluut geen sprake is geweest van enige transparantie! 

 
Een andere opmerking is het volgende; is de klant voldoende op de hoogte van het uitvoeren van de onderhoudsbeurten door wel/niet het onderhoudsfilter, remvloeistof e.d. aan te vinken in het keuzemenu van de onderhoudsofferte via MijnKia.nl? M.a.w. ligt de verantwoordelijkheid nu bij de klant zelf wat betreft het verkeerd aanvinken en daarmee mogelijk onvolledig uitvoeren van zijn/haar onderhoudsbeurt?
 
Wij zien graag jouw visie hierop!
 
 
Met vriendelijke groet,
Namens de Kia Contact Groep,

 

Smart

Specialmade

Warmentuuter

Posted

Antwoord KMNL

 

Beste Smart (naam weggelaten),

 

Dank voor je reactie Smart en je vragen over ons onderhoudsschema.

De terugkoppeling die je van mij ontvangen hebt, is hetgeen we besproken hebben tijdens het overleg. Het is deze reden waarom je deze teksten van mij hebt ontvangen.

 

Ik begrijp uit jouw opmerking dat er meer vragen zijn over ons nieuwe onderhoudsschema. Graag wil ik deze vragen voor je beantwoorden:

 

1.      Waarom heeft de onderhoudsbrochure vanaf 1 maart niet op internet gestaan?

Per 1 maart 2013 hebben wij de nieuwe onderhoudsprijzen geïntroduceerd. Deze zijn direct in het offerte programma doorgevoerd. Daarna is de productie van de brochure gestart. Helaas heeft deze productie langer geduurd dan wij gehoopt hadden maar de brochures zijn gelukkig weer beschikbaar. Omdat we gebruik van PDF hebben we hier dus op moeten wachten. Neemt niet weg dat het  offerte programma altijd bijgewerkt en beschikbaar is geweest.  Dit betekent dat de vernieuwde brochure sinds 1 juni 2013 weer terug te vinden is op onze Kia.nl site.

 

2.     Hoe weet de klant of hij de juiste tarieven heeft betaald?

De klant kan middels het offerteprogramma van “MijnKia” altijd een juiste offerte aanvragen en tegelijkertijd controleren welk onderhoud van toepassing is op zijn of haar auto. Daarnaast kan de klant via de inmiddels beschikbare brochure de prijzen raadplegen wat correspondeert bij het overeenkomstige onderhoudsprogramma.

 

3.     Wat is de invloed van het verkeerd opgeven van de kilometerstand?

Op Kia.nl staat een onderhoudsintervallen-modellen tabel. Hierin kan de klant altijd terugzien wanneer er onderhoud moet worden uitgevoerd. Indien de klant de werkelijk verreden kilometers bijhoudt op “MijnKia” zal het programma automatisch het juiste advies geven. Uiteraard blijft het in samenspraak met de Kia dealer, op het moment van het maken van de afspraak, wat de klant wenst.

 

4.     Wat moet de klant selecteren bij een onderhoudsofferte?

Het onderhoudsofferte programma is en blijft een offerte en zal nooit als daadwerkelijke order worden geaccepteerd. Tijdens het maken van de afspraak/bevestigen van de offerte door de Kia dealer zal er altijd zorgvuldig gekeken worden wat er aan onderhoud en/of reparatie noodzakelijk is. Deze verantwoordelijkheid ligt op dat moment bij de betreffende Kia dealer in overleg met de klant uiteraard.

 

Op onze internetsite Kia.nl kun je de informatie over onderhoudsintervallen tabel, onderhoudsofferte en “Reparatie-en onderhoudsprijzen” terug vinden. Daarnaast informeren wij elkaar tijdens het gezamenlijk overleg over de voortgang/vernieuwing. Ik ga er vooralsnog vanuit dat bovenstaande informatie voldoende is voor de Forumleden. Laat me per omgaande weten wanneer dit niet zo mocht blijken te zijn.

 

Ik kan me overigens voorstellen dat je nog meer  eventuele vragen en/of opmerkingen hebt aangaande dit belangrijke onderwerp. Uiteraard ben ik te allen tijde bereid om je hier nader over te informeren. Dit kan per e-mail maar ook per telefoon. Schroom niet mij te bellen op het onderstaand nummer.

 

 

Met vriendelijke groet / Kind regards,

 

 

....................................

Posted

Ons antwoord vandaag aan KMNL.

 

 

Beste ........,
 
Het blijft voor ons nog steeds een onbegrijpelijk verhaal, waaraan meer nadelen dan voordelen kleven.
 
Al sinds vorig jaar, in het najaar van 2012, bestaat er onduidelijkheid over de reparatie- en onderhoudstarieven. Deze zijn op een gegeven moment zonder enige ruchtbaarheid van jullie site afgehaald, dus zonder enige communicatie naar de klant. Forumleden meldde ons toen al dat er grote verwarring was rondom de prijzen van onderhoudsbeurten. Grote prijsverschillen werden hierbij geconstateerd, nadat leden hun offertes en facturen met elkaar gingen vergelijken. Aanzienlijke  verschillen per onderhoudsbeurt waren geen uitzondering bij hetzelfde model/motorisering/kilometrage. Onderlinge prijsverschillen bij Kia dealers.....voor ons onbegrijpelijk met de zo gepropageerde vaste reparatie- en onderhoudstarieven!
 
