kia_21 Geplaatst 29 Oktober, 2013 Geplaatst 29 Oktober, 2013 Hoi kiaclub members, Ik heb een vraag voor jullie. Ik heb een Witson Radio (oude versie) en speakers van JBL. Nou vind ik toch dat als ik de speakers wat hard zet dat ze toch nog wat vervormen. Ik denk dat dit door de radio komt. Het geluid is zeker niet slecht hoor maar iets mee zuiverheid zou best mogen. Voor de bas heb ik al oplossing een subwoofer laten inbouwen door Kia. Heeft het nu als ik er een versterker tussen bouw en hoe zou ik dit het makkelijkste kunnen aanpakken, aangezien ik alles zo origineel mogelijk wil houden. Als jullie wat meer info nodig hebben dan hoor ik dat graag! Groetjes, Ryan Quote
PatrickPR Geplaatst 30 Oktober, 2013 Geplaatst 30 Oktober, 2013 Ik ga er vanuit dat de geïnstalleerde subwoofer een actieve sub is, deze hoeft dus geen extra versterking te hebben. Ik heb geen idee van de hoeveelheid ruimte in de kofferbak voor het plaatsen van de versterker, maar een andere optie is onder de voorstoelen. Afhankelijk van hoeveel speakers je wilt aansturen en de hoeveelheid pre-outs op de Witson kun je voor een 2 kanaals of 4 kanaals versterker kiezen. Voor de achterspeakers zou je nog kunnen kiezen om deze op de radio te laten (maar met deze op de versterker heb je iets meer afstelmogelijkheden en kwaliteit). Een 2 kanaals is doorgaans niet compacter qua formaat dan een 4 kanaals. Zaken die op een versterker onmisbaar zijn gain, crossover frequentie instelling en filter mode (HP of LP). Goede merken zijn Ground Zero, Pioneer, Audio System, JBL, Rockford Fosgate (kijk vooral eens op Marktplaats, daar staan heel veel goede versterkers). Kies een versterker die meer vermogen heeft dan de speakers. Als je de plaats van de versterker weet, dan kun je daar de bekabeling naartoe trekken. Een voldoende dikke voedingskabel (afhankelijk van totaal vermogen versterker) afgezekerd bij de accu, een massakabel naar een bout die in de carrosserie zit, de RCA-kabels voor de signalen vanaf de radio en de luidsprekerkabels naar de speakers. Het is aan te raden om de voedingskabel niet langs de RCA-kabels te leggen en de RCA-kabels niet langs de kabelboom van de auto. De plaats van de luidsprekerkabels maakt niet zoveel uit (maar het liefst niet langs de voedingskabel of kabelboom). Kabels kun je meestal wel ergens onder het plastic weg werken. De voedingskabel moet wel ergens door het schutbord heen. Het makkelijkste is om deze ergens bij een doorvoerrubber erbij te steken. Kijk ook eens op www.12vhifi.nl, daar staat veel informatie over car hifi. Quote
kia_21 Geplaatst 30 Oktober, 2013 Topic Starter Geplaatst 30 Oktober, 2013 Ik ga er vanuit dat de geïnstalleerde subwoofer een actieve sub is, deze hoeft dus geen extra versterking te hebben. Ik heb geen idee van de hoeveelheid ruimte in de kofferbak voor het plaatsen van de versterker, maar een andere optie is onder de voorstoelen. Afhankelijk van hoeveel speakers je wilt aansturen en de hoeveelheid pre-outs op de Witson kun je voor een 2 kanaals of 4 kanaals versterker kiezen. Voor de achterspeakers zou je nog kunnen kiezen om deze op de radio te laten (maar met deze op de versterker heb je iets meer afstelmogelijkheden en kwaliteit). Een 2 kanaals is doorgaans niet compacter qua formaat dan een 4 kanaals. Zaken die op een versterker onmisbaar zijn gain, crossover frequentie instelling en filter mode (HP of LP). Goede merken zijn Ground Zero, Pioneer, Audio System, JBL, Rockford Fosgate (kijk vooral eens op Marktplaats, daar staan heel veel goede versterkers). Kies een versterker die meer vermogen heeft dan de speakers. Als je de plaats van de versterker weet, dan kun je daar de bekabeling naartoe trekken. Een voldoende dikke voedingskabel (afhankelijk van totaal vermogen versterker) afgezekerd bij de accu, een massakabel naar een bout die in de carrosserie zit, de RCA-kabels voor de signalen vanaf de radio en de luidsprekerkabels naar de speakers. Het is aan te raden om de voedingskabel niet langs de RCA-kabels te leggen en de RCA-kabels niet langs de kabelboom van de auto. De plaats van de luidsprekerkabels maakt niet zoveel uit (maar het liefst niet langs de voedingskabel of kabelboom). Kabels kun je meestal wel ergens onder het plastic weg werken. De voedingskabel moet wel ergens door het schutbord heen. Het makkelijkste is om deze ergens bij een doorvoerrubber erbij te steken. Kijk ook eens op www.12vhifi.nl, daar staat veel informatie over car hifi. Ik dacht er misschien aan op de versterker onder het dashboard weg te werken aangezien er best veel ruim is langs de kanten. of onder de bestuurdersstoel aangezien mijn sub al onder de andere ligt. Je bedoelt ook met extra power dan ik boven het rms moet zetten van de speakers toch? Hoe kan ik de rca-kabels monteren? Witson is geleverd met een kant en klare stekker. Dus dat worden wel ff puzzelen denk? Misschien heb jij nog een paar ideeen. PS: Subwoofer is inderdaad actief Quote
