Ga naar inhoud
Onderdelenshop24.com

Aanbevolen Berichten

Geplaatst

Beste Forum leden.

Sinds kort ben ik er ook achter gekomen dat ik ook last heb van dit probleem.

Ik ging naar de garage omdat ik last had van veel geluid in de auto en trillingen die niet horen. Ik dacht eerst dat het aan de wiellagers zou liggen, maar de monteur zag meteen dan ik last had van Cuppende banden. 

Maar ik had het niet alleen aan de achterkant maar ook aan de voorkant. Ik heb nog nooit de banden laten wisselen en rijd er nu al zoon 42500 km op. 

Is er een manier om dit te voorkomen? Of is het enigste wat je kan doen is de banden van voor naar achteren wisselen. Maar ik denk dat dit niet zoveel zin bij mij heeft omdat het bij alle vier te wielen is.

Zou het dan wel aan de uitlijning liggen? De auto wijkt niet af op een rechte weg. 

Ik zit er ondertussen maar aan te denken om me 17'' Phantom velgen te verkopen en er 15'' onder te leggen. De banden zijn een stuk goedkoper en zijn 'volgens mij' minder gevoelig voor cuppen, waardoor je band eerder aan zijn einde is dan opgegeven.

Een setje nieuwe 17'' banden kosten toch aardig wat centen.

Alvast bedankt voor je reactie!

Geplaatst

ik heb hier bij de Rio ook megaveel last van cuppende banden....

helaas erger ik me er dood aan.... de banden zijn nu 64k... nog steeds niet versleten dus ik vind het echt zonde om nieuwe banden te kopen, terwijl ze nog prima 1-2 jaar mee gaan......

overigens is dit de eerste auto waarmee ik het heb....

Geplaatst

Ik rij ook een Rio van 2012 met nu 50.000 op de teller.

Ik heb zowel een zomer (17 inch) als een winter (15 inch) set welke ik 2 keer per jaar verwissel. Daarnaast verwissel ik ook ieder seizoen de voorbanden met de achterbanden.

Ik heb dan ook geen last van het hierboven genoemde.

• Like 1
Geplaatst

Cuppende banden zijn te voorkomen, om bij nieuw voor en achter met enige regelmaat te wisselen.

Cuppen (de oorzaak) komt vaak voor niet zoals vaak beschreven door banden spanning etc. (die maakt het effect alleen groter)

Cuppen komt omdat de achterbanden maar 1 taak doen, namelijk continue één soort kracht krijgen (optrekken) en (bij remmen worden de achterbanden amper belast (max 20%))

bij de voorbanden is dit niet van toepassing omdat de banden twee keer worden belast + je stuurt.

Dan is er nog het feit qua samenstellingen. banden met veel grip met optrekken hebben dus meer last van cuppen dan banden die dan minder hebben.

plus hoe platter de band is hoe moelijker de band heeft op de kracht over een groter oppervlakte(zijkant band) te verspreiden en het dus op het rijvlak (bij 17" groter als 15") terecht komt.

Geplaatst

Overigens is er een mogelijkheid om je banden te trimmen, hierdoor neemt het cuppen af... in ieder geval het geluid...

iemand dit al eens geprobeerd?

Antwoord 19. Net boven jou bevindingen :-)

Geplaatst

Ik heb in het verleden met mijn Rover 200 diesel ook het probleem gehad. Na 60.000 waren mijn Dunlops aan vervanging toe. Vervangen door nieuw type Dunlops die na 15.000 last van cupping hadden. Alles gecontroleerd waar de "deskundigen" het hier over hebben, maar geen afwijkingen gevonden. De banden vlak laten slijpen maar na 10.000 km weer hetzelfde probleem. De Dunlops toen vervangen door Vredestein en het probleem was opgelost.
Het ligt dus niet aan de uitlijning, niet aan de rijstijl, niet aan de bandenspanning.

Vlgs. mijn banden leverancier is de combinatie van auto/band de probleemveroorzaker. Een niet op te lossen probleem dus, wat werd onderschreven door de techneut van Dunlop die er bij is geweest.

