Jump to content

inschakelen en signalen dashboard bij 4 x 4 automaat

leonsorento

Recommended Posts

Hallo . Ik heb een Sorento EX 2005. Op de 4wd instelling heeft deze 2 standen automatisch en 4WD Low.

Ondanks de diepe sneeuw van de laatste dagen pakt de automatische om-schakeling naar 4 wd niet ,- ik merk er althans niets van - ook niet bij een pittige bochtenserie op een besneeuwd terrein in flinke sneeuw ( wel met winterbanden ) de auto breekt dan wel uit en slipt zijdelings maar ik merk niets van verlies aan trekkracht vanuit DE ACHTERWIELEN

Ik heb enkele vragen

kan het zijn dat de automatische inschakeling niet plaatsvindt indien er een forse grip via de achterwielen is , door het gewicht van de auto en door de winterbanden ?

moet het verklikkerlampje op het dashboard dat de twee assen toont - het H tje in groen weergegeven - oplichten als de automatische 4 wd in werking treedt ?

bij voorbaat dank voor de adviezen

Leon

wat zou ik moeten doen om de inschakeling echt te provoceren ? modder ? ijs ?

Leon,

De inschakeling gebeurt normaliter automatisch zonder dat je hiervoor een verklikkertje ziet op je dashboard (de H waar je het over had). Als de achterwielen grip verliezen worden de voorwielen ingeschakeld. Zelfs met (automatisch) ingeschakelde 4x4 is het mogelijk dat je auto een beetje uitbreekt; het vermogen kan te hoog zijn zodat zelfs de 4 wielen het niet aankunnen. Als je ESP hebt, zie je dan dat het oranje ESP-lampje aangaat op momenten dat het ingrijpt. Dit met de 4x4-knop in 'Auto'.

Als de achterwielen zouden doorslippen zonder dat de voorwielen ingrijpen zal je dit duidelijk merken omdat je dan bij een stevige stoot gas in een bocht direct 180

Mijn hartelijke dank voor het heldere antwoord..! Ik ben er mee geholpen . Bij een rij- proef kan ik zien dat de sneeuw zowel voor als achter onder de banden vandaan " spuit " . Hij pakt dus wel degelijk . Ook bij het rijden van 8-ten in de sneeuw breekt de auto niet zo uit als een alleen achterwiel - aangedreven auto zeker zou doen.

Merkwaardig blijft dat het groene H -tje niet verschijnt . Eerder deed het dat wel bij inschakeling van de LOW naast het lampje 4WD LOW . Het lampje is niet defect .

ESP zit er niet op .

Het ontbreken van een signaal op het dashboard is mij inmiddels uitgelegd . Doordat het inschakelen en uitschakelen snel en vaak plaatsvindt zou er onder " gladde " omstandigheden vrijwel constant een lampje aan het flikkeren zijn . Daardoor ontbreekt dit signaal .

Ik was even in de veronderstelling dat zulks wel zou moeten , het instructieboekje vermeldt dit ook .

Nogmaals mijn dank Leon