Neo Geplaatst 7 November, 2013 Geplaatst 7 November, 2013 Beste forumleden, Ik zou graag een aanpassing willen uitvoeren aan het derde remlicht, maar ik heb totaal geen idee hoe ik uiteindelijk überhaubt aan dit remlicht kan geraken. Moet ik de volledige bekleding van de achterklep eraf halen of niet? En hoe ga ik best te werk om zo min mogelijk schade te veroorzaken? Alvast bedankt voor de reacties. Mvg, Neo. Quote
Gast Stief Geplaatst 7 November, 2013 Geplaatst 7 November, 2013 Hallo Neo, Wel benieuwd naar wat voor spannends je wilt doen bij je remlicht. Maar om erbij te komen, moet je de binnen bekleding van je achterklep loshalen. Valt reuze mee, alleen zitten sommige klemmen wel erg strak vast. Als de bekleding eraf is kun je aan de bovenkant de spoiler los schroeven. Volgens mij 2 bouten of schroeven. gr, Stief Quote
Neo Geplaatst 8 November, 2013 Topic Starter Geplaatst 8 November, 2013 Stief, Ik heb 2 brake modules laten afkomen, om de veiligheid en de zichtbaarheid te verhogen, aangezien er veel mensen tegenwoordig onoplettend zijn door bv. te bellen al rijdend. Een voorbeeld vind je hier http://www.youtube.com/watch?v=SX_d3-iMIZU Voor iets meer dan € 5 voor 2 modules kan ik echt niet sukkelen. Volgend jaar zien we wel of ze het toelaten op de keuring of niet Op de andere wagen is het reeds aangesloten, nu nog de Kia. Kan je misschien eens stap voor stap uitleggen hoe ik de binnenbekleding eraf haal? Mvg, Neo. Quote
Murcielaygo Geplaatst 8 November, 2013 Geplaatst 8 November, 2013 Ik weet niet of het legaal is, maar het doet me denken aan de ESS op de Picanto. Alleen doet diet het pas bij een noodstop en niet altijd. Net als adaptief remlicht. Lijkt me persoonlijk aardig irritant als je erachter zit. Quote
Neo Geplaatst 8 November, 2013 Topic Starter Geplaatst 8 November, 2013 Lijkt me persoonlijk aardig irritant als je erachter zit. Ik kan je motivering begrijpen, maar indien dit een kop-staart aanrijding kan vermijden tgv. onoplettendheid van de bestuurder achter mij, kan me dat weinig schelen Quote
jafra Geplaatst 8 November, 2013 Geplaatst 8 November, 2013 Stief, Ik heb 2 brake modules laten afkomen, om de veiligheid en de zichtbaarheid te verhogen, aangezien er veel mensen tegenwoordig onoplettend zijn door bv. te bellen al rijdend. Een voorbeeld vind je hier http://www.youtube.com/watch?v=SX_d3-iMIZU Voor iets meer dan € 5 voor 2 modules kan ik echt niet sukkelen. Volgend jaar zien we wel of ze het toelaten op de keuring of niet Op de andere wagen is het reeds aangesloten, nu nog de Kia. Kan je misschien eens stap voor stap uitleggen hoe ik de binnenbekleding eraf haal? Mvg, Neo. Neo Waar kan men deze modules krijgen en hoe sluit men deze aan. Mvgr, Jafra Quote
Neo Geplaatst 8 November, 2013 Topic Starter Geplaatst 8 November, 2013 Neo Waar kan men deze modules krijgen en hoe sluit men deze aan. Mvgr, Jafra Jafra, Ik heb ze via Ebay laten afkomen uit China, zonder enige verzendkosten. Omgerekend heb ik iets meer dan € 5 betaald voor 2 modules. Wanneer ik thuis ben zet ik het linkje hier wel even. De module komt tussen de bedrading van het stoplicht. Kabel even doorknippen en module tussen plaatsen, het is echt duidelijk. Levering was bij mij iets van een 2 weken. Mvg, Neo. Quote
Murcielaygo Geplaatst 8 November, 2013 Geplaatst 8 November, 2013 Ik kan je motivering begrijpen, maar indien dit een kop-staart aanrijding kan vermijden tgv. onoplettendheid van de bestuurder achter mij, kan me dat weinig schelen En als JIJ degene achter je "overstraalt" met je knipperlicht waardoor zijn achterligger op hem klapt, kan het je dan nog steeds niks schelen? Of als je er een stroboscopisch geïnduceerde epileptische aanval mee veroorzaakt? Zeker in een file met veel stop&go lijkt het me echt verschrikkelijk dat geflits voor je te hebben. Quote