Geplaatst

Ik ben al een tijdje opzoek naar wat het nou kan zijn waarom de banden bij mij aan het cuppen zijn. Wat ik vooral veel lees is dat het bij de meeste mensen de achterbanden zijn. Ik heb bij alle vier de banden er last van. Maar wat ik lees kan het komen omdat de ophanging meer veerweg heeft en een zachtere vering. Dat daardoor de banden als het ware onder de auto stuiteren. Iemand die dat herkent? Zou je omdat tegen te kunnen gaan de vering harder maken? Ik vind de Rio eigenlijk al vrij stug geveerd.

Maar wat ik ook las is dat het kan komen door je camber, de uitlijning van de wielen op de weg. http://www.tuning-gids.nl/camber.htm

Als die niet goed staan dan krijg je toch ook ongewenste banden slijtage?

Ik zou het zonder vinden om nieuwe banden te moeten kopen terwijl ik ook nog wel even op deze door kan rijden. Alleen het geluid is zo hinderlijk.

Hoop dat iemand er iets mee kan

Geplaatst

Goedendag,

Ik heb ook de 17 inch velgen met Hankook banden maar zou iemand mij aub kunnen vertellen wat daar de juiste bandenspanning van moet zijn, het moet ergens op deze site staan maar kan het niet terug vinden, ik heb er momenteel 2.7 in, bij voorbaat dank.

Karel

Geplaatst

Veel the hard, laat gerust zakken naar 2.2 dan heb je ook nog een beetje comfort. Hou bij elke band in welke maat dan ook altijd tussen de 2.1 en de 2.3 aan dan zit je altijd goed. 

Geplaatst

Het zou me niks verbazen dat dit een beetje aan de bouw van de Rio ligt. Of misschien hoort te vering aangepast te worden aan hoe groot je banden zijn?

Zijn er ook mensen met 15 inch banden die hier last van hebben?

Verstuurd vanaf mijn GT-I9295 met Tapatalk

Geplaatst

Veel the hard, laat gerust zakken naar 2.2 dan heb je ook nog een beetje comfort. Hou bij elke band in welke maat dan ook altijd tussen de 2.1 en de 2.3 aan dan zit je altijd goed. 

Ik houd mijn bandenspanning altijd op 2,5 - 2,6 bar. Dit was het advies van de gevorderde rij opleiding. Bandenspanning 0,3 bar hoger zetten als de geadviseerde bandenspanning levert een veel beter weggedrag op en het is maar net wat je comfort noemt. Als ik rij wil ik voelen wat voor weg ik op rij.

Geplaatst

Ik heb een aantal jaar op het Volkswagen Passat forum gezeten en daar was het cuppen van banden ook aan de orde van de dag, is dus niet alleen een Rio probleem

Geplaatst

Goede oplossing geen kumho monteren deze hebben een v-profiel waardoor ze sneller cuppen

Banden met een recht profiel zullen hier veel minder gauw last van hebben

• 4 weken later...
Geplaatst

Nou gisteren naar de garage geweest want ik had ook last van een krakend dashboard, netjes opgelost want ik hoor het niet meer ( wel ff afwachten voor op de lange duur )  gelijk zijn oliebeurtje laten uitvoeren want hij is bijna een jaar oud en ik had doorgegeven dat ik ook een soort geluid hoorde, iets van een wiellager of zo, ik heb de Phantom 17 inch velgen en achter zijn mijn banden ook gecupt werd mij verteld, nu bellen ze me terug over hoe of wat maar ik hoorde het woord coulance al vallen bij de receptie, nu begrijp ik wel het is een slijtend onderdeel maar ik heb nog geen 3800 kilometer op de teller staan en jullie lezen het goed 3800 kilometer, was het nou een tienvoud ervan dan had ik daar wel begrip voor gehad maar ik mag er toch wel van uit gaan dat een band iets langer meegaat, ik wacht het telefoontje maar af hoe dit opgelost gaat worden, er zouden wel banden van een ander merk onder gaan werd mij verteld.

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt als gast nu eerst posten en gelijk daarna registreren. Als u al een account hebt, meld u dan nu aan om te posten met uw account.

Gast
Reageer hier op dit topic...

×   Geplakt als RTF formaat tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in.

• Nieuwe Aanmaken...