PatrickPR Geplaatst 30 Oktober, 2013 Geplaatst 30 Oktober, 2013 Een simpele 2 kanaals JBL versterker zoals http://www.pimtensen.nl/car-hifi/104c-versterkers/131l-stereo-versterkers/9902d-jbl-gt5-a402e/ meet al 24 bij 20 bij 5,5 cm, vergis je niet in de omvang en gewicht van zo'n versterker . Het rms vermogen van de versterker moet inderdaad hoger zijn dan het rms vermogen van de speakers. Dit om te voorkomen dat je de versterker gaat overbelasten wat resulteert in DC gelijkspanningen op de speakers (dit vinden speakers erger dan teveel vermogen, daar kunnen ze wel tegen). Hoe het bij de Witson zit weet ik niet, maar bij de meeste autoradio's zijn er op de achterkant pre-outs geplaatst voor het aansluiten van de RCA-kabels. Dit kan variëren van 1 stereo uitgang voor de subwoofer tot 3 stereo uitgangen voor front - rear - sub. Mogelijk dat dit bij de Witson in de kabelboom is verwerkt. Mogelijk dat anderen hier op het forum dat weten? Welk type Witson heb je trouwens? Mocht je voor een 2 kanaals gaan, dan heb je alleen de front pre-out nodig en hoef je maar 1 RCA-kabel te leggen. Quote
kia_21 Geplaatst 30 Oktober, 2013 Topic Starter Geplaatst 30 Oktober, 2013 Als ik er een zou plaatsen dan zal dat wel onder mn stoel worden. Dit is de witson W2-D9526K: http://www.alibaba.com/product-gs/599486289/WITSON_KIA_PICANTO_radio_navigation.html Misschien weten de @xtra40 Pimpmasters er meer van! Quote
kia_21 Geplaatst 30 Oktober, 2013 Topic Starter Geplaatst 30 Oktober, 2013 Een simpele 2 kanaals JBL versterker zoals http://www.pimtensen.nl/car-hifi/104c-versterkers/131l-stereo-versterkers/9902d-jbl-gt5-a402e/ meet al 24 bij 20 bij 5,5 cm, vergis je niet in de omvang en gewicht van zo'n versterker . Het rms vermogen van de versterker moet inderdaad hoger zijn dan het rms vermogen van de speakers. Dit om te voorkomen dat je de versterker gaat overbelasten wat resulteert in DC gelijkspanningen op de speakers (dit vinden speakers erger dan teveel vermogen, daar kunnen ze wel tegen). Hoe het bij de Witson zit weet ik niet, maar bij de meeste autoradio's zijn er op de achterkant pre-outs geplaatst voor het aansluiten van de RCA-kabels. Dit kan variëren van 1 stereo uitgang voor de subwoofer tot 3 stereo uitgangen voor front - rear - sub. Mogelijk dat dit bij de Witson in de kabelboom is verwerkt. Mogelijk dat anderen hier op het forum dat weten? Welk type Witson heb je trouwens? Mocht je voor een 2 kanaals gaan, dan heb je alleen de front pre-out nodig en hoef je maar 1 RCA-kabel te leggen. Heeft het trouwens veel zin om een versterker er tussen te bouwen? Quote
PatrickPR Geplaatst 31 Oktober, 2013 Geplaatst 31 Oktober, 2013 Heeft het trouwens veel zin om een versterker er tussen te bouwen? Het eerste nut van een versterker is dat je meer headroom creëerd in het systeem. Je bent dus niet meer afhankelijk van de matige kwaliteit versterker in de radio. Hierdoor kan het totale systeem harder spelen. Het tweede voordeel is dat je meer kwaliteit in het systeem brengt, maar voordat dit tot uiting kan komen, moet ook de rest van het systeem op niveau zijn. Daarmee bedoel ik dat met 2 simpele 10cm speakertjes in het dashboard de kwaliteit niet echt gaat verbeteren. Dat ligt niet aan het merk, maar aan het feit dat 10cm speakers fysiek niet voldoende laag kunnen produceren in de kick frequenties. Met een coaxiaal speaker zou je de hoge tonen nog wel enigzins kunnen opvangen. Pas als je een compo set gaat plaatsen (het liefst met 16cm woofers) i.c.m. een versterker gaat je geluid er kwalitatief op vooruit. Concluderd, het ligt er helemaal aan wat jij wil . Wil je alleen hard kunnen spelen, dan heeft het plaatsen van een versterker echt nut. Wil je de kwaliteit van het geluid verbeteren, dan ook, maar met alleen het plaatsen van een versterker ben je er dan niet. Quote
Picawhite Geplaatst 31 Oktober, 2013 Geplaatst 31 Oktober, 2013 mijn ramen trillen als het moet uit d sponningen en mijn binnenspiegel beeld word erg wazig en voor mij ook best wel zuiver geluid , maar geen versterker ingebouwd wel ; voor 10cm Audiosystem , achter 13cm Gladen , en in de koffer een 8 inch Mtx sub en dit gewoon aangesloten op een VIGO ( soortgelijk als Witson ) en met de juiste muziek ben ik tevreden , ondanks dat ik geen 20 meer ben ha ha . Dit alles voor een toch wel zeer redelijk prijskaartje €290 , buiten de Vigo die was €465 . Quote
Aanbevolen Berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt als gast nu eerst posten en gelijk daarna registreren. Als u al een account hebt, meld u dan nu aan om te posten met uw account.