Inmiddels is duidelijk dat de basisprijzen van alle onderhoudsbeurten in de afgelopen jaren per saldo flink waren gestegen. Echter voor 2013 met enkele euro's per onderhoudsbeurt gedaald. In tegenspraak van hetgeen wij met elkaar op 26 april 2013 besproken hebben, waarbij prijzen van onderdelen per saldo tientallen procenten goedkoper waren geworden, wijst de praktijk uit dat forumleden per onderhoudsbeurt duurder uit zijn dan het jaar ervoor. Als voorbeeld: een kleine onderhoudsbeurt voor een Rio IV is gestegen van € 116,00 naar € 142,00 en inmiddels € 149,00 in één jaar tijd. Het is dat één klant zijn dealer gewezen had op de verschillen in onderhoudsprijzen, en dat de dealer hem daarna tegemoet is gekomen, anders was hij subiet naar een universele garage overgestapt.
 
Tot op heden heeft Kia Nederland en het dealernetwerk op geen enkele wijze actief met de klant gecommuniceerd dat de prijzen van de reparatie- en onderhoudsbeurten zijn gewijzigd. Sterker nog, wij hebben als KCG specifiek verzocht om het terugplaatsen van het pdf-bestand met de reparatie- en onderhoudstarieven op jullie site. Daarnaast, het offerteprogramma is, zoals door jou aangegeven alleen maar een hulpmiddel en zal de klant dus nog steeds in overleg met de dealer tot een sluitende afspraak voor onderhoud moeten komen. Daar wringt voor ons juist de schoen. De klant gaat er zondermeer vanuit dat het offerteprogramma leidend is, en wordt op geen enkele manier getriggerd dat hij samen met de dealer een verantwoordelijkheid heeft om het onderhoud op de juiste manier te laten uitvoeren. Het is ook ontzettend ondoorzichtig wat nu allemaal in de beurt wordt uitgevoerd en wat er buiten valt. Waar staan deze werkzaamheden vermeld? De klant moet erop kunnen vertrouwen dat bij een bepaalde kilometrage en leeftijd de auto het juiste onderhoud op het juiste moment krijgt  uitgevoerd. Het is ook niet wat de klant wenst, maar juist wat wenselijk is. Is elke klant op de hoogte van het juiste onderhoud van zijn auto? Helaas hebben  wij een sterk vermoeden van niet.

 

Komen wij ook nog even terug op de reden waarom is besloten tot wijziging van het model van vaste reparatie- en onderhoudstarieven. Letterlijk is op 28 januari 2013 op internet te lezen (zie hier!) dat Kia Nederland het beleid van de vaste onderhoudsprijzen in de modelrange gaat aanpassen. Hierdoor zijn de prijzen beter te vergelijken met concurrerende én eigen modellen. Waren jullie dan té goedkoop? Het gevoel dat leeft onder de forumleden is, dat deze bewering niet geheel onjuist is.

 

Deze discussie willen wij graag in het eerstvolgende gezamenlijke overleg voortzetten. Voor nu hopen wij dat Kia Nederland of de dealer dit beter gaat communiceren richting haar klanten. Zij baseren o.a. hun gemiddelde kilometerprijs op basis van zekerheden, zoals 7 jaar garantie en vaste reparatie- en onderhoudstarieven en gaan dan over tot aankoop van een auto. Wanneer deze zekerheden wegvallen, zal niet iedereen zomaar tot aanschaf overgaan. Onze leden hebben ons nadrukkelijk verzocht dit bij jullie onder de aandacht te brengen.

 

Wij zien graag jouw reactie!

 

 

Met vriendelijke groet,

Namens de Kia Contact Groep,

 

Smart

Specialmade

Warmentuuter

 

 

 

 

 

Wordt vervolgd!

  • Like 3
  • 2 weeks later...
Posted

Beste forumleden,

 

Gisteren hebben wij definitief een extra ingelast overleg met KMNL afgesproken op vrijdag 5 juli a.s. De aanleiding was het bovenstaand punt m.b.t. de reparatie- en onderhoudstarieven dat volgens KMNL geen uitstel tot na de zomervakantie mocht hebben. Voor ons betekent dit dat wij op zeer korte termijn een uitgebreide mail voorleggen aan KMNL met onze bezwaren zoals ook hier verwoordt, zodat er efficiënt vergaderd kan worden. M.b.t. het bovenstaande willen wij graag ook jullie mening horen. Zijn er nieuwe feiten of zaken onbelicht gebleven?

 

Op de agenda staat daarnaast o.a. ook het probleem met de 'Rammel distributieketting Rio IV', die wij reeds als probleem aan KMNL hadden voorgelegd. Wij hopen hierover wat meer antwoorden te krijgen.

 

Wordt vervolgd!

 

 

Met vriendelijke groet,

Namens de Kia Contact Groep,

 

Smart

Specialmade

Warmentuuter

  • Like 2
  • 1 month later...
Posted

Ik moet deze week of volgende week voor een eerste oliebeurt (15000km), vragen ze €150 voor ...  :no:


 

ik sta nu op 14.800km, is het wijs om hiermee nog te wachten op de extra meeting??

  • 3 weeks later...
Posted

Wanneer wordt er wat gedaan aan de onderhoudsinterval voor de 1,2 benzine motor. Bij een gemiddeld gebruik van 30.000 km p/j zijn deze auto's bijna 2 keer zo duur in onderhoud? Gelijktrekken van de onderhoudsinterval lijkt me reëel.

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...