Jump to content
  • Sign Up
Sign in to follow this  
Auto Onderdelen

Bosch remschijven - beoordeling

Recommended Posts

Wie regelmatig in een auto rijdt, die zal zich zonder twijfel bewust zijn van het belang van goede remmen. Het is dan ook verrassend dat lange tijd alle onderdelen van de auto gericht waren op het halen van een hoge snelheid, terwijl het remmen veel belangrijker is. De noodzaak hiervan is goed te vinden in de slogan van bandenproducent Nokian: Voor ons is 100 naar 0 belangrijker dan 0 naar honderd. Een producent die dat al veel langer door gehad heeft, is Bosch, die veel aandacht besteed heeft aan het ontwikkelen van goede remschijven. Bosch remschijven zijn ook ideaal voor uw KIA.

Remschijven zijn een essentieel onderdeel van de auto wanneer het aankomt op het kunnen remmen en dat is precies waar de veiligheid van een auto mee begint. De remmen van een auto hebben dan ook vaak het meest te verduren. Zij moeten de snelheid van een auto terug kunnen brengen, terwijl het gewicht van de auto vermeerderd met de snelheid er juist voor zorgt dat de auto naar voren wil. De enige plek waar geremd kan worden, zijn het aantal wielen van de auto dat de grond of de weg raakt. Een zware klus dus, waarbij een enorm gewicht en druk op de remmen overgebracht wordt.

Daarom is het belangrijk om te kiezen voor goede remschijven. Goedkope remschijven slijten sneller en aangezien dit niet direct zichtbaar is, is dit gevaarlijk voor de veiligheid van alle mensen in de auto. Bosch remschijven zijn sterker dan de gemiddelde remschijven, omdat hier meer technologie en aandacht aan besteed is. Niet alleen zorgt dit voor meer veiligheid, dit zorgt ook nog eens voor een langere levensduur van de remschijven, wat er voor zorgt dat de iets hogere prijs al snel terug verdiend kan worden door de persoon die verstandig genoeg is om voor goede remschijven te kiezen.

Klopt helemaal, heb helaas na 87.00km mijn remschijven moeten vervangen. Reed zelfs nog op mijn 1e set banden ! Heb bij een Bosch dealer garage om een 2nd opinion gevraagd en prijs opgave.

Ondanks waarschijnlijk de duurdere Bosch remschijven en blokken vervangen incl. ardeidsloon nog altijd ruim 100 euro goedkoper dan bij de Kia dealer.

Ik doe altijd zoveel mogelijk zelf aan mijn auto's. Voordeel dat ik over en werkplaats met brug kan beschikken, wat het e.e.a een stuk makkelijker maak. Als ik schijven moet vervangen, dan doe ik dit het liefst met Brembo, indien mogelijk in combinatie met remblokken van Brembo of Ferodo. De blokken slijten relatief wat sneller dan de standaard fabrieks blokken, maar de remkracht is duidelijk beter. Nadeel is ook dat de velgen wat sneller vuil worden. Om flinke aanslag te voorkomen, heb ik in het verleden velgen laten poedercoaten of ingespoten met Sonax Polymer Netshield. 

fWat ik altijd doe, na het monteren van de blokken is een meetklok op de schijven te zetten om te kijken of ze niet slingeren. Ook van belang is dat je het contactvlak ven de naaf en schijf goed schoon maakt. Aansluitend heel dun laagje koperslip aanbrengen. Dan krijg je de schijven bij een volgende keer makkelijk los.

Bosch schijven heb ik géén ervaring mee.

Groeten uit de Wormer