Jump to content
Onderdelenshop24.com

Recommended Posts

Posted

Sinds enige tijd is het mij opgevallen dat er zich op de motorbeschermplaat pootafdrukken te zien zijn.

Dacht eerst aan een poes(kat :-)) maar bij nader toezicht kwam deze pootafdruk niet overeen .

Na het afkuisen blijkt het dier steeds terug te komen.Er werd nu ook al pels gevonden tussen de in de motorruimte .Op internet gezocht,bleek dat ik de (fiere) eigenaar ben van een steenmarter.

Dit beestje ziet er lief,en zal waarschijnlijk lief zijn maar niet voor de elektrische bedrading en andere leidingen.Gelukkig heeft hij nog niets doorgeknabbelt of opgepeuzeld maar ik ga er niet op wachten.

Heb bij Conrad 2 marterverschrikkers besteld voor mijn 2 wagens,die zijn nu reeds toegekomen.

Het betreft een Ultrasoon toestelletje voorzien van een heldere Powerled en beide interval gestuurd.

Ik ga ze voorzien van een schakelaar met ledje zodat ik hem kan onderbreken wanneer het niet nodig is,kwestie van de batterij een beetje te sparen....

Ik wilde de schakelaar inbouwen links van het stuur van de Sp3, daar is nog een ruimte vrij waar Down Hill Assist staat maar blijkbaar lukt dat niet.

Als ik het vrije plastiek klepje losmaakt zit daar een print,waarschijnlijk voorzien voor een originele schakelaar .

Dus wens ik hem misschien er juist naast in te bouwen.

Doch één probleempje,hoe geraak ik van in het interieur naar de motorruimte om zo naar de marterverschrikker te geraken(zonder gaten te boren...)

Moet of kan er iets verwijdert worden om er zo in te geraken,vanaf de zekerings plaats.

Of weet nog iemand een geschikte ruimte om het schakelaartje mooi te plaatsen...

Feit is zeker,de marter is er,we hebben hem al 2x in levende lijve gezien...

post-7311-0-67934800-1400312491_thumb.jpg

Guest Stief
Posted

Hey skoebidoe,

Sorry kan je niet helpen met de kabeldoorvoer. Moet mijn versterker nog plaatsen en heb nog niet gekeken. Maar aan de bestuurderskant moet er een doorvoer zitten met een rubberen dop erop.

Oveeigens vaker gelezen en gehoord dat een (glorix) toiletblokje ook helpt tegen steenmarters.

Lijkt mij goedkoper en minder gedoe

Posted

(glorix) toiletblokje, mooi alternatief wat weinig kost om het toch te proberen!

Zo'n beest onder de motorkap is niet fijn.

Guest Warmentuuter
Posted

Ik had ook deze marterverschrikker bij Conrad besteld en gebruikte ik in een Hyundai Matrix

Een prima apparaat want last van marters heb ik toen niet meer gehad.

Maar ik had deze rechtstreeks op de accu aangesloten wel met een zwevende zekering er tussen.

De stroomafname is minimaal dus je zal niet direct met een lege accu komen te staan.

Het voordeel is ook dat je niet je schakelaartje niet vergeet aan te zetten.

Want je staat heel raar te kijken als alles stuk gevreten is onder de motorklep.

De Oostenrijkse wegenwacht vertelde mij ook de marters verzot zijn op silicone bougiekabels

Als de motor goed warm is geven de kabels er bepaalde lucht af zodat ze denken dat er wat te eten valt en knagen ze stuk.

Bij aanschaf van de Venga heb ik daar ook op gelet dat de bougiekabels niet vanuit de motor komen naar de ontsteking toe.

En dat doen ze niet dus nu hang ik er zoals Stief zegt een WC blokje in.

Heb het één keer meegemaakt en zal me geen tweede keer gebeuren.

Posted

@Warmentuuter,

Deze zin begrijp ik niet:

"Bij aanschaf van de Venga heb ik daar ook op gelet dat de bougiekabels niet vanuit de motor komen naar de ontsteking toe."

Waar komen die kabels dan vandaan en waar gaan ze naar toe ?  Ga me niet vertellen dat alles draadloos is  :-) :-)

En dat (Glorix)  toiletblokje waar(aan) monteer je dat ?

Grtz.

Specialmade

Guest Warmentuuter
Posted

@Warmentuuter,

Deze zin begrijp ik niet:

"Bij aanschaf van de Venga heb ik daar ook op gelet dat de bougiekabels niet vanuit de motor komen naar de ontsteking toe."

Waar komen die kabels dan vandaan en waar gaan ze naar toe ?  Ga me niet vertellen dat alles draadloos is   :-) :-)

En dat (Glorix)  toiletblokje waar(aan) monteer je dat ?

Grtz.

Specialmade

De bougiekabels bij de hyundai liepen vanuit  de cilinderkop naar de onstekingsmodule.

En daar waren alle vier de kabels doorgevreten.

Bij de Venga is die keurig weggewerkt zodat de marters daar niet bij kunnen.

machine.jpg

Dus niet draadloos Specialmade  :-)

p.s de foto is geleend want zo smerig zag mijn motorblok er niet uit.  :-)
Posted

Ik had ook deze marterverschrikker bij Conrad besteld en gebruikte ik in een Hyundai Matrix

Een prima apparaat want last van marters heb ik toen niet meer gehad.

