Jump to content

weet het niet meer velgen kia picanto 2014

eddomania

Recommended Posts

Beste Lezer,

Ik ben nu al een tijdje opzoek naar velgen en stuit steeds op een aantal zaken waar ik niet genoeg vanaf weet.

Nu is mijn vraag wat de maximale steekwaarde is ( ET ) ook wat de maximale J waarde kan zijn.

Dus eigenlijk maximale uit de velg halen maar dat hij niet de auto raakt.

Het gaat om een Kia Picanto 2014.

Ik heb nu een velg op het oog met de volgende eigenschappen:\

15 inch

195-45-15

6.5J

38ET

of heeft iemand hier meer info over wat het maxmaal kan zijn? Ben al ruime tijd opzoek en heb verschillende velgen vergeleken

en zie de bomen door de bos niet meer.

Dit komt omdat de leveranciers het zelf niet weten zie reactie mail komt van velgdirect nederland,

Sommige leveranciers (lees importeurs) gaan maximaal tot 6J maar andere
weer tot 6,5J dus dat is niet helemaal duidelijk.

Alvast bedankt!

Met vriendelijke groet,

Ed

Ja het valt niet mee als je je in velgen gaat verdiepen.

Standaard 5J: J staat voor de hoorncode (vorm van velgbed), en 5 voor de bedbreedte van velg in inch. 5J is dus 5 inch x 2,54 cm is 12.7 cm breed.

6 (15,24 cm ) en 6.5 ( 16.51 cm ) bedbreedte zouden geen probleem moeten zijn. Is wel afhankelijk van de bandbreedte.

Voor je keuze van 195-45-15  (195 mm breede band ) moet dat geen probleem zijn.

Als je de merk en type band hebt gekozen check dan eventueel bij twijfel bij de betreffende banden leverancier nog even na.

Ik weet namelijk niet zeker of dit voor banden merken nog kan verschillen.

Succes er mee.

Let wel even op het Naafgat : 54.1 standaard. Je zult er eventueel een ring voor het centreren bij moeten hebben !

Hoe zit het dan met 6.5J en ET38 of is dit niet mogelijk?

Want begrijp nu dat 6.0J wel past.

Met een kleinere ET waarden, standaard 45 bij de Picanto, zal de band wat verder naar binnen komen in de wielkast.

Dat is over het algemeen geen probleem, volgens mij is er ruimte genoeg aan de binnen zijden van de wielkast.

Sorry Ed.

Maar wat de minimale ET waarden is van de Picanto kan ik helaas niet zeggen.

Dit is altijd het probleem bij iedere auto fabrikant, er wordt geen gegevens verstrekt over dat soort cijfer materiaal.

Vaak is het proefondervindelijk vast stellen.

Je zou ook bij een KIA dealer of bij KIA Nederlands eens kunnen informeren.

Testen zou je wellicht kunnen doen bij bijvoorbeeld een profiletyrecenter of zo iets.

Bob.  Je beantwoord niet zijn vraag. Jammer.

volgens mijn kun je op de link die ik gegeven je aardig inlezen over et waarde steekmaat enz verder kun je zien dat een picanto uit 2014  standaard en et heeft van 46  en dat gemiddeld genomen en et  afwijking van 5mm acceptabel is  

eddomania schreef Nu is mijn vraag wat de maximale steekwaarde is ( ET ) dus een beetje lezen wat het verschil is tussen steekmaat en et waarde kan geen kwaad denk ik

Het blijft vaag waarom niet ze passen wel of ze passen niet

omdat het witte velgen zijn (weinig keus) ben ik echt uren aan het zoeken geweest met als gevolg het bestellen van de volgende velg?

velg

15 inch

6,5j

et waarde 40

band

195-45-15

vele banden boeren heb ik gesproken zeggen passen er gewoon op helaas geeft mijn garage aan dat ze niet het risico willen lopen want het kan zijn dat het wiel in de wielkas aanloopt dat risico snap ik hahaha maar passen ze erop dat is nu de hamvraag.

Gr Ed

Het blijft vaag waarom niet ze passen wel of ze passen niet

omdat het witte velgen zijn (weinig keus) ben ik echt uren aan het zoeken geweest met als gevolg het bestellen van de volgende velg?

velg

15 inch

6,5j

et waarde 40

band

195-45-15

vele banden boeren heb ik gesproken zeggen passen er gewoon op helaas geeft mijn garage aan dat ze niet het risico willen lopen want het kan zijn dat het wiel in de wielkas aanloopt dat risico snap ik hahaha maar passen ze erop dat is nu de hamvraag.

Gr Ed

Hallo Ed.

Het mag duidelijk zijn dat als je eigen garage, KIA dealer??,  zegd dat er een risico bestaat dat ze aanlopen ze dus niet passen.

Bandenboeren willen snel scoren en voelen zich niet verantwoordelijk voor jou keuze. Dat doet je garage wel.

• 3 weeks later...

hallo

ik heb ook nieuwe velgen voor mijn kia er op laten zetten ,het zijn 17 inch velgen met 225 brede banden de et waarde is 48 standaard dacht ik 45 als de et waarde kleiner word komt de velg meer naar buiten ,daar moet je wel aan denken 

je hebt wel een marge van 5 mm  

eerst had de velgenboer velgen met een et waarde van 35 erop gezet maar die kwamen te veel naar buiten  en dat is afkeur 

gr john