Neo Geplaatst 8 November, 2013 Topic Starter Geplaatst 8 November, 2013 En als JIJ degene achter je "overstraalt" met je knipperlicht waardoor zijn achterligger op hem klapt, kan het je dan nog steeds niks schelen? Of als je er een stroboscopisch geïnduceerde epileptische aanval mee veroorzaakt? Zeker in een file met veel stop&go lijkt het me echt verschrikkelijk dat geflits voor je te hebben. Derde remlicht staat ACHTER getinte ruit, dus veel verblinding? Niet echt. Quote
Neo Geplaatst 8 November, 2013 Topic Starter Geplaatst 8 November, 2013 Hier de link: http://www.ebay.com/itm/161108540625 Mvg, Neo. Quote
Neo Geplaatst 8 November, 2013 Topic Starter Geplaatst 8 November, 2013 Ik heb deze morgen zelfs iets gezien wat ik in de eerste plaats wil vermijden. Om jullie duidelijk te maken heb ik het filmpje even geplaatst op Youtube. Let goed op de witte wagen. Hij was een beetje verstrooid denk ik, en met een flitsend stoplicht kan dit misschien vermeden worden. http://youtu.be/hC1nkoBdeqo Mvg, Neo. Quote
Murcielaygo Geplaatst 8 November, 2013 Geplaatst 8 November, 2013 Derde remlicht staat ACHTER getinte ruit, dus veel verblinding? Niet echt. Ik vind het prima dat je per sé je eigen standpunt wilt geloven, maar een derde remlicht dat achter een ruit zit moet ook gewoon voldoen aan de regels mbt hoeveel en welke kleur licht eraf komt. Dus dat zal niet minder helder zijn dan de wettelijke voorschriften. Als de ruit later geblindeerd is had er eigenlijk een uitsparing gemaakt moeten worden voor het remlicht om streetlegal te zijn. Bovendien gaat het niet per definitie om hoe fel de lamp is, maar het onverwachte en afleidende van het knipperen. Mensen kijken automatisch naar dingen die opvallen, zoals knipperende lampen. Die zit bij jouw auto ook nog eens extra hoog. Zou er een lagere auto achter je staan dan kan achteropkomend verkeer die zomaar over het hoofd zien door het geknipper... Het dat je aangeeft is een slecht voorbeeld: kijk maar eens naar de remlichten van de Caddy; daaruit blijkt dat die ruim op tijd ziet dat de C2 voor hem aan het remmen is. Alleen vertraagt die snller dan verwacht, of laten de remmen van de Caddy hem in de steek, waardoor de zwiep nodig is. Een knipperend remlicht of zelfs een volledig oplichtende ato had in mijn ogen aan die situatie niets veranderd... Quote
Gast Stief Geplaatst 8 November, 2013 Geplaatst 8 November, 2013 Loshalen bekleding...... Weet het zo niet meer uit het hoofd waar de schroeven zitten. Maar als je de klep open hebt zie je ze vanzelf. Daarna van beneden naar boven de bekleding loshalen. Kunststof spatel o.i.d. helpt. Als je de klepjes voor de achteruitrijverlichting los haalt heb je wat meer grip. Als de onderkant eraf is kun je 2 schroeven aan de zijkanten zien voor de bovenste strook. Daara kun je die er aftrekken en ben je bij de bekabeling voor de remlicht. Quote
Neo Geplaatst 8 November, 2013 Topic Starter Geplaatst 8 November, 2013 @Murcielaygo: En als JIJ degene achter je "overstraalt" met je knipperlicht waardoor zijn achterligger op hem klapt, kan het je dan nog steeds niks schelen? Ik denk juist het tegenovergestelde. De wagen erachter ziet duidelijk dat er geremd wordt vóór zijn voorligger. Of als je er een stroboscopisch geïnduceerde epileptische aanval mee veroorzaakt? Ten eerste zijn er strenge reglementeringen wat betreft het mogen besturen van een voertuig wanneer met kampt met epilepsie. Ten tweede