Maar ik had deze rechtstreeks op de accu aangesloten wel met een zwevende zekering er tussen.

De stroomafname is minimaal dus je zal niet direct met een lege accu komen te staan.

Het voordeel is ook dat je niet je schakelaartje niet vergeet aan te zetten.

Want je staat heel raar te kijken als alles stuk gevreten is onder de motorklep.

De Oostenrijkse wegenwacht vertelde mij ook de marters verzot zijn op silicone bougiekabels

Als de motor goed warm is geven de kabels er bepaalde lucht af zodat ze denken dat er wat te eten valt en knagen ze stuk.

Bij aanschaf van de Venga heb ik daar ook op gelet dat de bougiekabels niet vanuit de motor komen naar de ontsteking toe.

En dat doen ze niet dus nu hang ik er zoals Stief zegt een WC blokje in.

Heb het één keer meegemaakt en zal me geen tweede keer gebeuren.

Idd dat van het wc blokje had ik ook ergens gelezen,er bestaan overings verschillende methoden.

Bv een frame die je maakt met kippengaas tussen,deze leg je s'avonds(of je rijd erover) onder de motorruimte.

De marters houden niet van dat kiekengaas,ze raken er verstrikt in met hun poten.

Maar is ook een heel gedoe,en mooi is het niet op je oprit.

De marters vinden het fijn onder de motorkap omdat het er lekker warm is,onderplaat motor is ideale ruimte om een nest te maken,en er zijn lekkere kabels voorzien,komt omdat sommige kabels visolie bevatten(en daar zijn ze dol op)ook de motorisolatie vinden ze lekker.... :-€

Indien de marterverschrikker niet zou werken kan ik nog altijd het befaamde wc blokje hangen ,maar heb zoiets van een rijdend toilet :-)

En wat op een zomerse dag als je je blower op zet,word je dan niet getrakteerd op een te aangename lucht...

En welke geur....azure,dennengeur,rozengeur of vanille :-)))

Neen,heb nu de marterverschrikkers reeds aangeschaft samen met de schakelaars.

En idd je zou het kunnen vergeten aan te zetten maar dat zal wel een gewoonte worden,dus voor mij liefst een onderbreker te voorzien .kwestie dat de garagist niet verblind word tijdens de onderhoudswerken:-)

Maar is er nu ergens een blinde kabeldoorvoer voorzien,ergens aan de zekeringskast links van het stuur?

En nu de correcte foto van dit beestje,had me vergist hahaha...post-7311-0-68531300-1400321765_thumb.jpg

• Like 1
Posted

Installatie voltooid bij beide wagens ,de marterverschrikkers kunnen van in de auto onderbroken worden d.m.v schakelaar met ledje.

De Sportage was het iets moeilijker om een doorgang te vinden dan bij de Peugeot ,daar was een reserve rubbertje voorzien :-)

Bij de Sp3 heb ik een weg gevonden via de kabeldoorvoer van de bediening van de motorkap,is prima te doen.

En nu hopen dat hij wegblijft :-/

Posted

Installatie voltooid bij beide wagens ,de marterverschrikkers kunnen van in de auto onderbroken worden d.m.v schakelaar met ledje.

De Sportage was het iets moeilijker om een doorgang te vinden dan bij de Peugeot ,daar was een reserve rubbertje voorzien :-)

Bij de Sp3 heb ik een weg gevonden via de kabeldoorvoer van de bediening van de motorkap,is prima te doen.

En nu hopen dat hij wegblijft :-/

post-7311-0-88225200-1400423832_thumb.jpg

post-7311-0-08736500-1400423852_thumb.jpg

• Like 1
Posted

Mooie schakelaar en netjes ingebouwd!

Heb zo'n schakelaar voor zakelijk en privé (in de dienstauto)

Posted

Mooie schakelaar en netjes ingebouwd!

Heb zo'n schakelaar voor zakelijk en privé (in de dienstauto)

Hoe bedoel je...trek je dan een das aan als je zakelijk gaat rijden en veranderd je Sp3 in een soort Batmobiel :-)))
  • Like 1
  • 3 years later...
Posted

Lap...t'is zover...vandaag op weg naar ons kleinkind,opgemerkt dat het lichtje van het motormanagement knipperde...direct van kant...en wist al bijna zeker wat het probleem was...onze buurvrouw had hetzelfde euvel 3 weken geleden....motorkap open en inderdaad....de steenmarter was op bezoek geweest en kwistig geamusseerd met de kabels dooor te bijten  van de twee sondes in dee katalysator...vlug terug naar huis en alle kabels voorlopig hersteld met  wagoklemmen en electrische draad...gestart lampje bleef knipperen ...reset gedaan via speciaal sleutelslot in armsteun...probleem voorlopig opgelost tot ik de kabels op een deftige manier kan herstellen....en daarvoor moet je een ingebouwde marterverschrikker hebben...reeds jaren heeft hij zijn werk goed gedaan,tot nu...vrouwlief de schakelaar per ongeluk had afgezet :-(.....direct prijs ....

in de catalysator zitten 2 sondes,lamdasonde boven en onderaan?hoe noemt deze ,komen 2 draden op toe...mag alles hersteld worden met gewone soepele draden,gesoldeer en dan krimphousen over?want als je de sondes moet vervangen is dat een duur grapje....