vind ik het onverantwoord om te rijden wanneer er epilepsie is vastgesteld. Wanneer dit bij mij wordt vastgesteld, hang ik de sleutels aan de haak. Ten derde: dan hoeft er geen signalisatie meer geplaatst te worden op de snelweg od. want dit kan daartoe ook aanleiding geven. Deze flitslichten hebben een veel groter vermogen dan mijn remlicht. En dan heb ik het over de verplaatsbare aanhangwagens. Mensen kijken automatisch naar dingen die opvallen, zoals knipperende lampen. Dat is wel de bedoeling van deze module dacht ik zo. Als de ruit later geblindeerd is had er eigenlijk een uitsparing gemaakt moeten worden voor het remlicht om streetlegal te zijn. Ruit is niet achteraf geblindeerd. Auto komt af fabriek met getinte ruiten waarachter het derde stoplicht zich bevind. Het dat je aangeeft is een slecht voorbeeld: kijk maar eens naar de remlichten van de Caddy; daaruit blijkt dat die ruim op tijd ziet dat de C2 voor hem aan het remmen is. Alleen vertraagt die snller dan verwacht, of laten de remmen van de Caddy hem in de steek, waardoor de zwiep nodig is. Zal ik morgen hetzelfde filmpje eens wat vroeger knippen en dan posten? Daar is duidelijk te zien dat de Caddy de volle 4 seconden later pas remt na zijn voorligger. Besef je wel hoelang 4 seconden zijn tegen 90 km/u??? Dat is 100 meter verder... Maar goed. Ik ben niet langer zinnens om deze discussie met jou verder te zetten. Gelijk of ongelijk, maakt mij niets uit. Jij hebt jouw visie hierover, en ik de mijne. Ik heb nooit gevraagd of dit legaal is of niet, of dit irritant is of niet, whatever. Mijn enige vraag was gewoon hoe ik aan het derde remlicht kon komen. Had je daar nu op geantwoord, dat was je veel constructiever bezig geweest, en dan was die aanpassing allang gebeurd. Mvg, Neo. Quote
Neo Geplaatst 8 November, 2013 Topic Starter Geplaatst 8 November, 2013 Loshalen bekleding...... Weet het zo niet meer uit het hoofd waar de schroeven zitten. Maar als je de klep open hebt zie je ze vanzelf. Daarna van beneden naar boven de bekleding loshalen. Kunststof spatel o.i.d. helpt. Als je de klepjes voor de achteruitrijverlichting los haalt heb je wat meer grip. Als de onderkant eraf is kun je 2 schroeven aan de zijkanten zien voor de bovenste strook. Daara kun je die er aftrekken en ben je bij de bekabeling voor de remlicht. Bedankt voor de info Stief. Mvg, Neo. Quote
Pipercub Geplaatst 8 November, 2013 Geplaatst 8 November, 2013 Gezellig zeg. Laat een ieder doen wat hij denkt te moeten doen. Niet de wedstrijd van wie heeft de grootste. Quote
Millgate Geplaatst 8 November, 2013 Geplaatst 8 November, 2013 Ik vind het er wel gaaf uitzien, en ik denk dat het in sommige gevallen ook best een aanrijding kan voorkomen. Ik ben alleen bang dat ik binnen no-time door een overijverige agent aan de kant gezet wordt.... Quote
Neo Geplaatst 9 November, 2013 Topic Starter Geplaatst 9 November, 2013 Ik vind het er wel gaaf uitzien, en ik denk dat het in sommige gevallen ook best een aanrijding kan voorkomen. Ik ben alleen bang dat ik binnen no-time door een overijverige agent aan de kant gezet wordt.... Op dat gebied kan ik niet echt zien welk artikel van welk KB zij zouden kunnen gebruiken. Hier in België heb ik het volgende gevonden: KB van 15/3/1968: 15 MAART 1968. - Koninklijk besluit houdende algemeen reglement op de technische eisen waaraan de auto's, hun aanhangwagens en hun veiligheidstoebehoren moeten voldoen. Hoofdstuk VI: Constructie Artikel 28. Lichten en reflectoren (3/4) §3. Bijzondere bepalingen. 1° De eisen waaraan de lichten en de reflectoren moeten voldoen, worden door Ons bepaald. 2° 6. Stoplicht. Zij moeten gaan branden bij het in werking stellen van de bedrijfsrem. De stoplichten zijn niet verplicht op de voertuigen voor traag vervoer waarvan de maximumsnelheid niet hoger is dan 30 km/h. Indien zij er echter toch mee uitgerust zijn, mag de maximale hoogte van de stoplichten maximum 190 cm bedragen. Het aantal verplichte stoplichten bedraagt drie voor voertuigen van categorie M1, in gebruik genomen na 1 mei 2003 en die een Europese typegoedkeuring hebben. Voor de voertuigen van een andere categorie, bedraagt het twee, met dien verstande dat een derde stoplicht toegelaten is. Behalve wanneer er een derde stoplicht is, mogen twee facultatieve stoplichten worden geïnstalleerd op voertuigen van de categorieën M2, M3, N2, N3, O2, O3 en O4. Indien deze facultatieve lichten worden geïnstalleerd, worden deze geplaatst op een hoogte die verenigbaar is met de voorschriften met betrekking tot de breedte en de symmetrie van de lichten en op een verticale afstand die zo groot is als de vorm van de carrosserie mogelijk maakt, maar niet minder dan 600 mm boven de verplichte lichten. In de breedterichting moet de afstand tussen de binnenranden van de zichtbare vlakken in de richting van de referentieas ten minste 600 mm bedragen. Deze afstand mag tot 400 mm worden teruggebracht wanneer de grootste breedte van het voertuig minder dan 1 300 mm bedraagt. De eerste zin zegt dat ze moeten gaan branden, maar er staat wel niet bij continu. Trouwens, het brand continu, uitgezonderd de eerste 3 seconden. Wat betreft Nederland, heb ik geen idee wat de reglementering bij jullie is. Zal wss wel gelijkaardig zijn denk ik. Mvg, Neo. Quote
Fire69 Geplaatst 9 November, 2013 Geplaatst 9 November, 2013 Iets zegt me dat er nog wel ergens een ander KB zal zijn met voorschriften aangezien er hier niks gezegd wordt over het feit dat ze verplicht rood moeten zijn en zo. Desnoods kan je het ook eens gaan vragen in een politiebureau, kleine moeite om eventuele toekomstige boetes te vermijden Quote
Neo Geplaatst 9 November, 2013 Topic Starter Geplaatst 9 November, 2013 Wat betreft kleur: Rood of Oranje. Quote
Neo Geplaatst 22 November, 2013 Topic Starter Geplaatst 22 November, 2013 Ik heb al 1 filmpje kunnen maken, zodat jullie een idee hebben. Zowel in het donker als bij licht. https://www.youtube.com/watch?v=jOQfsyuRP0Q Sportage volgt nog... Quote
jafra Geplaatst 23 November, 2013 Geplaatst 23 November, 2013 Ik heb al 1 filmpje kunnen maken, zodat jullie een idee hebben. Zowel in het donker als bij licht. https://www.youtube.com/watch?v=jOQfsyuRP0Q Sportage volgt nog... Hallo Neo Ik heb de vraag met het filmje doorgespeeld naar de technische controle of het in belgie is toe gelaten is. En kreeg als antwoord dat een knipperend derde stoplicht niet is toegelaten. jafra Quote
Neo Geplaatst 23 November, 2013 Topic Starter Geplaatst 23 November, 2013 Hallo Neo Ik heb de vraag met het filmje doorgespeeld naar de technische controle of het in belgie is toe gelaten is. En kreeg als antwoord dat een knipperend derde stoplicht niet is toegelaten. jafra Ok bedankt jafra. Kreeg je ook feedback op basis van welk artikel of richtlijn? Quote
jafra Geplaatst 23 November, 2013 Geplaatst 23 November, 2013 Nee er werd alleen gezegd dat het niet was toegelaten. Quote
Neo Geplaatst 23 November, 2013 Topic Starter Geplaatst 23 November, 2013 Dan passen we het wel aan dat het terug normaal is bij de volgende keuring Quote
Aanbevolen Berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt als gast nu eerst posten en gelijk daarna registreren. Als u al een account hebt, meld u dan nu aan om te posten met uw account.